Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

Sst. Brod - Rozšíření stanice - I. etapa (2025)

Tento článek rozebírá příčiny přerušení našich prací ve výstavbě stanice Brod, ale hlavně podrobně popisuje akci samou první etapy rozšíření stanice Brod, která je důležitá nikoliv kvůli svému rozsahu, ale kvůli provoznímu významu. Umožní nám totiž snadnější objíždění souprav lokomotivami v koncové stanici a kromě toho nám připraví možnost dalšího rozšíření stanice Brod o odstavné koleje.

Proč došlo k přerušení výstavby skryté stanice Brod?
V roce 2020 nastaly dvě zásadní události, které přerušily na několik let práce na stanici Brod. Jednak to byla epidemie coronaviru, ale také jedna radostná událost. I přes probíhající epidemii došlo paradoxně o letních prázdninách roku 2020 k realizaci přístavby pavilonu "A" a tím i k rozšíření naší pracovny na dvojnásobek plochy. Akce byla zahájena koncem června 2020 ihned po úředním ukončení školního roku a ukončena asi za 6 týdnů začátkem srpna 2020. V její realizaci jsme již ani nedoufali po tříletém období příprav a dlouhého řízení na stavebním úřadu na Praze 4, takže jsem ji uvítal s nadšením, ale současně jsem si uvědomoval její zásadní dopad do další činnosti našich kroužků.
Bylo totiž zcela zřejmé, že již nebude možné kolejiště provozovat bez zrušení některých jeho dílů a stavby nových dílů. Proto jsem hned při zahájení přístavby začal kreslit kolejové plány rozšíření kolejiště v pracovně našeho KŽM. Nový projekt kolejiště ukázal, že bude stačit zrušit jen jeden stávající díl kolejiště, ale také že budeme muset 18 nových dílů přistavět. Bylo také nutné zajistit provoz rozšířeného kolejiště co nejdříve po dokončení přístavby.
Najednou se na nás navalilo neskutečné množství práce, kterou bylo nutné stihnout ve velmi krátkém čase. K nezbytné stavbě nových dílů kolejiště (a také nutné stavbě nábytku pro rozšířenou pracovnu KŽM) přibyla ještě nutnost úpravy zapojení kolejových obvodů ve stanici Světlá. Vhodným rozdělením našich prací na etapy se nakonec dostavili dílčí úspěchy a již v dubnu roku 2021 jsme mohli znovu zahájit provoz na kolejišti s novými třemi díly kolejiště a přestěhovanou stanicí Ledeč na nové provizorní místo. Koncem roku 2022 jsme již měli provozuschopné další čtyři traťové díly a stanici Ledeč jsme již provozovali na svém novém definitivním místě. Nakonec jsem postavil dalších 4 díly trati do Čáslavi pod stanicí Ledeč a dalších 5 dílů samotné stanice Čáslav a některé další díly kolejiště. Ačkoliv jsou dnes, v lednu 2025, již na všech nových dílech již položené koleje, dosud se mi nepodařilo zprovoznit dvoukolejnou trať Světlá - Čáslav ani samotnou stanici Čáslav. K tomu chybí řada dosud neprovedených prací, které bude nutné ještě udělat, jako např. dokončení zdvihacího dílu včetně napojení dvoukolejné trati, dokončení a uvedení celého zdvihacího zařízení do chodu, elektrické zapojení dvoukolejné trati Světlá - Čáslav, elektrické zapojení kolejových úseků ve stanici Čáslav, osazení přestavníků výhybek v Čáslavi a jejich elektrické zapojení, stavba stavědla - ovládacího panelu pro stanici Čáslav a řada dalších prací. Nyní se postupně vracím ke starým restům.

První etapa rozšíření skryté stanice Brod.
V lednu 2025 se tedy konečně můžu věnovat tomuto malému projektu. Nazývám ho jako první etapu rozšíření stanice Brod nebo též malé rozšíření. Jedná se o položení kolejí na dvou dalších dílech stanice Brod (na přiloženém plánku kolejiště vpravo u vstupních dveří). Jde vlastně jen o položení několika kolejí a přidání jedné obloukové výhybky, ale také o prodloužení kolejí přes maličký díl kolejiště nepravidelného tvaru. Ten jsem musel vyrobit, kvůli neomezenému průchodu dveřmi do předsíně, když se kolejiště neprovozuje. Připomeňme, že stanici Brod provozujeme jen několikrát ročně a že její vjezdovou (a odjezdovou) část musíme vždy před provozem smontovat a po ukončení provozu rozmontovat a uložit. Skrytá stanice Brod bude mít ale ještě ve svých dalších částech uložených TRVALE pod okny v předsíni odstavné koleje.
Přidáním jedné výhybky spojíme na zadním zhlaví stanice Brod všechny koleje její vjezdové (a odjezdové) části. Tím se značně zjednoduší a urychlí objíždění lokomotiv v této koncové stanici, kde všechny vlaky musejí udělat úvrať. Kromě toho nám realizace první etapy rozšíření umožní pokračovat ve stavbě odstavných kolejí a ranžíru ve stanici Brod.
Během prací jsem přímo do kolejiště zakreslil polohu oblouků i samotné výhybky. Podle tohoto zákresu jsem přilepil pásy podkladního korku, znovu vytyčil přesnou polohu kolejí, položil koleje a elektricky je zapojil včetně propojení jednotlivých dílů kolejiště pomocí bohatě dimenzovaných konektorů. Oproti původním plánům (přiloženým k tomuto článku) jsem prodloužil kusé koleje z vjezdové části stanice Brod až na další díly této stanice.