Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

Přestavníky výhybek a příslušenství od firmy MTB

Česká firma MTB vyvinula kromě modelů řady typů lokomotiv, motorových vozů i nákladních vozů také motorické přestavníky výhybek, návěstidel a závor. Tyto přestavníky jsou běžně k dostání v českých prodejnách modelové železnice za celkem slušné ceny - většinou kolem 400 Kč za kus. Tento článek popisuje podrobně jednotlivé typy přestavníků MTB.

Chcete-li číst dále, klepněte myší na nadpis článku.

Nyní k současné nabídce jednotlivých typů motorických přestavníků od firmy MTB:
Jednoduchý přestavník MP1 má jen jeden samostatný přepínací kontakt, šroubovací svorkovnici, a nastavitelný zdvih i polohu vůči výhybce. Nejjednodušší přestavník od MTB, nahrazující elektromagnetické přestavníky. Cena kolem 300 Kč za kus.
Přestavník MP5 má dva samostatné přepínací kontakty, přívod přes konektor s jednoduchým nasouváním vodičů, a nastavitelný zdvih i polohu vůči výhybce. Cena kolem 420 Kč za kus.
Přestavník MP6 s impulzním ovládáním má dva samostatné přepínací kontakty, přívod přes konektor s jednoduchým nasouváním vodičů, a nastavitelný zdvih i polohu vůči výhybce. Cena kolem 490 Kč za kus. Pokud nepotřebujete impulzní ovládání, postačí zcela přestavník MP5.
Přestavník MP6 s impulzním ovládáním má dva samostatné přepínací kontakty, přívod přes konektor s jednoduchým nasouváním vodičů, a opět nastavitelný zdvih i polohu vůči výhybce. Cena kolem 480 Kč za kus. Pokud nepotřebujete impulzní ovládání, postačí zcela přestavník MP5.
Přestavník MP10 - Přímá náhrada přestavníků Tortoise (želva) - má dokonce shodné rozmístění otvorů pro montážní šrouby (vruty) a také téměř stejné rozmístění vývodů na svorkovnici. Přestavník je možné ovládat změnou polarity motoru (stejně jeko přestavníky Tortoise) nebo standardním způsobem pomocí tří vodičů. Přestavník MP10 má dva samostatné přepínací kontakty, přívod přes devíti-pinovou šroubovací svorkovnici, a opět nastavitelný zdvih i polohu vůči výhybce. Akční cena kolem 370 Kč za kus. Pokud nepotřebujete náhradu přestavníků Tortoise (želva) nebo ovládání se změnou polarity motoru přestavníku, postačí vám zcela přestavník MP5.

Přestavníky od MTB jsou robustní, fungují dobře. Přestavníky MP5 máme nasazené ve skryté stanici Brod, kde je zhruba 20 výhybek.

Cenové srovnání
My jsme použili pro stanici Světlá celkem asi 40 kusů amerických přestavníků Tortoise (Želva) a samozřejmě je nechceme dnes měnit. Ale nakupovali jsme je v době, kdy jsme je dokázali sehnat za cenu kolem 300 Kč za kus. V té době ještě firma MTB žádné přestavníky nevyráběla. Od té doby cena přestavníků Tostoise stále rostla. Pro srovnání, v dnešní době se již cena přestavníků Tortoise postupně vyšplhala na cenu kolem 850 Kč a je téměř trojnásobná oproti cenám kolem roku 2010 a zhruba dvojnásobná proti přestavníkům firmy MTB. Přitom cena přestavníků MTB je zhruba stejná jako u přestavníků Tillig, ale montáž a hlavně nastavení zdvihu přestavníku je rozhodně jednoduší u přestavníků od firmy MTB (viz dále).

Technické srovnání
Firma MTB nastavuje již ve výrobě zdvih přestavníků 6 mm, což vyhovuje pro většinu výhybek modelové velikosti H0. Struna, která vyčnívá z přestavníku a přestavuje výhybku, je totiž pružná a část dráhy přestavníku se tedy spotřebuje na pružnou deformaci struny. Toto nastavení zdvihu z výroby platí i pro ostatní přestavníky od MTB. Pokud bychom museli nastavení zdvihu U přestavníků MTB měnit, budeme muset přestavník rozebrat. Vyberem si jednu z hodnot 3, 6, 9, 12 mm. U přestavníku MP1 jsou k dispozici tři hodnoty Zdvihu 3, 6, 9 mm. Ve srovnání s přestavníky Tillig je i přesto nastavení zdvihu zřejmé (čili snadno předvídatelné) a proto podstatně jednodušší.
Polohu přestavníků MTB vůči jazykům výhybky je možno doladit pomocí šroubků až po montáži a bez rozebírání přestavníku. Záleží ovšem na tom, abychom se ke šroubkům dobře dostali, čili abychom přestavník namontovali správně otočený. Někdy musíme provrtat v přepážce kolejiště díru, abychom se ke šroubům na boku přestavníku šroubovákem dostali.
Proudová spotřeba - Překvapuje poměrně vysoká spotřeba motorků u přestavníků MTB a totiž 150 mA uváděná na webu MTB v návodu (budu muset provést měření skutečné hodnoty proudu). To je oproti spotřebě motorku přestavníků Tortoise (kolem 20mA) zhruba osminásobná hodnota. Také nevím, zda nejde jen o tiskovou chybu, případně o maximální hodnotu proudu při rozjezdu motorku (rozběhový proud). Samozřejmě je zde rozdíl v tom, že motorky přestavníků Tortoise nemají koncové vypínání, takže proud skrz ně protéká i po dojetí do krajních poloh. Zato všechny přestavníky MTB mají koncové vypínání pomocí zabudovaných mikrospínačů.

Závěr - V dnešní době je tedy na novostavby kolejišť použití amerických přestavníků Tortoise (želva) podle mne zbytečně drahým luxusem. Použití přestavníků Tillig je z hlediska ceny možné, ale z technického hlediska mají přestavníky Tillig zbytečně složité nastavování zdvihu (resp. koncových vypínačů).

© A.T. 17.8.2023