Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

01/2022 - Co nového v lednu u nás v KŽM

V tomto článku popíšeme naše aktivity za leden 2022, a to jak v kroužcích začátečníků a pokročilých, tak práci nás vedoucích, kterou děláme mimo schůzky kroužků v naší pracovně nebo "za domácí úkol". Fotografie pod článkem ilustrují náš pokrok.

Chcete-li číst dále, klikněte myší na nadpis článku...

Od nového roku pokračujeme v různých pracích v našem KŽM. V lednu se v začátečnických kroužcích se pomalu rozbíhají práce na cvičných dioramatech. První modelářská cvičná práce je sice triviální, a totiž správné položení (a přilepení) natrhaného travního koberce na podklad, ale je to nutný úvodní tréning pro zatravnění u všech krajinářských prací. Na vysvětlenou dodám, že začátečníci a nezletilí u nás nepoužívají pro zatravnění elektrostatické nanášení trávy. V prvním pololetí jsem dělal se začátečníky teorii (a modelový provoz na kolejišti), nyní budeme dělat modelařinu a samozřejmě i nadále modelový provoz, i když v menší míře.

Náš starší člen Vojta Chalupa přinesl první 3D výtisk části kamenného mostu ze své tiskárny a na další schůzce další dva. Je to most, který potřebujeme na traťový díl pod hrad do Ledče. Bude to kamenný most se třemi oblouky a s jedním vloženým ocelovým mostem s plnostěnnými nosníky (podle skutečné předlohy přes údolí pivovarského potoka v Ledči nad Sázavou). Vojta vyrobil most podle výkresů skutečného mostu. Přitom ve skutečnosti je každý oblouk kameného mostu jinak široký, což na modelu respektujeme, jen jsme museli při projektování kolejového plánu kolejiště pro instalaci mostu na našem kolejišti obrátit směr mírného oblouku koleje na mostě a trochu zmenšit poloměr tohoto oblouku (z 2300 na 1950 mm). Délka celého mostu vychází v měřítku zhruba 60 cm. Nyní nás čeká dokončení 3D výtisku, slepení jeho částí, barvení a patinování, samozřejmě včetně zkoušení barev, které na té umělé hmotě budou držet.

Práce na točně pokračují dále, i když nejsou vidět. Po úspěšné mechanické instalaci točny mezi vánocemi a Silvestrem nyní pracujeme na definitivní elektrické instalaci. To znamená tři potřebné zdroje (pro ovládání točny, pro přepínač polarity mostu točny a ovládání výhybek) sloučit do jedné desky plošných spojů a napájet z jednoho tranformátoru. Výrobce bohužel točnu dosud vyrábí s výbavou pro analogový provoz, s izolovanými kolejnicemi na konci mostu, s ručním přepínáním polarity koleje na mostu točny, atd. Takže to znamená elektro instalaci udělat poněkud jinak, než zamýšlel výrobce, viz dále v tomto článku.

Mezitím k nám dorazila stavebnice rotundy (z laserem vyřezaného kartonu), jejíž základy jsme rozložili v budoucí poloze k točně. Rád bych, aby se stavby rotundy ujal některý ze zkušených členů našeho KŽM. Po výstavbě rotundy (a položení kolejí do rotundy) bych již rád zahájil v depu dokončovací modelářské práce.

Zamyšlení nad zřízením točny ve Světlé - Když se podíváme na točnu, tak je na první pohled zjevné, že to není model podle vzoru ČSD. Na druhou stranu je to jedniný model točny prodávaný u nás, který umožňuje mít sousední výjezdové koleje v úhlu 7,5°, takže v tomto uhledu jde o model velmi blízký skutečnosti. Střechu stanoviště točnaře upravíme, ale dno jámy točny upravit nemůžeme, protože je to tenký výlisek, do kterého nemůžeme zasahovat. Jiné téma tohoto zamyšlení samozřejmě je, proč vůbec máme ve Světlé točnu, když tam ve skutečnosti není. Je tomu tak z několika důvodů. Jednak je za obloukem trati procházející dveřmi do Brodu dostatek místa na malé depo. Ono brodské zhlaví stanice Světlá tak jako tak není přesně podle skutečnosti (na rozdíl od ledečsko - kolínského zhlaví, které podle skutečnosti naopak je). Druhým důvodem je to, že stanice Světlá je u nás převažující dobu roku provozována jako koncová, takže se na točně mohou (parní) lokomotivy obracet. Trať do Brodu a stanici Brod stavíme jen na naše provozní setkání, a to jen několikrát do roka. V neposlední řadě jsem chtěl, aby členové KŽM mohli na modelu názorně vidět, jak probíhá péče o lokomotivy a jejich provozní ošetření a co vše to zahrnuje.

My oba vedoucí se Štěpánem Souhradou a Matějem Šedivým (starší členové našeho KŽM) jsme se v lednu zabývali elektronikou. Se Zdeňkem Valterem jsem pracoval na tvorbě schémat, odladění zkušebních vzorků (na bastldesce) a na tvorbě plošných spojů pro zdroje pro ovádání točny a stavědel ve Světlé, pro ovládání výhybek, atd. Zajímavá byla také moje práce na návrhu a odladění schématu automatického přepínače polarity napájení kolejí na mostu točny s reflexním optickým (IR) čidlem, se kterým jsem pracoval poprvé. Díky Zdeňkovi byly všechny potřebné desky plošných spojů navrženy a objednány, takž nyní čekáme na jejich dodání.

Se Štěpánem Souhradou a Matějem Šedivým již delší dobu uvažujeme o zřízení autobloku na budoucí dvoukolejné trati Světlá - Čáslav. Tato trať, která bude měřit mezi krajními výhybkami stanic 18 metrů a je tak pro instalaci autobloku dostatečně dlouhá. Z této trati chybí postavit již jen část pod stanicí Ledeč, tedy zhruba 4 metry. Koncem roku jsme stanovili počet oddílů a umístění oddílových návěstidel. Vyšly nám tři oddíly a tedy dvě oddílová návěstidla (vjezd do prvního oddílu řídí odjezdová návěstidla ve stanicích). Proto jsme nyní v lednu přikročili k návrhu řešení autobloku samostatným procesorem Atmel. Nyní pracujeme na návrhu I/O listu (seznamu vstupů a výstupů) a navrhujeme i plošný spoj pro autoblok. Matěj Šedivý by měl autoblok do Atmelu naprogramovat. Doufám, že tento projekt, závislý na spolupráci celého týmu úspěšně dokončíme.

© A.T. - 16.01.2022, poslední revize textu a fotografií 07.02.2022