Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

06/2014 - Červen a zakončení školního roku

Tento článek je o práci v našich kroužcích, o modelovém provozu, o tvorbě krajiny, o to, že se nám podařilo přesvědčit výrobce stavebnic budov o přípravě stavebnice staniční budovy do Ledče, o přestavbě modelu lokomotivy 555.0 na mazutku (555.3), a o našich plánech na prázdniny.
Chcete-li číst dále, klikněte myší na nadpis článku.

Na přelomu května a června jsme se asi nejvíce věnovali modelovému provozu, abychom si jej před zakončením školního roku dostatečně užili. Proto modelařina ustoupila poněkud do pozadí. Přesto jsme se i k modelování nakonec dostali. Na posledních schůzkách jsme s našimi svěřenci dodělali některé části krajiny na traťových dílech (zatravnění v okolí skal a opěrných zdí). Tyto dokončovací modelářské práce jsou již delší dobu doménou našeho staršího žáka Bohouše Daníčka. Jen tak dál!

Schůzky kroužků v Hobby centru 4 byly letos oficiálně zakončeny již 12.6.2014, takže jsme mnoho prostoru pro práci v KŽM v červnu už neměli. Proto jsme si přidali ještě jednu schůzku 19.6. s nejstaršími žáky na vyzkoušení některých dosud neověřených pracovních postupů. Zkoušeli jsme stavbu budov z papíru ze stavebnic KB-model (řezaných laserm). Tyto stavebnice bychom chtěli na příští školní rok připravit pro stavbu se žáky. Není to sice úplně snadné, ale podle mne je to rozumně dostupná cesta, jak stavět typicky české drážní budovy. Dokonce stavebnice staniční budovy Ledeč byla před časem vyvíjena na náš popud. V předjaří 2013 jsem zařizoval její fotografování a zaměření. Díky ochotě pana Bartáka tak vznikla stavebnice, která je vhodná nejen pro "naši" Ledeč, ale i veřejně pro řadu dalších stanic, kde je ve skutečnosti použita stejná CK normálie (Jílové, Český Šternberk a řada dalších). Tuto stavebnici máme připravenu, ale pro naše žáky je podle mne dosti náročná. Tu svěříme zkušenějším starším modelářům. Proto se nejprve rozcvičujeme na menších a jednodušších budovách. Ty by naopak (třeba ty nejmenší strážní domky, stavědla, apod.) mohla většina našich žáků už úspěšně zvládnout.

Dalším modelářským počinem, který stojí za zmínku, je samostatná práce Matouše Havla, který se pustil do přestavby lokomotivy 555.0 (němka) na mazutovou verzi 555.3 (mazutka). K přestavbě sehnal starší, ale dosud neježděný model němky od firmy Gutzold. Na lokokomotivě už dříve udělal drobné úpravy, nátěry některých částí a patinu. Naposledy se pustil i do úpravy tendru, která však už není tak snadná. Nejdříve se musel kovový odlitek tendru upnout do svěráku přes papírové pakny, a to dost pevně, aby se tendr ve svěráku při obrábění nepohyboval a aby se nepoškodil povrch boků tendru. Potom Matouš pilkou na železo odvážně odřezal násypku na uhlí a pak různými nástroji opatrně upravoval zbytek odlitku tendru pro nasazení vršku pro mazutovou verzi, aniž by poškodil vrchní stranu tendru. Mazutový vršek si sestavil z leptu od DK Model. Bude s tím mít chlapec ještě dost práce, ale držíme mu palce. Oceňuji jeho odvahu a chuť do práce. Zatím to vypadá nadějně.

Tím jsme zakončili školní rok a přecházíme do prázdninového období, na které plánujeme hodně práce. Zejména bych rád pohnul se dvěma věcmi.

Ze všeho nejvíce bych přes prázdniny chtěl stihnout truhlářskou část ovládacího pultu velé stanice Světlá a z jeho elektrické části bych rád udělal zdrojovou část a progamovatelnou centrálu pro provozní zabezpečení stanice (ZSS) a nejspíše i nějaký provizorní ovládací pult, na kterém bychom mohli otestovat komunikace celého systému a částečně i funkčnost řízení provozu.

Já už delší dobu připravuji různé dílčí celky elektro-části, nyní projektuji ovládací pult, jeho zdrojovou část, rozmístění jednotlivých obvodů, atd.

A.T. 22.06.2014