Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

03-05/2022 - Co děláme na jaře

V kroužcích se začátečníky na jaře 2022 děláme malá dioramata, zatímco já pracuji dále na kolejišti ale i na dalších věcech: základy krajiny na Traťových dílech Tr2-01 a Tr2-00 a další práce na našem modelovém kolejišti, příprava výroby návěstidel, obnova fotografií na webu KŽM, budování elektroniky pro ovládání kolejiště, plánování letních prací včetně rozpočtu a další práce. Samozřejmě naši členové pracují na různých věcech, jak uvidíte v dalším textu a na připojených fotografiích. Máme toho nyní rozdělaného hodně...

Chcete-li číst dál, klikněte myší na nadpis článku.

Práce na našem modelovém kolejišti
Na krajině traťového dílu Tr2-01 a částečně i Tr2-00 jsem začal pracovat začátkem března. Udělal jsem přední boky ze sololitu na dílu Tr2-01 a pokračoval s tvorbou krajiny za účasti členů KŽM. Během března postupně přecházím i na traťový díl Tr2-00 a okolí opěr mostů. V dubnu se na modelování na nových dílech mohli vrhnout kluci z kroužků. Jakub Kopkan zatím dělal základy pro nástupiště na nové vloženém dílu Sve-04 ve Světlé, a začal spolu s Arťomem Koňukovem se zaštěrkováním kolejí na dílech Sve-04, Tr2-00 a Tr2-01. Bohouš Daníček na nových traťových dílech začal s barvením skal. Matouš Havel kromě asistence vedoucím a členům kroužku staví samostatně budovu traťmistra do stanice Ledeč (poslední budovu v této stanici). Za poslední roky Matouš postavil model skladiště do Ledče včetně spojovací budovy se staniční budou, pěkný model záchodků v Ledči, dále autobusovou zastávku a další práce.

Příprava výroby rotundy
Samozřejmě zde nemám na mysli sakrální stavbu kruhového půdorysu z období románské architektury. Jak většina našich čtenářů jistě ví, budova na vytápění parních lokomotiv kruhového tvaru kolem točny se nazývala rotunda (nebo také obecněji výtopna, i když pojem výtopna byl spíše ekvivalentem dnešního pojmu lokomotivní depo než jen kruhového přístřešku pro lokomotivy). Náš model rotundy bude jen výsečí z kruhu a bude mít celkem 5 lokomotivních stání. Obrázky za tímto článkem ilustrují půdorys budoucího modelu rotundy. Výrobu rotundy si připravuje ve volných chvílích Bohouš Daníček. Já se toho ale také účastním, protože ke stavebnici je jen obrázkový návod bez textu a musíme také zajistit, aby model rotundy přesně navazoval na výjezdové koleje točny.

Pokračování prací na 3D tisku mostů
Je třeba si uvědomit, že práce na 3D výtiscích po jejich vytisknutí spíše začínají než končí. Po návrhu a nakreslení výtisků a po tisku se musí po vylámání výztuh potřebných při tisku výtisky opracovat (začistit) a v případě potřeby přebrousit nebo zapilovat různé drobné vady povrchu, pořídit základní nátěr a potom několik dalších vrstev včetně potřebné patiny. Vojta Chalupa podle skutečné předlohy navrhnul, nakreslil a vytisknul most pod hrad do Ledče, slepil jej z jednotlivých částí, opracoval jej a začal s nátěry. Kromě toho také připravuje další mostní díla, tentokrát opěrné zdi pro mosty na dvoukolejné trati a pro most na vlečce na pilu u Světlé. S tím vším je hodně práce. Vojta se také nemůže kvůli svému zaměstnání zúčastnit každé naší schůzky, takže tyto práce probíhají svým vlastním tempem.

Příprava výroby návěstidel
Díly návěstidel jsem si nechal vyleptat před asi pěti lety. Je to již dlouho a člověk, který to tehdy kreslil, je již mimo republiku. Tehdy jsem spájel několik návěstidel a zjistil některé vady. Návěstní štíty a stínidla svým tvarem vyhovují, zatímco držáky návěstních štítů jsou krátké. Také pájení stínidel na návěstní štíty je potřeba pojistit ještě třetím zámečkem, aby stínidla opravdu na štítech držela. Protože jsem měl tehdy dost jiné práce, musel jsem odložil stavbu návěstidel stranou. Vzhledem k tomu, že se v našich kroužcích našel člen, který měl vůli se naučit pracovat v grafickém programu Corel pro výrobu leptů z mosazného plechu, nakreslil jsem výkresy dílů návěstidel potřebné pro leptání rukou na papír. Tyto výkresy převedl Adam Abrahám do Corelu a koncem dubna jsme je předali k vyleptání. Ještě se musí vyladit nedorazy vzniklé exportem z Corellu do nižší verze Corellu, kterou používá výrobce leptů. Po pokusném sestavení prvních návěstidel z pokusného leptu pak chceme objednat další lepty.

Doplnění fotografií na webu našeho KŽM
Daleko nejvíc práce mě stálo doplnění fotografií ke starším článkům na tomto webu. Když jsem začal doplňovat fotografie do naší Fotogalerie, uvědomil jsem si, že daleko více fotografií chybí v naší Kronice u článků za roky 2007 až 2014. Je to jednak tím, že u některých článků fotografie nikdy nebyly, ale i tím, že u některých článků se při změnách našeho webu ztratily. Je třeba si připomenout, že původně byl náš web na neplaceném portálu a teprve později jsme přešli na placený web. Také jsme před několika léty jsme přešli z nepohodlného zadávání fotografií přes ftp k zadávání přímo za článek, což se osvědčilo. Předpokládám, že ke ztrátě některých fotografií, došlo při některé z těchto změn. To už dnes nezjistím.
Již jsem z archivu obnovil fotografie ročníků Kroniky 2007 až do června 2012. Od roku 2015 zůstaly články v původním stavu i s fotografiemi. Chybí tedy obnovit a doplnit fotky za školní roky 2012/13 a 2013/14 a zrevidovat všechny články Kroniky za pozdější léta. Na to už momentálně nemám sílu...
Původně jsem chtěl doplnit také naši Fotogalerii, ale k tomu se vrátím někdy později.

Postupné budování elektroniky
Jistě víte, že jsme museli v roce 2020 kvůli přístavbe pavilonu A a rozšíření pracovny odložit práce na elektronice pro řízení kolejiště. Během covidové epidemie na jaře 2020 jsme však dostavěli trakční napaječe DCC (známe z modulovky jako SPAX) a na podzim jsme vybavili stanici Světlá bezpečnými trakčními transformátory (pro napájení lokomotiv z bezpečných zdrojů pro napájení hraček podle příslušných norem). K nasazení SPAXů bylo potřeba provést předrátování kolejových obvodů ve Světlé, které jsme provedli během uzávěry kroužků koncem roku 2020 a na začátku roku 2021.
Letos chceme zahájit stavbu definitivního ovládání výhybek ve stanici Světlá. Z ryze praktických důvodů ponecháme ve Světlé i obě stavědla, ale jejich definitivní verze bude mít přepínatelné ovládání buď místně ze stavědla a nebo centrálně z "reléovky" (předávání ovládání bude probíhat podobně jako na skutečné dráze). Tím se vyhneme pozdějším potížím a při programování a uvádění "reléovky" do chodu budeme mít ovládání výhybek ze stavědel vždy v záloze. Tak zvaná "reléovka" nebude mít žádná relátka, ale bude emulována programovatelným řídicím systémem s tlačítkovým pultem klasické releovky a s multiplexními vstupně výstupními deskami v ovládacím pultu i v kolejišti. Celkem bude mít systém kolem 600 vstupů/výstupů. K tomu jsme navrhli, zhotovili a odladili desky driverů pro ovládání amerických přestavníků výhybek Tortoise (které umožňují ovládání výhybek pomocí tranzistorových polí, která spínají na "zem"), dále jsme navrhli desku slučování povelových signálů (z ŘS a ze stavědel), samozřejmě jsme museli desky napájení stavědel, s čímž souvisí i napájení a ovládání točny v depu Světlá. Výhybky v depu jsou ale ovládány nezávisle na reléovce z definitivního stavědla. Teprve po instalaci driverů výhybek a zapojení I/O karet multiplexu můžeme začít s prací na programování zabezpečovacího zařízení ve Světlé. S tím souvisí i pořízení bezpečných napájecích transformátorů nejen pro napájení kolejových obvodů (které již máme) ale i pro napájení ŘS a ovládání příslušenství. Současné zdroje samozřejmě splňují normy a bezpečnost, ale lépe bude se podrobit ještě vyšším nárokům na bezpečnost i na částech kolejiště, kterých se děti za provozu nemohou dotknout. Když jste si přečetli tento odstavec, tak jistě také vidíte, že stavba "reléovky" a jejího ovládacího pultu a její správné naprogramování bude běh na dlouhou trať. A do toho nám vstupují takové "drobné" potíže, jako dodací lhůty některých elektronických součástek (z Asie) v délce až 9 měsíců. Přitom jsme ty součástky dříve měli k dispozici do 14 dnů po objednání. Ach jo...

Plánování dostavby kolejiště a dalších letních prací
Tyto plány jsem musel dělat již nyní, abych zajistil dostatečné finanční prostředky a aby práce prováděné v létě skončily po prázdninách opět provozuchopným kolejištěm. K tomu jsem samozřejmě musel vytvořit rozpočet a předat vedení Hobby centra ke schválení. Na letní prázdniny plánuji řadu věcí, za prvé svařit dvě ocelové konstrukce (materiál již máme nakoupený), jednu pro zařízení zdvihacího dílu druhou jako podporu části stanice Brod, která je umístěna trvale pod okny v průchozí místnosti. Dále bych rád doplnil do nového nábytku 5 šuplíků, na což při jeho stavbě po rozšíření pracovny nezbyl čas ani peníze.
Během léta bych rád stihnul výstavbu základu krajiny na traťových dílech Tr2-07 a Tr2-08, které patří k městu Ledeč. Zejména bych rád postavil kopec pod hradem, který bude sahat do výše zhruba 160 cm nad podlahu. Vzhledem k tomu, že základ hradu bude cca 25 až 30 cm nad tratí lokálky, ale cca 20 cm pod tratí lokálky je ukrytá v tunelu hlavní dvoukolejná trať Světlá-Čáslav, tak to pro nás znamená, že na základ kolejiště budeme muset navršit (nalepit) a vytvarovat vrstvu polystyrenu vysokou zhruba 70 cm.
Samozřejmě chceme také pokračovat v dostavbě chybějících 4 metrů trati Světlá-Čáslav ale i samotné stanice Čáslav, kde je potřeba udělat spojení všech jejích šesti částí na přesné čepy a pouzdra a hned potom zahájit pokládku kolejí a zapojování kolejových obvodů. Na stanici Čáslav bude ale po sčepování možné pracovat (sice pomalu) i během školního roku (na podzim 2022).
Z toho všeho je vidět, že plánování a vytvoření seznamu materiálu a rozpočtu na akci takového rozsahu není nijak snadná záležitost.

Na článku se dosud pracuje...

© A.T. - 11.03.2022 - poslední revize textu a fotografií 8.5.2022