Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...
06/2025 - Přípravy na provozní setkání ... a konec školního roku
Konec května a začátekčervna probehl ve znamení příprav na dvě provozní setkání. Jednak na to naše v pracovně KŽM (a v předsíni) a jednak na to mezinárodní setkání FREMO v Milevsku. O přípravách na obě setkání, jakož i o dalších našich pracích prováděných v červnu pojednává tento článek.
Vysvětlivka: Provozní setkání znamená setkání s provozem kolejiště. Může být také pracovní setkání (například pro stavbu modulů kolejiště, patinování vozidel nebo na jakoukoliv jinou čiinost).
Jarní provozní setkání KŽM 7. a 8.6.2025
Na toto domácí setkání jsem připravil malé rozšíření stanice Brod, jehož součástí bylo doplnění dlouho chybějící výhybky z zadním zhlaví této stanice, takže bylo konečně možné přejíždět na obou stranách stanice zlibovolné koleje na jinou libovolnou kolej. Součástí tohoto malého rozšíření bylo doplnění ovládání výhybky na ovládacím pultu, nové propojení kolejových obvodů stanice na dva napaječe SPAX a také vyzkoušení celé stanice s vozidly, zda reálně správně funguje. Další činností byla mechanická úprava pro snadnější montáž mobilní části stanice Brod na fixní část této stanice. Tam nebylo možné šroubovat na svorníky křídlové matice z obou stran, protože díl fixní části stanice leží na skříňce a nelze pod něj dostat ruku. Proto jsem do tohoto dílu vyrobul dvě ocelové příložky ze dvou kusů plocháče 5x30x65mm, do kterých jsem vyvrtal několik děr pro vruty a také po jedné díře pro šrouby M8, pro které jsem vyřezal závity. Po přesné montáži obou dílů šly šrouby zvenku zašroubovat bez použití matice, což bylo cílem. Přineslo to i další efekt, a totiž ochranu kolejí na fixní části kolejiště stanice Brod (umístěné pod okny v předsíni), na které začínáme postupně pokládat koleje. Tyto práce jsem připravoval již od jara, ale dokončené mohly být až začátkem června těsně před setkáním.
Mezinárodní provozní setkání FREMO v Milevsku 18. až 22.6.2025
Setkání FREMO, bylo druhým setkáním, na které jsme se připravovali. Matouš Havel pokročil v doknčování modelářských pracích na žolících. Žolíky jsou dva malé segmenty kolejiště, které celý dlouhý rok spí, ale když jedeme na setkání modulové železnice, musíme je oprášit a vzít s sebou. Žolíky mají totiž na svých koncích lokálkové rozhraní, které umožňuje připojení na moduly klubu FREMO, Zababov a jiných klubů modulové železnice na bázi předpisů FREMO. Bohužel Matouš během roku dělel jiné práce a k dokončení těhcto dvou dílů se dostel až těsně přšed setkáním, takže stihnul postavit přejezd na jednom žolíku a upravit jeho celkový vzhled. Stále ale ještě zbývá dodělat řada prací, jako detailní domodelování povrchu. Na druhém žolíku chybí dodělat povrch silnice a její okolí, zalesnit návrší, atd. S Matoušem je ten problém, že je to zaměstnaný člověk, který se dostane k nám do kroužku většinou vždy jen na chvilku a na soustavné modelářské práce u nás mu zbývá jen málo času. On pracuje v depu Vršovice a když zrovna neopravuje nebo nepředtápí lokomotivu 434.2186, tak na ní jede na některou z jejích akcí, nebo pracuje na elektroinstalacích dieselelektrických lokomotiv v depu. Ve svém volném čase jezdí na Slovensko na různé akce, jako je Rendez, nebo na slovenské úzkorochodné železnice, ale pochopitelně vymetá podobné akce i v Česku, ale většinou se "svou" parní lokomotivou 434.2186.
Pochopitelně před takovou akcí jako je setkání FREMO, bylo třeba zkontrolovat veškerý materiál, který jsme vezli s sebou, případně něco poopravit nebo doplnit.
Po návratu jsme uklidili materiál, který jsem vezli na setkání. Jen stanici Ledeč jsem nechal zbalenou v "přepravní bedně", abychom mohli přes prázdniny pracovat na dílech (segmentech) trati Tr2 (Světlá-Čáslav).
Konec školního roku
... nastal vlastně ještě před milevským setkáním FREMO.
Nákupy na letní práce
Koncem června jsem koupil kabel SYKFY 50x20x0,5mm. Je to totiž nejlevnější zdroj izolovaných drátů 0,5mm tlustých (telefonní dráty). V kabelu je 50 párů drátů. Jeden metr jednoho telefoního drátu tak příjde na korunu a deset haléřů. Bohužel budeme muset kabel vykuchat. Zatím jsem neobjevil možnost koupit za stejnou cenu nebo levněji přímo náplň tohoto kabelu. Tyto vodiče použijeme na drátovačku na kolejišti pro definitvní zapojení výhybek, návěstidel a jiného příslušenství. Zatím jsem koupil 6 metrů tohoto kabelu, čili 600 metrů telefonního drátu. To by mělo na nějakou chvíli drátování stačit.
Na článku se dosud pracuje...
© - A.T. - 28.6.2025
- Provoz kroužku: