Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...
Skrytá stanice Čáslav
Skrytá stanice Čáslav bude zakončením naší pomyslné hlavní trati Havlíčkův Brod - Kolín. Sst. Čáslav byla kvůli nedostatku prostoru původně plánována (pod jménem Vlkaneč) v dosti omezeném prostoru přímo pod stanicí Ledeč, takže jsme tam chtěli dělat jen obraty vlaků, resp. objíždění hnacích vozidel. A kvůli malé výšce pod stanicí Ledeč bylo i to s velkým otazníkem. Proto jsme se do výstavby této stanice nijak zvlášť nehrnuli.
Nyní je však situace jiná. Nyní po rozšíření pracovny železničních modelářů (díky přístavbě pavilonu A v létě roku 2020) máme dost místa na to, aby byla stanice Čáslav přístupná shora a také může být podstatně delší a mít více kolejí. V létě 2021 jsem postavil 5 základových rámů této stanice, aby nám materiál nepřekážel při stavbě dalších dílů kolejiště. Rámy jsem složil na budoucí místo této stanice a nechal tam odpočívat... Co bylo dál? O tom je tento článek...
Pokud chcete číst dál, klikněnte myší na nadpis tohoto článku...
Protože rozšíření naší pracovny přineslo spoustu práce včetně staby cca 17 až 20 nových dílů kolejiště, museli jsme z kapacitních důvodů naplánovat stavbu jednotlivých nových částí kolejiště na etapy. První v provozu musí být prodloužení trati Světlá - Ledeč. Další díly kolejiště budeme stavět a zprovozňovat postupně, výstavba sst. Čáslav je až ve třetí etapě. Takže plánujeme pokládku kolejí a dokončení stanice Čáslav někdy v letech 2023 až 2025.
Nicméně plánujeme sst. Čáslav jako skrytou stanici důstojné velikosti. Bude osmikolejná s dvoukolejnou připojovací tratí a s délkou mezi krajními výhybkami 520 cm plus metr a půl výtažné koleje ve zhlaví stanice směrem na Světlou. V tomto zhlaví budou také koleje pro čekající lokomotivy.
V srpnu 2023 jsem se konečně dostal k tomu, abych přebrousil čela rámů této stanice do roviny kolmé k podélným stranám. Bylo nutné také stanici navázat na připojovací trať ze Světlé. K tomu bylo nutné vyměřit a vyrobit malý propojovací díl o délce pouhých 20 cm. Tento díl je kratší než širší a díky křivosti stěn našich místností také není přesně pravoúhlý. Konečně máme vyrobené a spojené všechny části stanice Čáslav a jsou spojené s připojovací tratí ze Světlé. Teprve nyní můžeme ve stanici začít pokládat koleje.
Nejprve jsme nalinkoval kolejový plán stanice včetně všech výhybek. Stanice je osmikolejná a má délku 6 metrů. Ovšem mezi krajními výhybkami je 5,60 metrů, protože část prvního staničního segmentu je v tunelu. Pokládka kolejí a výhybek probíhala od září až do poloviny listopadu 2023. Pak jsem musel práci přerušit kvůli potřebné úpravě elektroinstalace ve stanici Brod.
Někdy se zase k této práci vrátím.
© A.T. - 29.09.2021, poslední úprava textu a fotografií 11.8.2024
- Provoz kroužku: