Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

01/2012 - Jak nám to přibývá po novém roce

I přes některé překážky se nám zase postupně daří v další stavbě modelového kolejiště. Stav mé ruky po úrazu se po novém roce pomalu lepší a navíc se v poslední době do našich "stavebních" prací na kolejišti zapojil ve značné míře také Zdeněk Valter. Díky němu se nám podařilo položit koleje lokálky z Ledče až do Světlé. Můj podíl je stavba spodku trati až po vrchní korkovou vrstvu a přesné vyměření a orýsování trasy trati. Pokládku kolejí pak dělá Zdeněk včetně přilepení kolejí k podkladu a včetně přiletování jejich elektrických vývodů. Elektrické zapojování vyvedených volných konců vývodů z kolejí na průběžné vedení pak dělají kluci v kroužku za dohledu nás vedoucích.

Měl jsem toho v práci poslední měsíce opravdu hodně, včetně práce o víkendech. Nyní koncedm ledna se mi po delší době podařilo věnovat alespoň část víkendu pro KŽM a dělali jsme se Zdeňkem další práce. Já jsem mezitím orýsoval ledečské zhlaví ve Světlé a on pokračoval v pokládce kolejí, resp. výhybek ve Světlé směrem od Ledče. Protože pokládka kolejí nyní pokračuje slušným tempem a brzy koleje dojdou ve Světlé až ke brodskému zhlaví a k depu, museli jsme vytáhnout tyto díly stanice Světlá, aby bylo možné dokončit pokládku korku a přesně vyrýsovat trasy kolejí a výhybek před pokládkou kolejí.

V neposlední řadě jsme s kluky v kroužku udělali přihrádky v našich kazetách na uložení nových vozidel. Ono se to nezdá, ale je s tím dost práce, která zabere dost času. Pro kroužek našeho rozměru je ale nezbytně nutné, aby byla vozidla uložena ve snadno přístupných kazetách, ze kterých se vozidla dají rychle vyndavat a kam je lze snadno a přehledně uložit.

Se všemi těmito prácemi byl opět spojen úklid, a to dosti zásadní, protože jakmile se položí koleje, musí zůstat povrch modulů prázdný (a nikoliv jako odkladní plocha). Je to věčný boj o místo. Začali jsme už začátkem ledna, kdy jsme zlikvidovali všechny nepoužitelné zbytky deskového materiálu (zejm. překližek a sololitu), dále jsme museli vyklidit všechny moduly trati Světlá - Brod, nyní jsme vyházeli většinu prázdných papírových a igelitových obalů, které schováváme kvůli možnosti uložení nejrůznějšího materiálu. Samozřejmě že jsme pečlivě uložili krabičky všech nově pořízených vozidel. Zatím jsme nemohli zlikvidovat ty přířezy sololitu, které máme připravené na boky modulů, stejně tak jako pěnový polystyren, který se použije na stavbu krajiny.

Korektura
Kdyby snad někdo ze čtenářů nevěděl, co to je korektúra, tak připomenu, že je to turistický výlet za účelem získání korku. A přesně to jsem koncem ledna podniknul. Během ledna jsme totiž při pokládce korku v depu ve Světlé zjistili, že dosud běžně dostupné tabule korku tloušťky 4mm již nejsou v našem dosahu a jejich náhražka neodpovídá kvalitou, rozměry ani cenou. Provedli jsme pátrání a zjistili možnost nákupu korkové role tloušťky 4 mm a šířky 1,2 metru v metráži v téměř libovolných délkách. Poučen tím, že je materiál vhodné před nákupem vidět, využil jsem příležitost a spojil příjemné s užitečným. Poslední 4 dny v lednu (včetně víkendu) jsem trávil na dovolené na severu Čech a tak jsem se také stavil přímo u výrobce korku u firmy Korek Jelínek v Rychnově u Jablonce. Na místě jsme koupili asi 2 metry korku v roli (cca 2,5 m2). Při té příležitosti jsem zjistil, že v Rychnově je velmi zajímavý kamenný železniční viadukt. Kromě toho jsme se podívali i na z hlediska modeláře nádherné ocelové a kamenné mosty u stanice Zahrádky u České Lípy. Fotografie časem doplníme do galerie. Nyní ale zpět ke stavbě kolejiště.

Takže výsledků korektúry bylo nakonec více. Jednak jsme získali pro KŽM potřebný korek, jednak jsme získali fotografie s nádhernými náměty mostů a v neposlední řadě jsme se s manželkou vzájemně vyvenčili a alespoň trochu zregenerovali po náročné práci.

Moderní mladí čeští manageři v zahraničních firmách by zajásají nad synergickými efekty a hned by k tomu vytvoří patřičné grafy o úsporách a jak to perfektně naplánovali, a měli by co promítat ze svých elegantních notebooků datovým projektorem a reportovat svým zahraničním šéfům. Česky se ovšem takovému úspornému efektu říká docela obyčejně: dvě (nebo tři) mouchy jednou ranou. Přesto jsem si ovšem neodpustil patřičný report a pochlubil se zde, zejména proto, že krajina a mosty na Českolipsku jsou opravdu parádní. A na jaře se chystáme vyrazit do nádherných končin kolem Jedlové a dále na sever. Tentokrát na to byla ovšem dost zima, takže jsme k Jedlové nakonec nedošli. Ale byl by to dobrý výlet na běžky. Kdo to tam zná, jistě ví, o čem zde mluvím. Stanice Jedlová je utopená v nádherné krajině uprostřed lesů. Ale to si necháme na lepší počasí. A nyní zpět k našemu KŽM.

Korek použijeme v nejbližší době na doplnění vrchní vrstvy v kolejišti depa u Světlé a později na další výstavbu tratí a stanic, tj. trať do Brodu, stanice Vlkaneč, stanice Brod. I když se tento jemně drcený a posléze slisovaný korek musí o něco opatrněji řezat, aby se nedrobil, zatím vše nasvědčuje tomu, že kvalita korku bude vyhovující, a že se už nebude muset znovu hledat zdroj nákupu pro příště.

Zápis: AT
Aktualizace: 05.02.2012