Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

12/2008 - Vybavení KŽM nábytkem...

Železniční modeláři vždy bojují s nedostatkem prostoru. Jednak se vždy chce postavit co největší kolejiště, někde je nutné mít pracovní prostor pro členy KŽM i „dílnu“ pro stavbu kolejiště, ale také je nutné mít dostatek úložného prostoru, kam se dá uložit spoustu různého materiálu, nářadí, pomůcek i rozpracovaných věcí. To vše se musí vejít do přidělených prostorů.

Stejně tak i my licitujeme o každý kousek prostoru. Projektujeme kolejiště a je už jasné, že i když máme celkem slušně velkou místnost, bude třeba dělat řadu kompromisů. Poloměry traťových oblouků budou muset být cca 900 až 1000 mm (a nikoliv 1200 až 1500mm, jak by bylo optimální), na některých místech budeme muset použít kratší výhybky s větším úhlem odbočení (ale projektujeme tak, aby to nebylo na úkor spolehlivé jízdy vlaků). Teď nám ale nám dělá starost, kam nacpat všechny ty věci, materiál a vybavení, které postupně shromažďujeme. Je rozhodnuto pořídit nábytek na míru, který by umožnil nejen uložení velkého objemu věcí, ale současně by i nesl část kolejiště.

Je to vlastně taková kuchyňská linka...
Abychom nábytek mohli pořídit, je rozhodnuto postavit si jej svépomocí. Protože umíme stavět kolejiště, musíme umět samozřejmě truhlářské práce i postavit nábytek, ale bude nás to stát hodně času a nebudeme moci v té době stavět kolejiště, ale ušetříme cca 50 tis. Kč z rozpočtu KŽM. Výroba nábytku na zakázku, jak jej potřebujeme by vyšla jistě přes 100 tis. Kč. Využíváme také 4 skříněk, které jsme stejným způsobem postavili už vloni. Letos ale musíme postavit dalších 6 skříněk a také nosnou ocelovou konstrukci.

Rozhodli jsme se totiž umístit skříňky do ocelového rámu, takže pod dolní skříňky můžeme dát šuplata na kolečkách, na dolních skříňkách bude nádraží lokálky, a nad ním na bytelném ocelovém rámu další skříňky. Něco podobného jako kuchyňská linka, kde po pracovní ploše jezdí vlaky. Dobře se to řekne, ale hůře realizuje. Nejprve projekt ocelového rámu, aby nebyla zatížena nenosná stěna (příčka z dutých cihel na štorc). Proto má rám stojiny a poměrně mohutný nosník. Nikoliv kvůli nosnosti oceli, ale kvůli průhybu nosníku a odlehčení zátěže stěny.

Po zhotovení návrhu už v rychlém sledu následuje realizace. Nákup železa a dřeva, řezání, svařování, odmaštění a nátěr rámu, vrtání do zdi a zednické začištění poškozených omítek, montáž rámu na místo, montáž nábytku a jeho instalace na místo. To vše v době od konce listopadu do konce prosince. Vánoce doma proběhly jaksi mimochodem, a zase hurá na nábytek. Termín, který jsme si sami určili, tj. Silvestr 2008 se pekelně rychle blíží. Ještě že mám mezi svátky dovolenou a syn prázdniny a můžeme dělat denně. A už je tu 30.12. a my jsme hotoví. Honem ještě důkladný úklid, rychlé zabydlení nových skříněk, důkladné čištění a zprovoznění kolejiště a už můžeme vítat hosty, tj. naše malé strojvedoucí z Hobby Centra i diváky „z ulice“ na silvestrovský den otevřených dveří... Vše muselo být hotovo už 30.12., abychom na Silvestra mohli být už doma s rodinami. To už by nám totiž manželky neodpustily...

Dodatečný zápis po založení našich webových stránek KŽM
A.T. 10/2009