Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...
Zdvihací zařízení
Kvůli přístupu ke dveřím alternativního východu jsme se rozhodli traťový díl Tr2-06 našeho kolejiště provést jako zdvíhací. Ke zdvihání tohoto dílu slouží dále popsané zdvihací zařízení, které je vlastně součástí kolejiště. Proto je tento článek zařazen právě sem.
Tuto konstrukci jsme začali vyrábět v létě roku 2022. Zařízení dosud nebylo zprovzoněno, ale následující fotografie již dokumentují naše kroky při jeho výrobě a instalaci ...
Protože jsem v červenci 2022 prodělal dvě nepříjemné nemoci, vznikl zhruba měsíční skluz v plánovacích pracích v KŽM. Za dané situace mě zachránil můj dávný kamarád ze studií Václav Kubát z Úhonic, u kterého probíhaly svařovací práce. I když jsem v minulosti svařoval přímo v Hobby centru 4, je mnohem lepší, že mi pomohl, protože u nás na svařování příliš vybaveni nejsme. Uvnitř budov kvůli požárnímu nebezpečí svařovat nelze, terasu již nemáme (na ní stojí přísavba, ve které je naše rozšířená pracovna) a venku to lze jedině na betonovém pingpongovém stole s dlouhým prodlužovacím kabelem a s řadou podložek, aby se nepoškodil nátěr. Na zemi (na dlažbě) svařovat se také nedá, protože i přes prázdniny je v Hobby centru 4 docela provoz.
Svařovací práce
Se svařováním zdvihacího zařízení mě výrazně pomohl kamarád Václav Kubát. Samozřejmě jsem musel předem připravit výkresovou dokumentaci. Objem vyměřovacích, svařovacích a dalších prací dokumentují nejépe přiložené fotografie. Profily bylo nutné před svářením uřezat a zabrousit přesně na rozměr, vybrousit pro svařování úkosy, vyrobit pro šrouby kladek trubičky a zavařit je do děr vyvrtaných v jeklech, aby je bylo možno řádně dotáhnout a kladky zůstaly otočné. Dále bylo nutné ložiska kladek důkladně promazat, abychom je pak nemuseli po čase domazávat, z polyamidu bylo nutné vysoustružit rolny pro vedení závaží mezi stojinami a distanční podložky mezi konstrukci a stěnu.
Montáž zařízení do pracovny KŽM
Dále jsem v pracovně KŽM vyměřil a navrtal díry do zdi a chemickou kotvou připevnil svorníky M10 pro montáž zařízení. Při montáži jsem musel navrtat díry do jeklů konstrukce tak, aby pasovaly na svorníky. To je při vrtání do betonových tvárnic se spárami a dutinami (kdy díry během vrtání rády "uhnou") naprostou nutností. Chemická kotva šla dobře aplikovat pouze v pěti horních dírách, zatímco dolní čtyři byly do dutin v tvárnicích a do mezer mezi tvárnicemi. Pak následovalo vrtání děr do konstrukce podle umístění svorníků ve zdi, montáž zařízení, jeho umístění na svorníky na zdi, opětné rozebrání, nátěr a konečné umístění konstrukce na stěnu.
Kompletace a zprovoznění
Ještě je potřeba dodělat následující práce:
- vyměřit délku lan a nechat je vyrobit na míru (včetně očnic)
- nechat vyrobit a vyzkoušet dorazy a tlumení dopadu závaží
- vyrobit a namontovat závěsy lan na zdvihaný díl
- vyzkoušet správnou funkci zařízení
Pak teprve bude možné calé zařízení zprovoznit.
©A.T. - 25.06.2022, poslední úpravy textu a obrázků 14.09.2022
- Provoz kroužku: