Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

Nové traťové díly Tr2-07 a Tr2-08 (2021-2022)

V tomto článku přinášíme obrázky a komentář k projektu a stavbě traťových dílů Tr2-07 a Tr2-08. Článek bude postupně doplňován podle postupu prací o nové fotografie...

Kompromisy projektování nových dílů modelu
O letních prázdninách 2021 jsem začal se stavbou traťových dílů Tr2-07 a Tr2-08. Na dílu Tr2-07 plánujeme udělat okolí hradu v Ledči co nejvíce podle skutečnosti, tj. včetně hradního příkopu, hradního mostu, tunelu lokálky pod hradním příkopem, trojdílným mostem na lokálce a zastávkou Horní Ledeč. Most na lokálce je kamenný se třemi půlkruhovými klenbami s různými poloměry a s jedním vloženým polem ocelového mostu s plnostěnnými nosníky. Na celém mostě je trať v oblouku o poloměru 200 metrů, k čemuž se na modelu blížíme (R1950mm). Bohužel nám vyšel oblouk trati na mostu obráceným směrem. Vzhledem k rozložení dílů kolejiště s tím však nemůžeme nic udělat. Jsem ale zvědav, kdo ze znalců Ledče si toho obrácení směru oblouku trati na modelu mostu všimne.

Na dílu Tr2-08 chceme udělat městskou zástavbu v Ledči. Jsme si vědomi toho, že ve skutečnosti je od mostu pod hradem do nádraží zhruba 600 metrů trati a podle ní jsou různé městské domy a zeleň. My však máme na modelu k dispozici délku trati pouze zhruba 1,8 metru, což odpovídá přibližně skutečným 160 metrů, tedy úsek cirka 4 krát kratší. Budeme tedy muset velmi opatrně a s rozvahou vybrat domy, které jako ukázku města Ledče zvolíme. Chtěli bychom vymodelovat takové budovy, aby bylo město alespoň trochu k rozeznání, což je za daných okolností dosti obtížný úkol. Vždycky tam bude něco chybět. I tak jsem ale s výběrem námětu spokojený, protože každý stavitel modelových kolejišť ví, že je to obor plný kompromisů. Železnice je totiž (zejména délkově) velmi rozměrná a na model se toho obvykle mnoho nevejde. My máme oproti domácím modelářům přeci jenom jako kroužky v DDM výhodu velké místnosti.

Stavba dílů Tr2-07 a Tr2-08
V úvodu obrazové přílohy vidíte plán naší práce, podle kterého tuto část kolejiště stavíme. Na dalších obrázcích následuje postup stavby rámů obou traťových dílů, stavba traťových těles, pokládka kolejí spodní skryté dvoukolejné strati i horní místní trati (lokálky) Světlá - Ledeč, nalepení bočnic a horního základu krajiny na dílu Tr2-08, stavba mostu pod hradem ze 3D výtisků, ... a postupem doby i další práce.

Na článku se zatím pracuje.

A.T - Vloženo 05.03.2022, poslední úprava textu a obrázků ....