Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

Zajímavé modely železničních vozidel ČSD

Modely železničních vozidel velikosti H0
V tomto článku představíme některé zajímavé modely železničních vozidel především ve velikosti H0 (měřítko 1:87). Sledovat systematicky modely vozidel ostatních velikostí není pro nás (jako modelářský kroužek pracující ve velikosti H0) bohužel časově únosné. Modeláři ostatních velikostí se však můžou u nás inspirovat, protože sortiment nabídky v ostatních velikostech (zejména v TT) je obdobný.
V tomto našem doporučení se zaměříme na vozidla typická pro naše trati, především z období námi modelované epochy IIIc až IVc, tedy poválečné období ČSD, kdy jezdila ještě parní trakce. Řada ze zde uváděných modelů existuje i ve verzi pozdějších epoch (ČD), tj. modely podle existující reálné předlohy našich drah (ČSD, případně ČD).
Cílem našeho snažení, není dělat reklamu prodejcům, ale vytipovat kvalitní a zajímavé modely podle reálné předlohy našich drah a pro naše dráhy pokud možno typické.

Dále jsou uvedeny tyto kategorie:
- start sety
- lokomotivy dieselové
- lokomotivy parní
- lokomotivy elektrické
- vozy osobní
- vozy nákladní

Zde uvádíme modely vozidel ČSD nebo ČD běžně dostupné na našem trhu, i takové, které se objevily na trhu teprve nedávno a ne každý o nich ví. Může se stát, že v době, kdy budete tyto stránky číst, budou už zde uvedená vozidla vyprodaná. Pak je třeba zkoušet hledat na webu, kde by se ještě dala sehnat.
.

START SETY
Zde se jedná o soupravy pro pořízení počáteční výbavy pro začínající modeláře. Někdy si i zkušení modeláři pořídí start set, protože ceny bývají výhodné. Start setů bývá na trhu vždy řada, a obvykle bývají i v provedení ČSD nebo ČD. Jako příklad uvádím následující start set.

Start set: Loko čmelák ČD + 2 nákladní vozy ČD + digitální ovládání
Tento start set obsahuje: Lokomotivu řady 770 ČD (dříve T669.0) včetně digitálního dekodéru, 2 nákladní vozy, koleje pro vytvoření oválného okruhu, digitální ovladač Roco Multimaus a digitální booster (zesilovač) s výstupem do 3,2 A a s možností připojení počítače. Jen pro vysvětlení. V digitálním systému Roco je centrálou ovladač (Multimaus) - jako Master. V případě ovládání více lokomotiv pomocí několika ovladačů, může jako master pracovat pouze jeden z ovladačů.
Uvedený start set byl novinkou v roce 2015, ale ještě před vánoci (2016) se u některých prodejců najde, v Praze např. Ben-Zerba na Smíchově, nebo Svět vláčků v nákupním centru v Edenu.
Katalogové číslo: Roco 51287, cena 7990,- Kč

.
DIESELOVÉ LOKOMOTIVY

T478.1 - dieselová lokomotiva ČKD z šedesátých let (Zamračená, nebo Bardotka), běžná lokomotiva našich tratí až do nedávné doby, dnes se už z provozu postupně stahuje. Pro modeláře je to vděčná záležitost, protože se jedná o typickou lokomotivu našich tratí od konce šedesátých let, až dosud. Původní typické zbarvení je tzv. polomáčená, tj. dole šedá nahoře červená (viz obrázek), od sedmdesátých let celočervená.
Model vyrábí česká firma MTB (od roku 2012), a rakouská firma Roco (od roku 2013). Oba modely jsou srovnatelné kvalitou i cenově, i když firma Roco má přeci jen trochu lepší pojezdy lokomotiv. Oba výrobci dodávají jak analogovou verzi, tak digitální se zvukovým dekodérem, u obou výrobců existují verze v různých barevných provedeních, cena analogové verze je kolem 4 tis. Kč, cena se zvukovým dekodérem kolem 6 tis. Kč., více viz webové stránky prodejců.

T478.3 - dieselová lokomotiva ČKD ze sedmdesátých let (Brejlovec), běžná lokomotiva našich tratí, dodnes v provozu. Pro modeláře vděčná záležitost, protože se jedná o typickou lokomotivu našich tratí od konce sedmedesátých let, až dosud. Původní typické zbarvení je zeleno-šedá kombinace, od poloviny sedmdesátých let čeločervená (někdy se šedou střechou).
Model vyrábí rakouská firma Roco (od roku 2011), jak v analogové verzi, tak i v digitální, případně se zvukovým dekodérem, u obou existují verze v různých barevných schematech, cena analogové verze je kolem 4 tis. Kč, cena se zvukovým dekodérem kolem 6 tis. Kč., více viz webové stránky prodejců.

T435.0 - dieselová lokomotiva ČKD z šedesátých let (Hektor), sloužila jak v traťové službě, tak na posunu. Byla to jedna z vůbec prvních poválečných konstrukcí, která se dočkala výroby ve větších sériích. Pro modeláře vděčná záležitost, protože se jedná o typickou traťovou i posunovací lokomotivu (v provozu od šedesátých do devadesátých let). Původní typické zbarvení je modro-krémová kombinace, od poloviny sedmdesátých let celočervená (někdy se šedou střechou).
Model vyráběla kolem roku 2000 firma ČS Train, ten je však již vyprodán. Od roku 2010 se však dá koupit model od německé firmy PMT, který je původnímu řešení ČS Trainu velmi podobný. K mání je verze analogová i digitální, u obou existují verze v různých barevných schematech, cena analogové verze je kolem 4 tis. Kč, cena se zvukovým dekodérem kolem 6 tis. Kč., více viz webové stránky prodejců.
V současné době (2022) vyrábí model lokomotivy T435.0 také firma Piko v ceně kolem 5 tisíc Kč a se zvukem v ceně kolem 7 tisíc Kč.

T669.0 - dieselová lokomotiva ČKD z šedesátých a sedmdesátých let (Čmelák). Jedná se o těžkou šestinápravovou nákladní lokomotivu, pro těžký posun i traťovou službu, která se po několik desetiletí vyráběla ve velkých sériích pro export do SSSR, dále i do Indie, Iráku, i jinam do světa. Z toho důvodu se jedná o početně největší lokomotivní řadu dieselových lokomotiv (přes 7000 kusů), která kdy byla ve světě vyrobena. Byla dodávána i pro ČSD. U nás běžná lokomotiva našich drah zhruba až do roku 2000. Dnes se už u nás v provozu nevyskytuje. Pro modeláře je to vděčná záležitost, protože se jedná o typickou lokomotivu našich tratí od šedesátých let. Původní typické zbarvení je kombinace světle zelené a krémové, od sedmdesátých let čeločervená (s šedou střechou a rámem).
Model vyrábí už několik let česká firma TechImage, od konce roku 2013 začíná i německá firma Piko, a od jara 2014 je v prodeji i od rakouské firmy Roco. Model od české firmy TechImage je velmi pěkně a pečlivě propracovaný, ale cenově poměrně vysoko (7500 Kč). Modelář ale dostane kvalitní model. Model Piko je naopak cenově velmi příjemný (cca 2700 Kč), v obvyklé kvalitě této firmy. Za tu cenu jde o výhodnou koupi. Model Roco má cenu kolem 5000 Kč za model v kvalitě obvyklé pro Roco. Samozřejmě, že ceny digitálních verzí těchto modelů jsou v případě zvukového dekodéru jako vždy ještě asi o 2 až 2,5 tis. Kč vyšší. Více viz webové stránky prodejců.

T679.1 - dieselová lokomotiva - dovoz ze SSSR z konce šedesátých a sedmdesátých let (Sergjej). Jedná se o těžkou šestinápravovou nákladní lokomotivu, pro traťovou službu která se v rámci spolupráce států RVHP dovážela do Československa, NDR, Polska i jinam.
U nás běžná lokomotiva našich tratí zhruba až do roku 2000, kdy se rušila ze dvou důvodů: pokles zátěže u ČSD a namáhání železničního svršku třínápravovými podvozky. Dnes se už u nás v pravidelném provozu nevyskytuje. Pro modeláře je to vděčná záležitost, protože se jedná o typickou lokomotivu našich tratí od konce šedesátých let. Původní typické zbarvení Sergejů u ČSD je červená višňová (se šedou střechou a rámem), které se zachovalo prakticky po celou dobu provozu.
Model vyráběla v historii východoněmecká firma Gützold pod hlavičkou Piko, ale to je dnes již uzavřená kapitola (pokud ovšem firma Gützold znovu neobnoví výrobu a model Sergeje nezmodernizuje pro digitální ovládání). Dnes vyrábí model této lokomotivy firma Roco ve velmi dobré kvalitě. U nás je k dostání v analogové verzi kolem 5 tis. Kč a v digitální se zvukem kolem cca 7 tis. Kč. Více viz webové stránky prodejců.
Model lokomotivy T679.1 (781) vyrábí od roku 2020 také firma Piko. Ceny viz katalogy.

.

PARNÍ LOKOMOTIVY

431.0 - parní lokomotiva slovenských lokálek z první republiky. Model vyrábí jí firma Roco. I když na českých tratích tyto lokomotivy téměř nejezdily, přesto je typově (a zejména rozvory pojezdu) dosti podobná lokomotivě 423.0 ČSD (velký bejček), zejména posledním sériím výroby těchto lokomotiv. Model se dá pořídit v analogové verzi za rozumnou cenu, tj. kolem 5000 Kč. V současné době je model vyprodán.

423.0 - parní lokomotiva našich lokálek (velký bejček), vyráběná za první republiky v ČKD. Poslední série se vyráběla ještě v roce 1946. Celkový počet lokomotiv této řady byl přes 200. Velmi podobná byla i lokomotiva řady 433.0. Model vyráběla v omezené sérii moravská firma Abatros model za cca 17 tis. Kč. V současné době je model vyprodán, ale snad se výrobce ještě k její výrobě vrátí.

464.0 - parní lokomotiva našich tratí z první republiky (Ušatá), vyráběná za první republiky v ČKD v počtu kusů 76. Svoji přezdívku dostala podle velkých kouřových deflektorů. Lokomotiva je typická pro naše hlavní trati (např. Jihlava - Havlíčkův Brod - Kolín, a další) i pro některé lokálky. Model vyráběla v omezené sérii moravská firma Abatros model za cca 20 tisíc Kč. V současné době je vyprodána, ale snad se výrobce ještě k její výrobě vrátí.

475.1 - univerzální parní lokomotiva našich tratí (Šlechtična) z poválečné výroby lokomotivky Škoda Plzeň. Tato lokomotiva vozila osobní vlaky i rychlíky a lehčí nákladní vlaky prakticky na všech hlavních tratích ČSD.
Model nyní vyrábí v omezené sérii moravská firma Abatros model za cca 40 tis. Kč. V současné době je model již vyprodán.

555.0 - parní lokomotiva ze čtyřicátých let (Němka). Jedná se o válečnou zjednodušenou konstrukci německé těžké nákladní parní lokomotivy řady 50 podle německých plánů. Tyto lokomotivy (tehdy označované řadou 52) byly vyráběny v lokomotivkách celé válečné Evropy, a tedy i v naší plzeňské Škodovce. Němky měly zatížení náprav jen 15 tun, aby měly přechodnost i na trati s menší zatížitelností. Tyto lokomotivy sloužily u ČSD od války až do začátku sedmdesátých let pod řadovým označením 555.0 v počtu cca 200 kusů. Pro modeláře vděčná záležitost, protože se jedná o typickou lokomotivu našich tratí.
Model vyráběla řada firem, (Piko, resp. Gützold, Liliput, Fleischmann a další.), my nyní mluvíme o modelu firmy Roco, který je v označení ČSD. Model je velmi zdařilý a je k dostání ve verzi analogová i v digitální (i se zvukem). Cena analogové verze je kolem 7 tis. Kč, cena se zvukovým dekodérem kolem 9 tis. Kč, více viz webové stránky prodejců. Verze ČSD je nyní (květen 2014) sice už momentálně vyprodána, ale model se opakovaně vyskytuje v nabídce. Nebo můžete koupit tuto lokomotivu od jiných výrobců.

556.0 - parní lokomotiva z padesátých let (Štokr). Jedná se o naší poválečnou konstrukci těžké nákladní parní lokomotivy, které se zhostila plzeňská Škodovka. Pojezd byl inspirován lokomotivou 555.0 (Němka, viz výše) a byl použit v podstatě beze změny. Na kotel byly použity moderní konstrukční prvky (přikladač, natřásací rošty, servopohon rozvodu, dvojitá dyšna Kylchap. Model této lokomotivy vyrábí slovenská firma Elkom, na pojezdu Roco. Vzhled modelu této lokomotivy je naprosto skvělý, jízdní vlastnosti odpovídají pojezdu Roco. Cena je však značná, kolem 50 tisíc korun. Model je v současné době již vyprodán.
.

ELEKTRICKÉ LOKOMOTIVY
Elektrické lokomotivy zde zmíníme jen okrajově, a to střídavé a dvousystémové, které se vyrábějí v modelech H0 a které mohly jezdit na trati, kterou modelujeme, tj. Brod - Světlá - Čáslav.

Lokomotivy řady S489.0 (řada 230) a řady S499.0 (řada 240)
Legendární laminátka, výrobek plzeňské lokomotivky firmy Škoda. Výroba skutečné lokomotivy byla umožněna díky pokroku ve výrobě polovodičů, konkrétně výkonových usměrňovacích diod. Vývoj v plzeňské Škodovce probíhal již od počátku šedesátých let. Sériové lokomotivy byly dodávány ČSD od roku 1966. Lokomotiva S489.0 (dnes řada 230) je střídavá lokomotiva na napětí 25kV/50Hz. Do roku 1969 Škoda Plzeň dodala pro ČSD serii lokomotiv S499.0 vybavených elektrodynamickou brzdou.
Model lokomotivy S489.0 (i ostatních laminátek) vyrábí brněnská firma Techimage. Modelový vzhled je vynikající, jízdní vlastnosti také, zvuk na dekodéru Zimo dodala firma Jacek Modely.
Kromě toho od roku 2020 vyrábí laminátku řady 240 firma Piko. Modelový vzhled je rovněž výborný, ale výška lokomotivy je o 2 milimetry vyšší než odpovídá výškové kótě skutečné lokomotivy. Ceny modelů obou výrobců (v provedení se zvukovým dekodérem) se pohybují kolem 9000 Kč.

Lokomotivy řady S499.2 (řada 263)
Dva prototypy lokomotivy S499.2 byly předány ČSD na jaře roku 1984. V roce 1988 bylo vyrobeno ještě 10 kusů těchto lokomotiv. První dvě lokomotivy byly od počátky nasazeny v Jihlavě později v LD Brno. Zbylých deset lokomotiv bylo nasazeno v depu Bratislava. Konstrukce lokomotivy vychází z dvousystémových lokomotiv ES499.1 vypuštěním stejnosměrné části, ale oproti ní má každý trakční motor vlastní kotevní i budicí měnič. Lokomotiva je vybavena elektrodynamickou brzdou.
Model lokomotivy S499.2 vyrobila firma Roco. Model má výborný modelový vzhled a dobré jízdní vlastnosti. Zvuk odpovídá předloze. Cena kolem 9 tisíc korun odpovídá cenám podobných lokomotiv.

Lokomotivy řady ES499.0 (řada 350)
Lokomotivy řady ES499.0 (později řada 350) s přezdívkou nulkové Eso nebo Gorila, byly prvními dvousystémovými lokomotivami na ČSD (tj. lokomotivami pro napětí 3kV/ss a 25kV/50Hz). Tyto lokomotivy byly vyrobeny ve Škodě Plzeň pouze v počtu 20 ks a dodány v létech 1973 až 1975. Lokomotivy byly již vybaveny elektrodynamickou odporovou brzdou. Po rozdělení Československa zůstaly všechny tyto lokomotivy na Slovensku.
Model této lokomotivy vyráběla již za socialismu (kolem roku 1980) firma Piko s tehdy obvyklými nedostatky konstrukce, tj. pohon jen jednoho podvozku, použití tzv. třípólového motoru, u některých lokomotiv byla dokonce šmajdavá kola. Přesto to byl na svoji dobu velmi pěkný model. V dnešní době je však takový model již mimo soutěž. Dnes se již dávno tento model nevyrábí, ale dá se tu a tam na webu koupit.
Od roku 2014 vyrábí italská firma ACME model této lokomotivy v původním modrém zbarvení s krémovou horní částí a šedivou střechou (případně v jiných zbarveních). Velmi pěkný model s dobrými jízdními vlastnostmi. Uvedený model lze koupit za cenu kolem 9 tis. Kč za lokomotivu se zvukovým dekodérem.

Lokomotivy řady 363 (ex ES499.1)
V letech 1980 až 1990 vyrobila plzeňská lokomotivka Škoda přes 180 kusů dvousystémových lokomotiv (3kV/ss-25kV/50Hz) pro ČSD řady ES499.1 (později řada 363). Těmto lokomotivám se přezdívalo Eso nebo Peršing. Šlo o lokomotivy druhé generace s tyristorovými měniči a s elektrodynamickou brzdou. Jednalo se o nejpočetnější řadu elektrických lokomotiv u ČSD.
Model této lokomotivy ve velikosti H0 vyrábí jednak naše firma MTB Model a také italská firma ACME. Ceny modelů obou výrobců v provedení se zvukovým dekodérem se pohybují kolem 9 tisíc Kč.

.

OSOBNÍ VOZY

Osobní vůz Bai - osmidveřový
V prodeji od konce roku 2013. Jde o typické vozy tratí ČSD z období od konce let padesátých až do let osmdesátých, kdy se už začínaly stahovat z provozu. Na lokálkách se mohly objevovat ještě v létech devadesátých. Jde o velkoprostrový čtyřnápravový vůz, nejprve nasazovaný na dělnické a předměstské vlaky - proto 8 dveří pro urychlení nástupu a výstupu. Tyto vozy byly vyráběny ve Vagonce Tatra Smíchov. Po nasazení předměstských elektrických motorových jednotek a patrových vozů se osmidveřové vozy Bai dostávají koncem šedesátých let i na další trati ČSD. Tyto vozy jezdily v období parní trakce, později i za trakce motorové a eletrické.
Model udělala firma Šikulové (dnes Igra Model) a musím konstatovat, že jde o velmi zdařilý model, na který se na našem trhu čekalo dlouho, protože jde o typicky československou záležitost, kterou žádný jiný výrobce nevyráběl a nevyrábí. Objevil se na trhu koncem roku 2013 a první série byly hned vyprodány. Výrobce postupně pouští na trh další serie tohoto vozu. Model je vzhledově velmi zdařilý, dají se mu vytknout jen drobné chyby. Před zasunutím spřáhla je nutné ořezat otřepy na zadní straně šachty. Poněkud horší vada je, že jízdní odpory jsou podstatně vyšší než u rozměrově srovnatelných vozů Y od firmy Tillig. Je to způsobeno jednak drhnutím tlustých náprav o brzdové zařízení v podvozku, možná i uložením náprav v ložiskách. Možnost zlepšení se ještě zhoršuje volbou netypické délky osy dvojkolí a tlustou izolační trubičkou navlečenou na nápravě. Zručný modelář si s tím nejspíše poradí, začátečník asi bude dost tápat, pokud si ovšem tuto vlastnost vůbec řádně uvědomí. Při delším vlaku z 6 až osmi těchto vozů jedoucím do stoupání 25 až 30 promile již nelze zvýšené jízdní odpory přehlédnout. Z hlediska modelového vzhledu jde o velmi zdařilé vozy. Cena je do 1500 Kč za kus, což je možná poměrně vysoko (rozměrově srovnatelné vozy Y od Tilliga jsou dnes zhruba za 1200 Kč), ale jde o relativně malou sérii pro český trh, a navíc novou, tak si holt musíme připlatit, pokud do toho chceme jít. Tři vozy Bai, jeden služební vůz Da k tomu, zapřažené za chrochtající Barčou (T478.1) a máme krásnou a velmi reálnou soupravu z tratí ČSD. Model je již vyprodán, ale čas od času se opět objevuje v nabídce prodejců.

Služební vůz Da
V prodeji od května 2014. Služební vůz Da od firmy Šikulové (dnes již firma Igra Model) je logickým pokračováním modelové řady vozů Bai, se kterými je v řadě částí konstrukčně shodný. Služební vozy Da byly typické na rychlících i osobních vlacích od konce padesátých let až do konce let devadesátých. Jde tedy opět o velmi typické vozodlo našich drah. Model je vydařený se stejnými přednostmi i nedostatky jako modely vozů Bai. I cena do 1500 Kč je shodná. Viz výše osobní vůz Bai.

Osobní vozy Bai - čtyřdveřové, osobní vozy Ba, Bac a BRa
Firma Igra Model uvedla na trh v roce 2022 několik vydařených novinek. Předně nutno konstatovat, že ve velikosti TT měly tyto vozy u Igra Model premiéru již v roce 2021. Na modely ve velikosti H0 se dostalo v roce 2022. Vůz Bai čtyřdveřový, vůz Ba, Bac a vůz BRa vypadají na první pohled téměř všechny stejně a proto je uvedla firma Igra model na trh současně. Skutečné vozy (druhou generaci "papíráků") vyráběla vagonka Tatra Smíchov koncem 50. a začátkem 60. let. Neměly již typické velké zúžení skříně na koncích, ale většinu konstrukčních prvků si zachovaly, jako např. pensylvánské podvozky. Modely těchto vozů od firmy Igra Model mají velmi pěkný modelový vzhled a obvyklé vady tohoto výrobce (zejména uložení kol a sbírání proudu) a u těchto modelů nově nesymetrické uložení skříně na podvozcích. Jinak velmi pěkné modely, v ceně kolem 1500,- Kč.

Osobní vozy Y
Jedná se o typické vozy našich tratí od let šedesátých až dosud. Výrobcem vozů této konstrukční řady byla východoněmecká vagonka Görlitz, proto byly i jako modely vyráběny především v tehdejší NDR (H0 - Schicht, TT - Berliner TT Bahnen).
Dnes jsou modely těchto vozů (H0) vyráběny firmou Tillig a to v nejrůznějších provedeních (A, AB, B, Bc, BDs, WLAB, a pod.) i v různých barevných schematech různých drah. Kolem roku 2000 se tyto modely prodávaly za cca 1200 Kč, dnes jsou již některé typy (např. B/ČSD) k dostání i kolem 1000 Kč.
Dalším výrobcem modelů těchto vozů je i firma Roco. I když by mělo jít o identické vozy, modely se v různých drobnostech mírně liší. Cena modelů vozů Y od firmy Roco je mírně vyšší (cca 1200,- Kč). Po zvýšení cen v roce 2022 jsou ceny stále kolem 1300,- Kč.

.

NÁKLADNÍ VOZY
Modelů nákladních vozů ve velikosti H0 v nejrůznějším provedení je taková spousta, že je zde nelze všechny vyjmenovat. Přesto se pokusím zde uvést ty nejzajímavější z nich.

Nákladní vůz Sas (Faccs) -
V prodeji od konce roku 2012. Nákladní vozy Sas (dnes Faccs) jsou dalším typickým představitelem vozového parku našich drah. Jde o otevřené samovýsypné vozy, pro přepravu sypkého nákladu, typicky pro štěrky, písky a štěrkopísky. Vozy Sas jsou v nasazení od let šedsátých, takže vozily materiál už na stavbách socialismu (jak se tehdy říkalo), tehdy ještě za parními lokomotivami a na našich drahách fungují dodnes. V modelovém provedení byly hromadně vyráběny jako první v modelové velikosti TT, nyní se konečně dočkala i velikost H0. Model vozu Sas od firmy ČS train je pěkně propracovaný, vzhledově vydařený a vychází postupně v různých provedeních a variantách vozových čísel.

Nákladní vůz Vsa (Eal) -
Tyto otevřené čtyřnápravové vozy byly u ČSD v šedesátých létech typické pro přepravu uhlí. Jeden nebo dva štokry v předu a za nimi 20 až 30 vozů Vsa ložených uhlím to byl běžný obrázek našich tratí. Modely vozů Vsa (Eal) vyráběla slovenská firma Elkom již od konce let devadesátých. Model byl vyroben velmi pečlivě, modelový vzhled vynikající. Velké jízdní odpory se daly výrazně snížit snadnou úpravou podvozků (přeštípnutím šikmých vzpěr). V současné době jsou tyto vynikající modely bohužel vyprodány, firma Elkom ukončila výrobu modelů a není tedy velká naděje, že někdo bude opět na slušné úrovni vyrábět modely těchto vozů.

Nákladní vůz Eas -
Tyto vozy jsou dodnes hojně rozšířené u většiny evropských železničních správ. Modely těchto čtyřnápravových otevřených vozů vyráběla řada firem i ve verzích ČSD, např. KleinModelBahn, později Roco. Firma Roco vyrábí vozy dodnes. Zdařilý model, dobré jízdní vlastnosti, opakovaně dostupný i ve verzích ČSD, případně ČD, také jako stavebnice. Cena 800 až 1000 Kč.

Nákladní vůz Es -
Tyto dvounápravové otevřené vozy byly hojně rozšířené u ČSD i u dalších železničních správ. Ve verzích ČSD je dodávaly firmy Piko, Roco i další výrobci modelů. Dodnes je tento model ve výrobním programu firmy Roco a čas od času se objevuje ve verzích ČSD i ČD.

Nákladní vůz Vtr(E) -
Dvounápravové otevřené vozy Vtr byly pro ČSD po druhé světové válce typické. Byly typické až do sedmdesátých let, poslední vozy E(Vtr) byly vyřazeny až koncem let osmdesátých. Do roku 1957 je vyráběly ve velkých počtech československé vagonky Česká Lípa, Kolín, Kopřivnice a Mostáreň Brezno. Modely tohoto vozu vyráběla již od šedesátých let firma Piko. V devadesátých létech vyráběla tento model firma Bramos. Z té doby se dají dosud sehnat výlisky jako stavebnice, dokonce i hotové vozy. Po létech se k tomuto modelu vrátila opět i firma Piko (v roce 2021). Bohužel má model od Pika opět podlahu zvýšenou o několik milimetrů, tak jako původní předrevoluční výrobky firmy Piko. Jinak jde ale o velice pěkný model, zejména, když podlahu přikryjeme vhodným nákladem (např. uhlí). Cena je velmi příznivá kolem 400,- Kč.

Nákladní vůz Ztr(Glm) -
Dvounápravové zavřené vozy Ztr byly pro ČSD po druhé světové válce typické. U ČSD byly používány až do osmdesátých let. Do roku 1960 je vyráběly ve velkých počtech různé československé vagonky. Modely těchto vozů začala až po roce 1990 vyrábět firma Vacek, pozdějio převzala výrobu firma Bramos. V současné době se ještě dají sehnat stavebnice případně i hotové modely od firmy Bramos. Modely vozů Ztr nyní vyrábí také holandská firma Exact train.

A.T. 01.05.2014
Naposledy doplněno 25.09.2022

Tato stránka bude postupně doplňována o další modely a materiál.