Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

03/2013 - Březen, za kamna vlezem

Nevlídné počasí letošního března s opakujícím se sněžením jakoby nás k modelařině samo vybízelo. Pokračujeme ve stavbě skal na všech čtyřech traťových modulech Tr2-01 a ž Tr2-04. Počítal jsem, kolik to je vlastně metrů, a napočítal jsem něco kolem 8 metrů skal kolem kolejí, ve skalních zářezech, na úbočích i menších osamocených skalních útvarů kolem trati, apod. a k tomu ještě asi 5 metrů opěrných a zárubních zdí, jejichž barvení a osazení bude následovat po skalách. To vše je sice modelově a vzhledově velmi zajímavé, ale na práci, tím myslím především na čas, je to dost náročné.

Nyní se už dostáváme postupně do závěrečné fáze "zaskalnění" této trati. V poslední době začínáme dělat už i místa s kombinací skal a zdiva. Technologii tvorby skal jsme si docela dobře vyzkoušeli a ověřili, takže už umíme napojit téměř cokoliv na cokoliv, nebo vymodelovat některá menší skalnatá místa z ruky, to když nemáme po ruce vhodný odlitek resp. formu a musíme dané místo nějak vyřešit. Nejčastěji jde o to navázat na sebe odlitky, což se neobejde bez vlastního modelování přechodů. V některých případech jsme dokonce vzali jen několik malých kousků (v podstatě malých úlomků) ze kterých jsme poskládali větší skalní útvar a přechody mezi nimu doplnili tak, že vzniknul větší jednolitý útvar. Nevím čím to je, ale když večer zavřu oči, tak vidím skály. Už to začíná být poněkud otravné. Ale po dohotovení by to měl být z hlediska krajiny asi nejzajímavější (a doufám že i nejpěknější) traťový úsek na našem klubovém kolejišti.

V sobotu dne 16.03.2013 jsme udělali s kluky z našeho KŽM workshop na stavbu krajiny, kde si mohli sami ověřit pracovní postupy natrénované na cvičných pracích, které právě v KŽM provádějí. A tak kluci kromě práce na svých cvičných pracích také trochu pomohli i se stavbou krajiny na klubovém kolejišti. Kluci byli šikovní, a za víkend nám na klubovém kolejišti (včetně jejich pomoci) přibylo celkem asi 60 cm nových surových skal (tj. dosud nenabarvených) ve velmi slušné kvalitě.

Ve čtvrtek dne 25.03.2013 byly sice prázdniny, ale my jsme se s kluky na schůzce KŽM pustili do barvení první (a největší) části našich nových skal na traťovém dílu Tr2-04 (traťový oblouk v zářezu, poblíž žst. Ledeč). Potom hned v sobotu dne 30.03.2016 jsme si zopakovali workshop na stavbu krajiny, opravili jsme barvení skal na některých místech, kde to bylo třeba, a dále jsme dokončovali vršek kopce nad trtatí, kde budou cesty ve stráních, kaplička, vyhlídka, křoviny, stromy a další detaily. V sobotu jsme lepili a tvarovali osamocené vyčnívající kameny ve stráních a detailně tvarovali krajinu kolem peších cestiček na úbočích.

A co dál?
Začátkem dubna bychom chtěli na tomto modulu dokončit detailní dotvarování krajiny, dobarvit všechny nově dodělané, skalky, i osamocené kameny ve stráních a také nabarvit bílý polystyrenový podklad krajiny před zatravněním. Potom budeme pokládat a lepit trávy a další zeleň a mezitím také definitivně zaštěrkujeme koleje. Tím bude tento traťový díl zhruba hotov, a po vyčištění kolejnic opět vrácen do provozu. Někdy později se ještě vrátíme k tomu, abychom dodělali poslední detaily jako kapličku, lavičky, cestičky, zábradlí na vyhlídce a podobně.

Tak to je za březen asi vše.

A.T. - 07.04.2013