Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...
05/2025 - Co jsme dělali v KŽM v květnu
V květnu 2025 pokračovali hoši v začátečnících na stavbě domků ze papírových stavebnic. V našich kroužcích pokročilých pokračovaly práce na staniční budově ve Světlé, rotundě ve Světlé a další práce.
Honza Kaštánek pracuje na výrobě dalších modelů nákladů pro naše železniční vozy, Lenka Nováčková a Matěj Škrob dělají na svých kolejištích z vlastního materiálu, Matěj Paur zaštěrkoval kolej na zdvihacím dílu, atd. Ale pracovali jsme i na řadě dalších věcí, se kterými bych vás rád v tomto článku seznámil.
Chcete-li číst dále, klikněte myší na nadpis článku...
Na článku se dosud pracuje...
Rád bych vyzdvihnul práci Tadeáše Mitregy, který nastříkal naše stavebnice služebních vozů Ds a napatinoval řadu našich nákladních vozů. Patinoval především střechy krytých vozů a také cisterny zacintané od naftových produktů. Problém nastal s pololesklým lakem, který se ukázal příliš lesklým. Bohužel se mi nepodařilo najít od stejné firmy matné provedení laku. Proto jsem nakonec zakoupil matný fixační lak Valejo a doufáme, že to bude to pravé a že se nezdvihnou spodní vrstvy předchozích nástřiků barvy a laku. Doplnit fotografie.
S chlapci z kroužků začátečníků jsme začali zatravňovat svah do Pivovarského údolí v Ledči. Opěrné zdi nám udělal na míru Zdeněk Valter z 3D tisku sice v bílé barvě, ale mají příliš hluboké spáry, takže nevím, zda se budou jevit jako světlé nebo spíše tmavé. My bychom pochopitelně chtěli spáry bílé, resp. světle béžové nebo světlounce šedé.
Dále bych zde rád uvedl práci Jirky Hlouška, který postupně natřel odporovým lakem dvojkolí všech našich vozů tak, aby měla odpor zhruba 10 kΩ. Natíráme vnitřní stranu dvojkolí přes izolaci mezi kolem a nápravou dvojkolí. Pro účely detekce obsazení jednotlivých kolejových úseků potřebujeme, aby každý vůz měl dvojkolí, skrze které protéká proud lehce nad 1mA. Menší proud než 0,8 mA by nemuselo jít odlišit od kapacitního proudu v instalaci napájení kolejí na kolejišti. Pochopitelně dlouhé rychlíkové vozy mají natřená dvě krajní dvojkolí v podvozcích. Natírání dvojkolí je práce nimravá, protože musíte dvojkolí natřít, nechat odporový lak uschnout, změřit hodnotu odporu dvojkolí, provést úpravu (dolakovat další vrstvu nebo naopak oškrabat trochu laku), nechat uschnout a znovu měřit, a tak dokola. Málokteré dvojkolí trefíte udělat se správným odporem napoprvé. Pochopitelně mají odpory na kolech nějakou toleranci (zhruba od 8 kΩ do 10 kΩ). Samozřejmě také nechceme, aby odpor celého vlaku byl příliš nízký a zvyšoval neúměrně spotřebu proudu z napáječů kolejí (SPAX), takže pásmo tolerance odporu jednoho kola (dvojkolí) je poměrně úzké.
Také jsem přebrousil překližkové krabice stavědel do Světlé a nastříkal zatím jednu stranu krabice průhledným lesklým lakem. Zkouším, zda se nezvedne spodní průhledný epoxydový tmel a nátěr na něm. Měl jsem s dokončením nátěru těchto krabic nemalé potíže. Asi před 8 léty jsem dělal nátěr překližkové krabice stavědla pro depo a ten se povedl celý na první pokus (štětcem). Nyní to stejnou technikou a se stejnými materiály nejde, nevím proč. Možná změnili recepturu tmelů, laků nebo ředidel. Možná skrz epoxidový základ proráží nějké chemikálie z použité překližky. Proto zkouším nový stříkací průhledný lak, nechci prostě vzdávat možnost vyniknout pěkné kresbě dřeva.
Dále jsem konečně dotáhnul spojení dílů kolejiště sst. Brod na pokračovací části stanice Brod trvale uložené v předsíni. To řeší současně dva problémy: mechanickou montáž (a demotáž) stanice Brod pro účely provozu při setkáních KŽM a také ochranu konců kolejnic mimo provoz této stanice. Zatím se od ledna (kdy jsem tam dodělal pokračování kolejí) nic nestalo, ale přeci jen se v předsíni pohybuje řada lidí mimo naše kroužky, kteří by třeba neradi vytrhli kolejnici na kraji kolejiště z podkladu. Na tomto spojení dílů stanice Brod je ten problém, že pod část kolejiště trvale položenou na skříňkách nelze zasunout ruku a utáhnout křídlové matice na svornících procházejících skrz přesná pouzdra. Proto jsem navrhnul a vyrobil příložky z plochého železa 6x30x60 mm, ve kterých jsou vyvrtané díry a připevňovací vruty a svorníky a vyřezané závity M8 pro svorníky. Příložky jsem přišrouboval přes stávající pouzdra a nastavil závity proti svorníkům, aby šly i po dotažení vrutů zašroubovat. Dílo jsem dokončil použitím vhodných šroubů s imbusovou halvou, které nelze povolit rukou, ale jen klíčem. Ochrana konců kolejnic (na obrázku je to ta bílá deska) je jedna věc, ale toto řešení nám pomůže i při montáži a demontáži kolejiště pro akce provozních setkání, kdy v předsíni provozujeme stanici Brod.
Mimoto pořizuji (za své peníze) součástky pro elektroniku v Číně. Možná vám to přijde uhozené na hlavu, ale je to výhodné. Například některé LED diody koupíte za 25 haléřů za kus, odpory SMD za 9 haléřů za kus a podobně. Další výhodné nákupy představují různé druhy nářadí, například vrtáky a některé další nástroje, stříkací pistole (airbrush), dále modely stožárů pouličního osvětlení, multimetry, odporové dekády, a podobně. Přitom tyto ceny zahrnují ještě přepravu přes půl zeměkoule. Kam ten svět spěje? A jak dlouho budou ty ceny tak výhodné? Je ale potřeba dávat velký pozor, co a za kolik kupujete. Některé ceny jsou při nákupu v Číně naopak dosti vysoké. Jako příklad svých výhodných nákupů uvedu odpory SMD, ty jsem nakupoval v sadách různých hodnot po 1500 kusech. Odpory jsem pak roztřídil podle hodnot a uložil do připravených organizérů. Sady pochopitelně nezahrnují všechny potřebné hodnoty, ale ty pak už dokoupím pro konkrétní projekty KŽM za peníze kroužku např. u GM Electronic. Celková cena odporů pak vyjde stále ještě velmi nízká.
©A.T. - 25.5.2025 - poslední revize textu a fotografií 1.6.2025
- Provoz kroužku: