Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

475.1 - Šlechtična

Lokomotivy řady 475.1 vyráběné v plzeňské Škodovce v létech 1947-1951 byly jednou z moderních řad parních lokomotiv vyráběných v poválečném Československu. ČSD převzaly celkem 147 kusů těchto ve své době moderních lokomotiv, dalších 25 kusů bylo v roce 1951 exportováno do Koreje. Dodávka těchto nových lokomotiv řešila částečně obnovu nevyhovujícího lokomotivního parku ČSD, jednak zničeného a poškozeného válkou, a jednak obnovu nemoderních a technicky zastaralých strojů. Pro obnovu lokomotivního parku se hned po válce spustila výroba nových lokomotiv tak, že se inovovala (modernizovala) konstrukce osvědčených řad 423.0 a 534.0). Dále se konstruovaly zcela nové lokomotivní řady.

Připoměňme si, které všechny lokomotivy to byly a v jakých počtech:
- 423.0 - velký bejček (61 ks) - inovace osvědčené řady 423.0 pro vedlejší tratě a lokálky (výroba 1946),
- 433.0 - skaličák (60ks) - inovace osvědčené řady 423.0 pro vedlejší tratě a lokálky (výroba 1948),
- 534.03 - kremák (228 ks), inovace osvědčené nákladní řady 534.0 (výroba 1946-47),
- 498.0 - albatros (40ks), nové rychlíkové lokomotivy (výroba 1945-47)
- 475.1 - šlechtična (147 ks), námi zde popisovaná řada (výroba 1946-47)
- 556.0 - štokr (510 ks), těžké nákladní lokomotivy (výroba 1951-58)
- 498.1 - albatros (15 ks), inovace rychlíkové řady 498.0 (výroba 1954)
V té době probíhal i usilovný vývoj a později i výroba prvních nových elektrických lokomotiv řady E499.0 (výroba 1953-58), které s postupnou elektrizací našich tratí a dodávkami dalších lokomotiv nových trakcí začaly později pomalu vytlačovat parní lokomotivy z hlavních tahů. Vraťme se ale do období těsně po válce.

Na základě objednávky ČSD z roku 1946 byla lokomotiva 475.1 určena pro dopravu dálkových rychlíků, osobních vlaků a rychlých nákladních vlaků. Díky elegantní konstrukci a vzhledu dostala tato řada přezdívku Šlechtična. V některých krajích se jim říkalo i malý štokr, podle mechanického přikladače. Nicméně přezdívka štokr náleží především lokomotivní řadě 556.0, která se vyráběla o pár let později.

Řada 475.1 má uspořádání náprav 2'D1', adhezní hmotnost 61 tun, výkon 1480 kW (tj. cca 2000 k) při tlaku v kotli 16 bar. Při konstrukci řady 475.1 se použilo moderních zahraničních prvků, u nás do té doby nevyužívaných. Šlo zejména o konstrukci kotle, kde byla využita spalovací komora, varník spojující obě varné trubky. Kotel byl celý svařovaný, až na spojení ležatého a skříňového kotle, které bylo nýtované. Dále byly použity natřásací řošty Houlson a od vyšších inventárních čísel dosataly lokomotivy mechanický přikladač již přímo z výroby. Stejně tak se v průběhu výroby zavedla dvojitá dyšna Kylchap. Lokomotivy byly vybaveny šoupátky Trofimov, a novým měřením parametrů páry ve varníku, dyšně a šoupátkách a vakuometr v dýmnici. U některých strojů se zkoušela valivá ložiska SKF. Postupem doby se při pravidelných opravách lokomotivy sjednocovaly na vyšší technickou úroveň a výše uvedené moderní prvky se dosazovaly i na lokomotivy starších inventárních čísel, kde nebyly dosazeny přímo z výroby. Šlo především o dosazení mechanického přikladače a dvojité dyšny Kylchap. Československé dráhy tak brzy po válce dostaly moderní parní lokomotivu se sjednocenými parametry pro celou lokomotivní řadu, což u jiných typů lokomotiv nebylo v té době zcela běžné.

V provozu se šlechtičny plně osvědčily a sloužily až do konce parního provozu. Nepočítáme-li vyřazení prvních dvou kusů po nehodě v roce 1963, pak vyřazování prvních kusů této řady začíná až po roce 1972, kde je vytlačují nově zaváděné motorové lokomotivy. Vzhledem k počáteční poruchovosti nových motorových lokomotiv se šlechtičny v sedmdesátých létech drží ještě stále v provozu a jejich definitivní ústup ze slávy nasává až s definitivním koncem parního provozu v roce 1980.

Model této nádherné lokomotivy, bohužel, žádný ze zavedených evropských výrobců (jako Roco, Fleischmann, Piko, aj.) továrním způsobeve velkém nevyrábí. Stejně tak ani domácí výrobci modelových vozidel. Jedině německá firma Modellbahn Manufactur Crottendorf vyráběla tento model malosériově. Ten je sice nádherný a opravdu pěkně provedený, ale jeho cena se (podle konkrétního provedení) pohybuje od 1800,- do 2200,- EUR, tj od 50 tis. do 60 tis Kč)!! Pokud vím, již je i tento model vyprodán.