Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

433.0 - Skaličák

Typická lokomotiva našich vedlejších tratí a lokálek, vyráběné v ČKD v roce 1948 v počtu 60 kusů. Jedná se vlastně o pokračování lokomotivní řady 423.0, s jejíž poslední sérií je řada 433.0 v podstatě shodná. Viz též popis řady 423.0

Uspořádání náprav 1'D 1'. Výkon 590 kW a adhezní hmotnost 54 t předurčovala lokomotivu prakticky na všechny běžné výkony na vedlejších tratích, a to jak na osobní, tak na nákladní vlaky. Samozřejmě tento výkon (ani maximální rychlost) nemohly postačovat na vozbu rychlíků, i když ale adhezní hmotnost měla tato lokomotiva jen o málo větší než řada 387.0 (!).

Lokomotivy řady 433.0 byly personálem celkem oblíbené, i když byly poněkud náchylné ke strhávání vody do válců při změně nivelity tratě, a to zejména při jízdě v obráceném postavení (jak se říkalo uhlím napřed). Tato řada byla v roce 1965-66 modernizována dosazením ploché dyšny Giesel. S nasazováním motorové trakce na vedlejších tratích ustupuje postupně řada 433.0 ze slávy. I po převedení na posun dokazují tyto lokomotivy své kvality. Díky své slušné adhezní hmotnosti totiž zvládají docela dobře i těžký posun. S vyřazováním řady 433.0 se začalo až na samém konci parního provozu. Tato řada u ČSD oficiálně končí v roce 1980.