Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

Vznik železnice ve světě a u nás

Mluvíme-li o historii železničních drah, bylo by dobré si uvědomit, čím byl vznik železnice vůbec podmíněn. Půjdeme-li od Adama, v dávné historii to byl nejprve vynález kola (již kolem roku 3200 před naším letopočtem), později stavba zpevněných cest (ve starověké Mezopotámii, Egyptě, Indii a Číně (již kolem roku 3000 př.n.l.), později dlážděných silnic (např. známá římská Via Appia z roku 312 př.n.l) a ještě později první koňské důlní dráhy. Bez těchto lidských vynálezů by železnice vůbec nemohla vzniknout. První důlní koňské dráhy vznikaly již na přelomu středověku a novověku. Parní železnici předcházely různé koňské dráhy v Anglii i v Evropě. Vynález parního stroje odstartoval vznik parostrojní železnice. První parní stroj na kolejích byl v Trewithickově lokomotivě z roku 1804...
Jenže ono to nebylo vůbec tak jednoduché, jak by to snad mohlo z předchozího popisu vypadat. Pojďme se na vznik železnice jako dopravního systému podívat detailněji.

Chcete-li číst dále, klikněte myší na nadpis článku...

Aby se mohly stavět železnice s ocelovými kolejnicemi a parními lokomotivami, musela být předtím zvládnuta hromadná výroba oceli, musely být vyvinuty ocelové válcované kolejnice a v neposlední řadě musel být vynalezen a vyvinut parní stroj. Nejčastěji nešlo o to, že by někdo udělal zásadní převratný vynález, ale spíše malý objev, kterým zdokonalil a o kousek posunul současné know-how. Postupný vývoj od starověku a středověku trval mnoho generací, ale v 19. století se nebývale zrychlil. Navíc se vzájemně ovlivňovala těžba uhlí a dalších surovin, výroba železa a oceli, průmyslová výroba (zejména strojírenských výrobků, textilu a dalšího zboží), a s tím rostoucí nároky na přeprava postupně rostoucí výroby zboží a surovin. Nejprve šlo o námořní a říční přepravu včetně stavby kanálů (v Anglii), teprve později rostla pozemní doprava a s ní i železnice. Následoval vývoj kolejnic spolu s postupně rostoucí hmotností vlaků a samozřejmě i vývoj parního stroje a lokomotiv a konečně i vývoj železničních vozů. Vývoj výroby ve všech oborech se vzájemně ovlivňoval (to ostatně trvá dodnes). Tomuto překotnému vývoji výroby koncem 18. a během celého 19. století se dnes říká průmyslová revoluce. Vedoucí zemí v průmyslové výrobě byla v 19. století Anglie, ale brzy po ní to byly zejména Francie, Německo a Rakousko, ale brzy potom i ostatní evropské země.

Výroba železa a oceli
Železo lidé vyráběli již od starověku. Již zhruba před 6 tisíci lety uměli v Malé Asii zpracovávat meteorické železo (s obsahem niklu). Tento materiál byl dosti vzácný a není proto divu, že se používal mimo jiné k výrobě šperků.
Výrobu železa z rud zvládli v Malé Asii i v Číně již asi dva tisíce let před naším letopočtem. Postupně převzali výrobu železa staří Římané a tak se postupně rozšířila i do Evropy.
Historie výroby oceli u nás.

Těžba rud, uhlí a dalších surovin

Průmyslová výroba a mechanizace
Vodní kolo znali již staří Egypťané a používali ho k čerpání vody z Nilu k zvlažování.

Vývoj lodní dopravy

Vynález a vývoj parního stoje

První dráhy a vývoj železničních kolejnic
První dráhy, které by bylo možno nazvat předchůdkyněmi železnice, byly důlní dráhy, které existovaly již ve středověku, měly dřevěné "kolejnice" a nejprve lidský a později zvířecí pohon. Jak se zvyšovala hmotnost vozíků bylo nutné pobít dřevěné trámy železnými pásy. V této podobě vznikly také první koňské železnice na přelomu 18. a 19. století. Tím, že se začala budovat železnice pro veřejnou přepravu, i když zatím jen s koňským pohonem, stoupaly postupně nároky na zatížení kolejnic. Vývoj kolejnic probíhal zhruba takto:
18. století dřevěné trámy pobité železnými pásy
1767 - litinové ploché kolejnice (ve tvaru nízkého "U") na dřevěných trámech
1776 - John Curr kolejnice s profilem "L" i pro tehdejší dostavníky
1789 - William Jessop litinové samonosné kolejnice (s břichem)
1820 - John Birkinshaw - válcovaná ocelová kolejnice hřibovitého tvaru
1830 - Američan Robert Stevens vynález širokopatní kolejnice
1830 - začal Charles Vignoles zavádět v Evropě širokopatní kolejnice
Širokopatní kolejnice se používají dodnes, i když se dále mírně tvarově vyvíjely.

První parostrojní železnice a vývoj parní lokomotivy

Další vývoj železnic

Další vývoj železnic

Zdroje:
https://cs.wikipedia.org
http://www.railian.com/historie/britanie.html
Maruna, Kotnauer: Železniční modelářství 1, Praha 1958
Felix R. Paturi, Kronika techniky, Praha 1993

Na článku se pracuje...