Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

05/2014 - Květen

Do května jsme vstupovali ve znamení projektování definitivní elektrické části řízení kolejiště a přípravy výroby návěstidel a dalších věcí. Co jsme za květen zvládli udělat přinášíme v následujícím přehledu:

V sobotu dne 1.5.2014 jsme uskutečnili po delší době zase jedno větší setkání s modelovým provozem na klubovém kolejišti, podrobněji viz záložka Akce -uskutečněné.

Podařilo se mi vyrobit první kolejové zarážedlo ze zbytků modelových kolejnic, které používáme při pokládce kolejí. Zarážedlo je vyrobeno ze 6 krátkých kusů kolejnice. Je na něm 8 výřezů tvaru "V" pro stejný počet ohybů, a celkem 14 pájených spojů. Po prvním kusu náseldovalo pár dalších. Rádi bychom si jich vyrobili celkem asi 10 ks a to nejen kvůli ceně ale i kvůli vzhledu. Zbývá dořešit kvalitní (tj. pevné) připevnění pražce s nárzaníky na ohnuté kolejnice. Pro srovnání máme výrobek firmy Šikulové (dnes Igra Models). Ten je řešen jako dva odlitky na které se lepí pražec vyřezaný laserem z překližky. Nárazníky jsou poměrně robustní a profil kolejnice také, výška profilu je 2,7 mm (= code 106), zatímco my stavíme z kolejnic 2,1 mm (code 83). A to už je docela dobře viditelný rozdíl.

Dále zpracováváme projekt pultu řízení pro žst. Stvětlá, nyní hlavně na jeho zdrojové části. Pro každé plánované elektrické zařízení bylo nutné určit napětí a proud, z toho stanovit počet potřebných napájecích napětí a dále tento počet napájecích napětí co nejvíce omezit. Nakonec nám vyšly dva transformátory po třech sekundárních vinutích, což je přijatelný kompromis. Tyto zdroje budou napájet PLC (programovatelný řídicí systém), karty I/O multiplexu, všechny světelné obvody s LED (návěstidla, kontrolky na pultu a osvětlení kolejiště), přestavníky výhybek, detekci obsazení a zkratu a další obvody. Pak už bylo možno vyspecifikovat transformátory a zadat jejich výrobu. Dále jsem pokračoval s projektováním usměrňovačů, filtrů a stabilizátorů (tam, kde budou potřeba).
Mimo tyto centrální zdroje ještě přibudou zdroje pro trakční napájení přes malé boostery SPAX, které mají jmenovitý proud jen 2A a umožňují tak rozjistit napájení do kolejí na nižších proudech (třeba jen 1,5A), než z centrálního boosteru. Tím se snižují rizika škod při zkratech na kolejích, kterým se při provozu kolejiště nelze úplně vyhnout. Výhodou je také, že lze rozdělit trakční napájení na více samostatných obvodů a lépe zjišťovat místo zkratu.

Pokračuje také příprava výroby návěstidel. Podařilo se vyrobit prototypy soklů pod návěstidla v různých provedeních, která budou potřeba a zadat jejich výrobu. Při sestavování prvních návěstidel, jsme zjistili, že budeme muset upravit držáky návěstních desek. To budeme řešit v další desce, resp. v dalším leptu, který připravujeme.

Tak to je ze květen již vše.
A.T. 01.06.2014