Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...
12/2024 - Přípravy na provozní setkání
Konec listopadu a hlavně začátek prosince se nesl ve znamení příprav na provozní setkání. S hochy v kroužcích pokračujeme normálně ve výuce, v modelování a v modelovém provozu (jak jsem popsal v předchozích záznamech naší kroniky). Tento článek pojednává především o přípravách na setkání.
Chcete-li číst dále, klikněte myší na nadpis tohoto článku...
Součástí přípravy na setkání bylo několik lekcí opakování v začátečnických kroužcích, kde jsme znovu probrali pravidla posunu ve stanicích a provozu mezi stanicemi a dělali praktické nácviky (rozdíl mezi dopravní a manipulační kolejí, místa vykládky a nakládky, tréning posunu, telefonická nabídka a přijetí vlaků mezi stanicemi, vypravení vlaku ze stanice, atd...).
Vybudování zábran proti pádu vozidel
To se týkalo hlavně stanice Brod, ze které nám jedna maminka na jaře 2024 nechtěně shodila loktem parní lokomotivu za 20 tisíc Kč na podlahu. V této stanici bylo potřeba dodělat bariéry na okraji kolejiště. S tím jsem sice začal již o letních prázdninách (2024), ale jen na "futerníku" (vjezdovém dílu, který je mezi futry dveří do předsíně). Tam bylo riziko největší, ale bylo potřeba dodělat zábrany i na ostatních dílech stanice Brod. Proto jsem nyní všechny provozuschopné díly této stanice dovybavil bariérou z latí 30x20 mm. Tím se dá zcela zabránit pádu vozidel na podlahu, jak při vykolejení, tak při nechtěném pohybu rukou (loktem, apod.) přes okraj kolejiště. Brod je skrytá stanice, která má zásobovat dvoukolejnou trať Brod - Světlá - Čáslav vlaky, proto ji neplánujeme modelovat a proto latě na pohled nevadí. Konečně jsem tak dodělal jeden rest z léta, který jsem o prázdninách nestihnul dokončit.
Údržba vozidel a kolejiště
Před samotným setkáním jsme důkladně zametli a vyluxovali podlahu. Ne že by uklízečky v Hobby centru 4 fungovaly tak špatně, ale když budete zametat, vždycky něco nametete. A my potřebujeme kolejiště bez prachu. A také je potřeba kolejiště před setkáním vyluxovat. Jenže když pustíte vysavač, tak zvíříte prach z podlahy. Proto před tím zametáme a luxujeme podlahu a pak teprve čistíme kolejiště.
Dále jsme vyčistili kolejiště, opravili vadné kabely lokomotivních ovladačů, naprogramovali adresy do lokomotivních ovladačů pro lokomotivy soukromých majitelů zapůjčených na setkání. Také jsme znovu nahráli adresy do "vygumovaných" ovladačů. Používáme totiž lokomotivní ovladače FRED a FREDi (od evropského klubu modulové železnice FREMO), protože potřebujeme zajistit, aby nešla snadno přepsat adresa lokomotivy v ovladači. Při nechtěném ovládání jiné lokomotivy by nám mohla lokomotiva snadno spadnout nechtěně do točny nebo dojít k jiné podobné havárii. Každá lokomotiva musí mít svůj vlastní ovladač se svojí adresou. Pochopitelně používáme lokomotivní ovladače vyvinuté ve FREMu, protože také jezdíme s našimi chlapci na setkání klubů modulové železnice Zababov a FREMO, kde se používají. Nevhodnou manipulací lze ovšem na ovladačích FRED/FREDi vymazat adresu lokomotivy, což se občas některému chlapci podaří.
Zkontrolovali jsme také, že máme po ruce všechny potřebné propojovací kabely na připojení dílů kolejiště, které se musí použít setkání mimo pracovnu našeho KŽM. Jak je vidět, bylo to práce více než dost.
Domácí příprava provozního setkání
Kromě toho jsem za domácí úkol řešil rozdělení přihlášených účastníků setkání do jednotlivých skupin. Máme v kroužcích železničních modelářů celkem přes 50 členů, takže nejde udělat jedno setkání pro všechny. Proto to řešíme tak, že máme tři skupiny po třech hodinách, a to v sobotu dopoledne a odpoledne a v neděli dopoledne. V neděli odpoledne pak mám ještě dvě skupiny (2 x 90 minut) pro veřejnost. Skupiny pro setkání našich modelářů je potřeba rozdělit tak, aby v každé skupině byli schopní výpravčí a zhruba stejný počet úplných začátečníků. Složení skupin lidí přihlášených z řad veřejnosti na neděli odpoledne nemohu ovlivnit, ale tam jsou proškolení kluci z našich kroužků pokročilých, kteří slouží jednak jako výpravčí, kteří řídí provoz stanic, ale také (po vystřídání) pomůžou lidem (dětem) z "ulice" s řízením lokomotiv. Setkání pro veřejnost je oblíbené, protože každému slibujeme, že si u nás může zajezdit. To se týká samozřejmě především dětí, ale někteří tatínkové a dokonce třeba i babičky si rádi zajezdí s mašinkami také.
Moje domácí příprava spočívá především v rozdělení přihlášených do skupin a komunikaci s jejich rodiči. Na setkání musím přijít vybaven vytisknutými seznamy všech přihlášených. Spolupráce s většinou rodičů funguje skvěle, takže hlásí své chlapce na několik skupin setkání, takže se dá rozdělení většinou udělat celkem snadno. Jen párkrát v historii provozních setkání našeho KŽM jsem musel rodiče žádat o přesuny několika chlapců. Kdyby se sešla třeba polovina chlapců, kteří by se hlásili všichni do jedné skupiny setkání a nikam jinam, tak by to nemělo řešení.
Po setkání je potřeba zase přenosné díly kolejiště rozmontovat a uklidit na místo jejich "odpočinku". Pochopitelně se během setkání musí vynášet odpadky několikrát za den a po jeho skončení důkladně uklidit.
Určitě jsem na některé činnosti zapomněl, ale to byla příprava předvánočního provozního setkání 2024 našeho KŽM v kostce.
Setkání proběhlo v sobotu a v neděli ve dnech 14. a 15.12.2024.
Krátké dokumentační video z předvánočního setkání natočil Ivan Čermák z Hobby centra 4:
https://youtube.com/shorts/LOsxPt8J0ps?si=xLPtayrRYr99KFjC
Podrobnou reportáž z předvánočního setkání najdete na tomto odkazu:
https://kzm-praha4.cz/14-15122024-vanocni-setkani-kzm-s-provozem-kolejis...
Postupně tam doplníme více fotografií a snad i video snímané našimi modeláři.
Video-reportáž z našeho jarního provozního setkání (6/2024) od Olivera Krčmy:
https://youtu.be/qkA04b8LJ78
© A.T. - 25.12.2024, poslední revize textu 11.1.2025
- Provoz kroužku: