Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

02-03/2025 - Naše činnost v KŽM

V minulém díle naši kroniky jsem popisoval práce nás vedoucích a další naše práce v KŽM. V tomto díle kroniky se zaměřím na modelářskou činnost v našich kroužcích...

Chcete-li číst dále, klikněte myší na nadpis článku...

Práce v kroužcích
Po celé první pololetí jsme měli v první polovině schůzek teorii a ve druhé polovině schůzek (po teorii) modelový provoz. Bez toho by naši chlapci vůbec nemohli být. A je to dobře, že mají o provoz modelové železnice zájem. Ani zdaleka to není jen přihlouplé hraní s vláčky. Výpravčí nabízejí vlaky do sousedních stanic jako ve skutečnosti. I provoz osobních vlaků a doprava nákladu obstarávaná manipulačními vlaky se blíží skutečnosti, včetně posunu nákladních vozů na manipulační koleje k nakládce a vykládce zboží... To vše je potřeba postupně natrénovat.
Od druhého pololetí (spíše již od poloviny ledna) jsme začali místo teorie modelovat. Se začátečníky budeme až do konce školního roku jednak stavět modely domků a také se vrátíme opět k základům krajinotvorby. Pochopitelně i ve druhém pololetí opět dojde také na modelový provoz. Kroužky pokročilých běží nezávisle na programu začátečníků. Tam chlapci již pracují samostatně, a to především na budovách a dalších stavbách pro naše klubové kolejiště.
V kroužku pro nejmenší jsme začali vystřihovánkou od olomouckých modelářů, která je průpravnou cvičnou prací pro stavbu budov z papírových laserem řezaných stavebnic. Se stavbou z papírových stavebnic začneme hned po dokončení vystřihovánky. Stavebnice nakupuji u firmy KB Model, která má v sortimentu mimo jiné také relativně levné stavebnice domků vhodných pro začátečníky. Naše nároky na malé modeláře zahrnují natření dílů stavebnice vhodnými barvami (včetně namíchání vhodného odstínu). Kromě toho ti, kdo již dělali domky vloni, nebo stihnou dokončit domek do konce školního roku, mohou začít pracovat na malém čtverečku polystyrenu, který zatravní pomocí travní foliáže, a potom na malém dioramatu s kolejí a se skálou nebo zárubní zdí (případně s tunelem, přejezdem, domkem, propustkem, nebo mostem, apod.). Některá z těchto dioramat jsou již poměrně pokročilé modelářské práce.

Stavba domků z ruky pro model města Ledčeč
V kroužcích pokročilých děláme také domky, ale z ruky, což znamená, že členové kroužku pokročilých dostanou podklady pro nějaký domek, který chceme umístit na kolejiště a k této budově si podle půdorysu se skutečnými rozměry a podle fotografií domku vytvoří výkresy a podle nich vyřežou z kartonu stěny a domek slepí. Od nás (vedoucích) mají podporu v tom, že jim uděláme rámy oken a dveře na míru z 3D tisku, pokud si vytvoří náčrt s rozměry a předají nám ho. Proto domky z ruky musejí dělat již starší žáci, kteří jsou schopni samostatně pracovat s měřítkem a kteří si umějí přepočítat rozměry modelu. Nejlepší domky vybereme a umístíme je na kolejiště. Tento projekt jsme zahájili teprve před vánocemi, takže domky zatím hotové nejsou. Hoši nejvíc zápasí se zhotovením výkresů. Přitom by ze školy nejpozději od šesté třídy všichni měli umět samostatně počítat trojčlenku a rýsovat. Realita je však bohužel poněkud jiná.
Jako podporu tohoto projektu jsme udělali to, že jsme stáhli z katastru půdorysy domků s rozměry a nafotili domky ze všech stan (ze kterých šlo fotit). Tuto dokumentaci jsme dali na náš web, takže je veřejně dostupná. Tím jsme udělali širší výběr domků, které chceme mít na kolejišti. Konkrétně se jedná o zástavbu v ulicích Lipová a Nádražní (případně i Komenského) v Ledči nad Sázavou. Tím na našem kolejišti doplníme oblouk trati u stanice Ledeč. Délka tohoto úseku trati ve skutečnosti činí asi 600 až 800 metrů, ale my máme na kolejišti k dispozici délku jen asi 150 cm. To je ve skutečnosti zhruba 130 metrů. Čili si budeme muset velmi pečlivě vybírat, které domky tam dáme a které nikoliv. Když tak zvažuji schopnosti chlapců ve věku kolem 13 až 15 léty, kteří domky vyrábějí, vidím, že výroba domků a domodelování této části kolejiště je práce na několik let. Naštěstí nikam nespěcháme.

Staniční budova ve Světlé
Kromě toho běží již delší dobu práce na výstavbě budovy nádražní budovy ve Světlé. Tato budova je z režného zdiva a je architektonicky velmi pěkná (nyní nově opravená), ale má spoustu prvků vystupujících z fasády, jako podezdívky, římsy, bosáže napodobující nárožní kameny, kamenné ostění oken a dveří, a konečně i samotná okna a dveře. Všechny tyto prvky jsme tiskli na 3D tiskárně. Kompletace této budovy je časově hodně náročná a pracují na ní hoši Arťom Koňukov a Jakub Kopkan.

Rotundu ve Světelské depu staví Bohouš Daníček ze stavebnice od firmy Rezinové modely (dnes Nové modely). Stavebnici bylo ale nutné hodně upravit (přesné úhly odbočení kolejí z točny, rozměry dílny, aby pasovala mezi koleje od točny, prodloužení rotundy pro stání dlouhých lokomotiv, atd.). Zhruba polovinu vnějších zdí bylo proto potřeba upravit nebo vyrobit úplně znovu. Samozřejmě do všech budov instalujeme osvětlení. Nyní se již Bohouš dostal ke stavbě krovů a bude vyrábět střechu. Zvažujeme udělat střechu z eternitu. Kvůli čištění kolejí by měla být střecha sundavací, takže jsem zakoupil hladké desky Evergreen (aby se střecha nekroutila). Také budu muset udělat osvětlení do depa. Pro úplnost dodejme, že ve skutečnosti žádné depo ve Světlé není, ale my jsme potřebovali využít prostor, který nám vzniknul za obloukem trati vedoucí do předsíně směrem do stanice Brod.

Začátek modelování lomu u Ledče
V polovině února jsme s Ondřejem Tykalem začali doplňovat polystyrenový základ krajiny v lomu u Ledče. Narazili jsme na problém, že masivní dřevěná konstrukce zakulaceného rohu kolejiště příliš vyčnívala dovnitř prostoru lomu, kde bránila nalepení polystyrenu pro skály v lomu stupňovitě ustupující směrem nahoru. Proto jsem o následujícím víkendu odřezal zevnitř rohu okružní pilkou zhruba 15 milimetrů dřeva do hloubky cca 45 mm, ale dál jsem musel již sekat dlátem. Více napoví obrázky na konci článku. Potom jsme dolepili pěnový polystyren jako základ pro skály, tam kde chyběl. "Podlahu" lomu jsme vyrobili také z polystyrenu 5 mm silného. Ten sahá do úrovně až pod pražce kolejí (ty jsou položeny na korku). "Podlaha" má za cíl odizolovat sádrové skály od dřevěného základu (aby nepraskaly při pracování dřeva), ale také šetří posypový materiál, který nebude nutné dělat v tak silných vrstvách. A v neposlední řadě umožní udělat v lomu louže a vylít je epoxydem. Ale to poněkud předbíhám sled našich prací.
Následovaly tyto činnosti: zhotovení, výběr a zařezání odlitků skal a potom jejich lepení řídkou sádrou na místo. Z této řídké sádry jsme vytvarovali i spojení jednotlivých kousků skal. Tím ale modelářské práce v lomu zdaleka nekončí. Sádrové spoje mezi jednotlivými kusy skal se musí vytvarovat malými dlátky (vyrobenými ze šroubováků), aby to vypadalo opravdu jako skály a nikoliv jen jako nablemcaná sádra. Potom bude nutné celý sádrový skalní masiv nabarvit vhodnými barvami a vymodelovat dno lomu. Ale o tom zas někdy příště.
Celý postup tvorby skal v lomu u Ledče je popsán a zdokumentován ve zvláštním článku v oddílu Fotogalerie/Stavba kolejiště/Ledeč.

© A.T. 05.02.2025, poslední revize článku 10.03.2025