Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...
Žst. Ledeč - stavba kolejiště stanice (r.2010)
Stanici Ledeč jsme začali budovat brzy potom, co náš KŽM osídlil novou místnost v roce 2008. Po dokončení projektu nového klubového kolejiště a zabydlení místnosti a jejím vybavení nábytkem jsem začal v létě roku 2009 stavět dřevěné rámy pro stanice Světlá a Ledeč. Někdy v lednu 2010 začali kluci (tím myslím druhého vedoucího Víťu Kozohorského a Lukáše Jursu) pokládat koleje ve stanici. Jak ukazují fotografie začali kolejovým plánem nakresleným na korku, lepením korkového podloží na dřevěné rámy a pokládkou kolejí. Mezitím jsem navrhnul schéma desek pro ovládání výhybek. Na těchto deskách je přivedeno ovládání vždy pro 4 výhybky kabelem s konektorem Canon s 25 piny. Deska je osazena relé pro posílení signálu pro přepínání srdcovek (přestavníky Tillig mají uzoulinký plošný spoj který by při tvrdém zkratu na výhybce nejspíše vyhořel). Na desce se dále sleduje nesoulad mezi povely na výhybky a jejich zpětným hlášením, dále je možno využít kontakty relé pro automatizaci stanice, např. pro správnou signalizaci návěstidel. Štěpán Hušek nám velmi pomohl tím, že navrhnul podle mého schématu desku plošných spojů. Desky jsem nechal vyrobit u Kohoutů a osadil je součástkami.
Elektrické zapojení kolejových obvodů stanice a ovládání výhybek jsem pak udělal už já sám. Součástí toho pak byl také provizorní ovládací panel. Stanici jsme zprovoznili na jaře roku 2010 a ihned dali do ostrého provozu na setkáních klubu Zababov v dubnu téhož roku.
Popis stanice
Stanice Ledeč je lokálková stanice postavená přesně podle skutečné předlohy (Ledeč nad Sázavou) a to téměř přesně v měřítku. Je to jedna z nejkratších čtyřkolejných stanic v síti ČD, proto se nám vejde do pracovny KŽM v nezmenšené délce. Jediné zkrácení je na vrub použitých výhybek. Továrně vyráběné výhybky Tillig Elite mají na srdcovce úhel odbočení 9 stupňů, zatímco ve skutečnosti mají běžné výhybky ČSD úhel odbočení většinou 6 stupňů a jsou tedy podstatně delší. Stanice má čtyři staniční koleje a v našem layoutu je provozována jako stanice koncová, nicméně v layoutu klubů modulové železnice (Zababov), kam s ní také jezdíme, se může použít i jako průjezdná. Pro použití v prostředí modulové železnice jsme stanici později vybavili dvěma okrajovými díly (žolíky) délky 60 cm s rozhraními pro připojení na lokálkovou trať, lépe řečeno s lokálkovým rozhraním Zababov.
A.T. - 06/2010, doplněno 2012
- Provoz kroužku: