Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...
Normy NEM - Normy evropských modelových železnic
Tento článek vysvětluje příčiny vzniku zavedení norem NEM a uvádí stručný přehled nejdůležitějších norem NEM, včetně jejich překladů do češtiny.
Úvod
Železniční modely se vyrábějí již od vzniku skutečné železnice v první polovině devatenáctého století, a to v nejrůznějších měřítkách, původně spíše jako vitrínové modely nebo hračky bez kolejí. Původně luxusní hračka pro bohaté se postupně stávala více a více dostupnou i širšímu okruhu lidí. Bylo tomu tak proto, že se modely železničních vozidel i kolejiva začaly postupně vyrábět průmyslově. Nějaké podnikové normy musel mít dříve nebo později každý výrobce modelové železnice. Mezi světovými válkami se již z větší části podařilo normalizovat měřítka a rozchody kolejí modelů. Kromě toho vznikla staronová velikost H0 (před válkou 00) sjednocením měřítka rozchodu kolejí a vozidel na 1:87. Měřítko 1:87 vychází z poměru délky 3,5 mm a britské stopy (304,8 mm). V Británii se tato velikost modelové železnice ujala jen napůl, protože dodnes na rozchodu 16,5 mm provozují také vozidla v měřítku 1:76. Ovšem velikost H0 s měřítkem 1:87 se rozšířila do Evropy a začali ji dělat hlavně němečtí výrobci. Naopak britské měřítko velikosti 0 (1:43,5) se v železničních modelech do kontinentální Evropy nerozšířilo, a v Evropě bylo pro velikost 0 normalizováno měřítko 1:45. Modelová auta se však vyrábějí v měřítku 1:43. Po oživení výroby a trhu po druhé světové válce se začala čím dál více uplatňovat masová výroba levných modelů z plastů a trh byl zaplavován různými modely různých výrobců. V padesátých a šedesátých létech tento trend pokračoval, navíc vznikly nové (malé) modelové velikosti jako TT, N a později Z.
Mezinárodní organizace MOROP ( www.morop.org ) vznikla v polovině 20. století a koncem 50. let vydala první normy NEM (tj. normy evropských železničních modelářů), kterými se důsledně normalizovaly modelové velikosti, měřítka, rozchody kolejí, a s tím i hlavní rozměry modelových železnic, jako obrys vozidel, průjezdný průřez, rozměry kolejí, dvojkolí a další, jako např. spřáhla, poloha trolejového drátu apod. Tyto první normy byly vypracovány většinou na základě podnikových norem tehdejších výrobců modelové železnice nebo podle norem zavedených tehdejšími modelářskými svazy ve Švýcarsku již ve 30. letech.
Organizace MOROP postupně normalizovala v podstatě všechno týkající se modelové železnice, například elektrické napájení modelů, hmotnost modelových vozidel i modelové epochy železnic. Smutným aspektem této normalizace je to, že řada výrobců normy NEM ne zcela dodržuje. Jistě všichni výrobci dodržují rozchod kolejí, ale například všechny normalizované rozměry výhybek v okolí srdcovky naopak dodržuje jen málokterý výrobce!!
Originály norem NEM jsou vydávány a aktualizovány v němčině, ve které lze na stránkách www.morop.org nalézt závazné znění norem NEM. Na stánkách MOROP najdete některé normy i v Angličtině a Francouzštině, ale závazné znění je pouze v němčině.
Dnes (po roce 2017) je norem NEM něco přes stovku (číslování je s mezerami od 001 až do 999), avšak pro běžného modeláře, který nevyrábí samostatně vozidla a koleje, ale za to staví kolejiště a krajinu včetně traťových staveb a stanic, a také provozuje modelové kolejiště, postačí něco kolem 20 nejdůležitějších norem.
Americké normy
Pro úplnost je třeba dodat, že obdobou evropských norem NEM jsou americké normy NMRA. Z nich se do Evropy dostal například nízký jízdní profil kol modelových vozidel RP25, který má lepší modelový vzhled, a kterému víceméně odpovídá později zavedená evropská norma NEM 311.1.
Dále jsme od Američanů "pochytili" i označování výšky modelových kolejnic v tisícinách palce pomocí tzv. Code. Tak například "Code 100" představuje 100 tisícin palce, tedy jednu desetinu palce, tj. 2,54 mm. Např. námi používané kolejivo Tillig Elite má Code 83, což značí výšku kolejnice 2,1 mm, a podobně se přepočítají i další běžně uváděné výšky kolejnice jako Code 75, Code 70, Code 55, atd. Označování rozměrů pomocí tisícin palce se používá obecněji a netýká se jen výšky kolejnice, ale například i šířky kol u vozidel, apod.
Přehled nejdůležitějších norem NEM
Modeláři, kteří chtějí samostatně modelovat vozidla nebo kolejivo (zejména výhybky), budou potřebovat znát více norem, než zde uvádíme. Ti nechť si je najdou na stránkách organizace MOROP: www.morop.org
Většina železničních modelářů ovšem modeluje svá kolejiště a krajinu. A právě pro ně zde následuje přehled norem NEM, které jsou podle mého názoru pro ně nejdůležitější.
NEM 010 - Měřítko a rozchod
Tato norma uvádí přehled zavedených měřítek a modelových velikostí, stejně jako i rozchodů na modelové železnici. Odstupňování měřítek souvisí s možností použít rozchodů menších modelových velikostí pro úzkorozchodné dráhy.
Tuto základní normu okomentuji trochu podrobněji. Překlad ostatních norem NEM naleznete v příloze. Měřítko nejpopulárnější modelové velikosti H0 je 1:87. Rozchod je 16,5 mm. Tento rozměr vzniknul historicky jako polovina velikosti 0 (nula), proto se H0 čte "há nula" (a nikoliv "Há Ó"). H0 je největší z malých velikostí a ve světě nejrozšířenější.
Přehled modelových velikostí:
Velikost "2" má měřítko 1:22,5 a rozchod 64 mm.
Velikost "1" má měřítko 1:32 a rozchod 45 mm.
Velikost "0" má měřítko 1:45 a rozchod 32 mm.
Velikost "S" má měřítko 1:64 a rozchod 22,5 mm.
Velikost "H0" má měřítko 1:87 a rozchod 16,5 mm.
Velikost "TT" má měřítko 1:120 a rozchod 12 mm.
Velikost "N" má měřítko 1:160 a rozchod 9 mm.
Velikost "Z" má měřítko 1:220 a rozchod 6,5 mm.
Z přehledu je dobře patrné, že modelové velikosti nejsou odstupňovány nahodile. Poměr měřítek sousedních velikostí je vždy přibližně 1: 1,4 (což je číslo blízké druhé odmocnině ze dvou - zhruba 1,41). Takže poměr velikostí ob jednu je vždy zhruba 1:2. Je tomu tak proto, že normální rozchod je 1435 mm, a nejčastěji používané úzké rozchody v Evropě jsou 760 mm, resp. 750 mm (což je zhruba polovina normálního rozchodu) a 1000 mm (což je zhruba právě těch 1:1,4). A poměr metrového rozchodu k rozchodu 760 mm je přibližně také 1:1,4. A 1,41... je mimochodem druhá odmocnina ze dvou. Čili měřítka či rozchody modelových velikostí tvoří (samozřejmě jen dosti přibližně) geometrickou řadu s "krokem" 1:1,41. U takto odstupňovaných modelových velikostí je možné pro úzký rozchod s výhodou používat kolejiva i některé jiné součásti ze "sousedních" modelových velikostí. I když je pravda, že pro úzký rozchod se obvykle používají trochu jiné rozměry pražců i kolejnic než by výše popsaným použitím vyšlo.
NEM 102 - Průjezdný průřez pro kolej v přímé
Norma definuje rozměry průjezdného průřezu pro zavedená měřítka, tedy prostoru, který musí zůstat kolem koleje volný pro provoz vlaků.
NEM 103 - Průjezdný průřez pro kolej v oblouku
Tato norma rozšiřuje průjezdný průřez pro kolej v oblouku různých poloměrů.
NEM 105 - Tunelové profily pro trati v přímé i oblouku
Norma definuje minimální vnitřní rozměry tunelů pro přímou i obloukovou trať.
NEM 111 - Nejmenší poloměry koleje v oblouku
Tato norma definuje minimální poloměry koleje v oblouku pro různá měřítka.
NEM 112 - Nejmenší vzdálenosti kolejí
Tato norma je velmi důležitá pro stavitele modelových dvoukolejných tratí, stejně jako pro stavitele modelových stanic.
Důležité poznámky: Stejně tak je ale také nutné řídit se normáliemi ČSD, případně ČD pro stavbu skutečných stanic. Tak například podle normy NEM 112 je pro velikost H0 ve stanici minimální vzdálenost kolejí 52 mm, ale podle rakouských normálií (podle kterých byly stavěny naše stanice) byla minimální vzdálenost kolejí 4,75 m (tedy v H0 55 mm)!!! A samozřejmě u stanic v oblouku je potřeba podle normy NEM112 tuto vzdálenost ještě zvětšit. Kromě toho, podle nových drážních předpisů musí být v nově zřizovaných stanicích ČD (i dříve ČSD) vzdálenosti kolejí větší než podle starých rakouských předpisů.
NEM 201 - Trolejové vedení - poloha troleje
Tato norma definuje polohu troleje pro různé modelové velikosti.
NEM 202 - Pantograf pro vrchní vedení
Tato norma definuje polohu horní hrany pantografu v horní a dolní poloze pro různé modelové velikosti.
NEM 301 - Obrys vozidel
Norma definuje maximální příčné rozměry železničních vozidel pro různé modelové velikosti. Samozřejmě se celý obrys vozidla musí bezpečně (tedy s dostatečnou rezervou) vejít do průjezdného průřezu, který je pochopitelně větší než obrys vozidel.
NEM 302 - Hmotnost železničních vozů
Norma je důležitá pro provoz modelové železnice, kde pro jízdní vlastnosti vozů a jejich spolehlivou jízdu zejména v delších vlacích je definována hmotnost vozů pro různé modelové velikosti.
NEM 661 - Nejvyšší rychlost hnacích vozidel
Norma je důležitá pro provoz modelové železnice a je v ní definována maximální rychlost trakčních vozidel na nejvyšší napájecí napětí (případně v digitálu na nejvyšší rychlostní stupeň).
NEM 805 - Železniční epochy v České republice (a Slovensku)
Norma velmi stručně shrnuje historii Československých drah (Českých drah), takže máte přehled, co kdy na drahách bylo, a od kdy to fungovalo. To je dobré, abychom se vyhnuli nesmyslným kombinacím starých a nových vozidel, ale i návěstidel, atd.
Některé z těchto vyjmenovaných norem jsem pro vás přeložil do češtiny a najdete je v příloze pod tímto článkem.
Váš vedoucí KŽM Praha 4
© Aleš Trdý - 27.12.2018, revize 12.10.2019, 2.2.2020
- Provoz kroužku: