Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...
01/2025 - I v lednu pracujeme dále...
Všech šest našich kroužků pracuje svým tempem dále. Se začátečníky jsme v lednu skončili s probíráním teorie (což děláme v prvním pololetí) a začali jsme modelovat. Tuto modelářskou činnost popíšu v příštím díle naší kroniky.
V tomto článku popíši především činnosti nás vedoucích a dospělých členů našich kroužků, jako byly: rozšíření vjezdové části stanice Brod a jeho elektrická část, nákup nových vozidel, odchod Vojty Chalupy a připomenutí jeho práce v KŽM i další naše činnosti v KŽM.
Za článkem najdete několik fotografií dokumentujících postup našich prací.
Chcete-li číst dále, klikněte myší na nadpis tohoto článku...
Rozšíření skryté stanice Brod
Již několik let si slibuji, že půjdeme s kolejemi ve skryté stanici Brod dál až pod okno. Dosud jsme Brod provozovali se zadním zhlavím s provizorně připojenými volně položenými dvěma kolejemi v délce na jednu lokomotivu. Konečně jsem se v lednu dostal k rozšíření této naší skryté stanice. Bohužel lze propojení vjezdové části stanice Brod s odstavnými kolejemi pod okny zrealizovat jedině obloukem o poloměrech 500 až 550 mm. To je dáno rozměry místnosti (předsíně). Většina komerčně vyráběných lokomotiv ale těmito oblouky naštěstí projede s rezervou.
Na našem kolejišti používáme především kolejivo Tillig Elite, ale v tomto případě jsem musel použít obloukovou výhybku Roco 42470 díky příznivější geometrii (než mají výhybky Tillig). Tato výhybka má poloměr vnitřního oblouku 542,8 mm. Bohužel jsem od této výhybky neměl přesnou geometrii (ani vynášecí plán), takže jsem musel přesnou polohu obloukové výhybky vyměřit zkusmo pomocí tyčového kružítka tak, že jsem kolejový plán kreslil přímo na překližku (tužkou) a přitom hledal optimální středy vnitřního i vnějšího oblouku. Středy oblouků samozřejmě padly mimo kolejiště, takže jsem je vyvrtal do hliníkového úhelníku připevněného provizorně ke kolejišti, resp. do sololitu, který jsem k tomuto úhelníku provizorně přichytil. Dál už to byla běžná rutina, kterou používám léta při stavbě kolejiště: přilepit korkový podklad, na něj narýsovat fixkou definitivní polohu kolejí (pomocí osy koleje), přilepit výhybku a k ní naohýbat všechny obloukové kolejnice, zasunout je do podloží a připasovat všechny takto sestavené koleje. Jen jsem musel dát pozor na hladké navázání oblouků bez jakýchkoliv viditelných zlomů.
Jistě jste si všimli maličkého kousku kolejiště nepravidelného tvaru. Ten vznikl jako propojovací díl mezi trvale umístěnými díly kolejiště stanice Brod (odstavné koleje) a demontovatelné části stanice Brod (kterou vždy znovu stavíme a bouráme při příležitosti provozních setkání několikrát do roka). Bohužel tuto malou část kolejiště nemůžeme nechávat trvale na místě, protože by mohla bránit pohodlnému průchodu dveřmi.
Elektrická část rozšíření stanice Brod
Samozřejmě jsem musel vyřešit spolu s tím také napájení všech nových kolejových úseků, dosazení přestavníku obloukové výhybky, rozšíření ovládacího pultu vjezdové části stanice o jednu výhybku, propojení rozšíření kolejiště s napájením na vjezdové části a konečně rozšířit také napájecí část stanice Brod ze dvou na čtyři SPAXy, tak jak bylo původně plánováno. V další etapě rozšíření stanice Brod budu pokládat odstavné koleje v přímé části stanice, což bude již běžná rutina. Již nyní ale bude možné pohodlněji a rychleji objíždět vlaky lokomotivami, protože právě položená oblouková výhybka propojuje konečně všech šest kolejí ve vjezdové části. A o to především v této etapě rozšíření stanice Brod jde. Další práce budou následovat v dalších etapách rozšíření.
Nákup nových vozidel
Během ledna jsem nakoupil několik nákladních vozů, konkrétně vozy Es a vozy Faccpp, obojí ve správě ČSD. Vlastně jsem je nemohl oficiálně nakoupit, protože v lednu nemůžeme nic nakupovat kvůli vyjednávání Hobby centra s městem o rozpočet, takže jsem je zaplatil ze svého a fakturu dostanu, a uplatním ji u účetní Hobby centra 4 až bude možné oficiálně nakupovat. Samozřejmě jsem mohl počkat, ale velmi pravděpodobně by byly vozy již vyprodané. Naštěstí mají prodejci pro situaci kroužků pochopení. Sice ještě nemáme v provozu trať Světlá - Čáslav ani skrytou stanici Čáslav, takže nová vozidla zase až tak moc akutně nepotřebujeme, ale byla by velká chyba si představovat, že modelová vozidla seženete, kdykoliv si vzpomenete. Obzvláště, když kupujete vozidla určité železniční správy a určité epochy jako my. My provozujeme především vozidla ČSD z epochy IIIc až IVb (kvůli doznívajícímu parnímu provozu a začátku motorové a elektrické trakce).
Odchod Vojty Chalupy a připomenutí jeho práce
Je to smutné, ale Vojta Chalupa nás koncem ledna opustil. Je to jeden z našich dospělých členů. Jeho plánovaný odchod mě velmi mrzí. Je to dobrý parťák. Odcestoval pracovně do Číny. Vojta se u nás nesmazatelně zapsal tím, že u nás začal s 3D tiskem a tím nás (mě a zejména Zdeňka Valtera) vlastně přiměl k tomu, abychom začali s 3D tiskem sami. Po celou dobu ale s námi Vojta spolupracoval a např. pro stavbu staniční budovy ve Světlé nás zásoboval výkresy dílů pro 3D tisk, které jsme mohli tisknout sami. Nyní se zde pokusím vyjmenovat, jaké krásné stavby Vojta během tří let u nás v KŽM vytvořil:
Vojta podle drážních nebo jiných výkresů nakreslil, vytisknul, slepil a nabarvil:
- model ledečského železničního kamenného mostu s jedním ocelovým polem (přes pivovarské údolí v Ledči), rozměry tohoto mostu jsou podle skutečnosti, liší se směr zakřivení oblouku trati na mostě. To jsme museli udělat z prostorových důvodů;
- opěry mostu pro vlečku na pilu ve Světlé, most pak tisknul již Zdeněk Valter (tento most ve Světlé není, ten děláme podle naší fantazie);
- přesný model staniční budovy ve Světlé nad Sázavou pro tuto budovu nakreslil a nechal vypálit laserem z překližky její stěny, nakreslil a předal k 3D tisku všechny kamenné prvky této stavby (bosáže, podezdívky, římsy, ostění oken a dveří a dále všechny díly oken a dveří), které tisknul Zdeněk Valter na rezinové tiskárně. Stavbu této budovy provádějí kluci v našich kroužcích pokročilých;
- přesný model pivovarské sýpky v Ledči , tuto budovu Vojta navrhnul a vytisknul v měřítku. My si ji už budeme muset nabarvit a dodělat střechu sami. Je na ní ale minimální počet oken. Budova sýpky stojí pod železničním mostem v Ledči;
- přesný model ocelového obloukového příhradového mostu v Ratajích nad Sázavou. Tento model mostu udělal Vojta pro mne na rozloučenou. Nakreslil, vytisknul a slepil celý most z mnoha částí. Já jsem Vojtovi slíbil, že k tomuto modelu postavím rám kolejiště - traťový odbočný modul pro modulovou železnici, na kterém bude krajina s řekou Sázavou v Ratajích. Odbočný modul to bude proto, že i ve skutečnosti je těsně za mostem umístěna výhybka odbočení tratí do Kolína a do Kácova (směr Světlá nad Sázavou). To znamená, že modul bude mít kromě dílu se samotným mostem ještě další dva nebo tři díly (jeden s tunelem do Ledečka a další na rozbočení tratí). Práce na tom bude opravdu ještě hodně.
© A.T. 17.01.2025, poslední revize článku 04.02.2025
- Provoz kroužku: