Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

12/2012 Vánoce za dveřmi

Prosinec je vždy ve znamení blížících se vánoc. O prvním prosincovém víkendu organizovalo Hobby centrum pro děti předvánoční mikulášskou hru. Ta se konala v neděli 2.12.2012 od 16 do 19 hodin. KŽM zorganizoval při této příležitosti den otevřených dveří. Podrobnější popis této události najdete v oddílu "Akce uskutečněné" tohoto webu.

Samozřejmě jsme během prosince chtěli nějak výrazněji posunout vpřed stavbu kolejiště i dovybavení KŽM. I přes obvyklé (před)vánoční běsnění se podařilo během prosince udělat následující práce:

- v případě přídělu financí před koncem roku zajistit urgentně všechny nákupy materiálu a okamžitě vyúčtovat - hotovo
- zasklení vitríny v průchozí místnosti - hotovo
- dokončení police za vstupními dveřmi a nových organizérů a úklid drobného materiálu do nich - hotovo
- modelování krajiny na 4 traťových modulech (trať Světlá – Ledeč), tj:
-- stavba základu krajiny z pěnového polystyrenu - z větší části hotovo
-- výroba skal (odlití, montáž, a barvení) - rozpracováno
-- zazelenění skal - rozpracováno

Plánované vánoční ježdění v sobotu 22.12. se myslím docela vydařilo, sešli se kluci ze všech 3 kroužků a modelový provoz byl docela pěkný. Nejezdili jsme podle grafikonu, ale pořadí vlaků a jejich skladbu určoval dle situace dispečer. Spíše jsme se soustředili na zvládnutí řízení stanic a posunu. Myslím, že se to klukům líbilo. Budeme jen rádi, když tuto akci zavedeme v dalších létech jako tradici.

Za zmínku stojí náš pokrok při modelování skal ze sádry. Já jsem se použití sádry na kolejišti dosud bránil, protože i přes pěkný vzhled hrozí její drobení do kolejí a tím i do pojezdů vozidel. Takže pro mne osobně bylo použití této technologie do jisté míry novinkou. Výsledek je ale výborný, skály jsou dostatečně pevné a po nabarvení hladké, nesypou se. Je to také tím, že nemáme souvislý sádrový krunýř náchylný k praskání, ale pružně přilepené jednotlivé kusy skal. Je zřejmé, že uražení ostrých hran a jejich odrobení do kolejiště bude hrozit vždy. Ale to je cena za dobrý modelový vzhled. Využili jsme pomoc zkušených modelářů z klubu Zababov a převzali jejich know-how. Skály jsou odlité ze sádry a jsou přilepené disperzním lepidlem na základ z pěnového polystyrenu. Po nabarvení a zatravnění spár a říms vypadají skály docela pěkně a realisticky. Ještě to chce doladit příslušný barevný odstín. Zatím jsme vymodelovali skály spíše vápencové, než žulové. Musel jsem také snížit opěrnou zeď nad hlavní tratí, protože tvoří příliš velkou souvislou plochu (což z důvodů vzhledu není to pravé ořechové) a část skal jsem tak musel doplnit nebo znovu vymodelovat.

Zatím máme skály na modulu s mosty a tunelem, kde jich bude po dokončení všech čtyř traťových modulů nejvíce. V modelování těchto modulů budeme dále pokračovat. Celkově jsem s tímto výsledkem velmi spokojen. Výše popsané problémy považuji jen za běžné dětské nemoci, které se běžně vyskytují a řeší vždy při osvojení nové modelářské technologie. Dlužno dodat, že se těchto výsledků podařilo dosáhnout jedině díky souvislé práci během několika dnů volna mezi svátky, kdy jsem si vybral zbývající dovolenou a hlavně díky obětavé pomoci modelářů z klubu Zababov v době "mezi svátky".

Samozřejmě se při výrobě skal ze sádry musí nejdřívě vyrobit základ z pěnovýho polystyrenu, na který se pak skály přilepí, takže kromě odpadu ze sádry vzniká také "milión" odřezků polystyrenu i brusný prach jak z polystyrenu i ze sádry. Jde tedy zjevně o technologii dosti "špinavou", po které je nutné důkladně uklidit nejen celou místnost, ale i celé kolejiště. Právě proto jsme tuto akci dělali mezi svátky, kdy jsme nemuseli každý den uklízet.

Tak to je za prosinec asi vše.

A.T. – 02.01.2013