Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...
Vznik tratí ve světě a u nás
Mluvíme-li o historii železničních drah, bylo by dobré si uvědomit, čím byl vznik železnice vůbec podmíněn. V dávné historii to byl vynález kola, stavba silnic a první koňské důlní dráhy. Ty vznikaly již na přelomu středověku a novověku. Parní železnici předcházely různé koňské dráhy v Anglii i v Evropě......
Vynález parního stroje ....... odstartoval vznik parostrojní železnice.
Jenže ono to nebylo vůbec tak jednoduché. Aby se mohly stavět železnice s ocelovými kolejnicemi, musela být předtím zvládnuta hromadná výroba oceli.
Ocel to je vlastně chemicky a tepelně upravené železo. Vyrobit ocel nebylo a dodnes není snadné. Vývoj výroby oceli byl dlouhý tisíce let. Již zhruba před 6 tisíci lety uměly v Malé Asii zpracovávat meteorické železo (s obsahem niklu). Výrobu železa z rud zvládli v Malé Asii i v Číně již asi dva tisíce let před naším letopočtem. Postupně převzali výrobu železa staří Římané a tak se postupně rozšířila i do Evropy.
Historie výroby oceli u nás.
Na článku se pracuje...
- Provoz kroužku: