Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...
Sst. Brod - Rozšíření stanice - I. etapa (2025)
Tento článek podrobně popisuje první etapu rozšíření stanice Brod, která by se měla nazývat spíše malé rozšíření stanice Brod. Tato akce je důležitá nikoliv kvůli svému rozsahu, ale kvůli provoznímu významu. Umožní nám totiž snadnější objíždění souprav lokomotivami v koncové stanici a kromě toho nám připraví možnost dalšího rozšíření stanice Brod o odstavné koleje. Kromě toho se také v článku rozebírají příčiny pětiletého přerušení našich prací ve výstavbě stanice Brod.
Proč došlo k přerušení výstavby skryté stanice Brod?
V roce 2019 jsme uvedli stanici Brod do provozu. V létě 2020 pak proběhla přístavba pavilonu "A" a s ní také rozšíření podlahové plochy naší pracovny na dvojnásobek. Pak již nebylo možné provozovat kolejiště v původní sestavě. Lokálkovou stanici Ledeč a k ní přilehlé traťové díly bylo nutné přemístit. Jeden (obloukový) traťový díl jsme museli bohužel vyřadit. Hlavně ale bylo nutné postavit 16 nových dílů kolejiště, a také nový úložný nábytek (celkem 10 skříněk a nový regál podél celé stěny, nová část botníků a věšáků). Tyto odborné truhlářské a zámečnické práce jsem musel provádět sám. Pomoc chlapců byla možná jen na úrovni podej / podrž. To byl enormní nápor na mé pracovní možnosti. To vše navíc probíhalo v době koronavirových omezení provozu v Hobby centru 4.
Vhodným rozdělením našich prací na etapy se ale nakonec dostavili dílčí úspěchy a již v dubnu roku 2021 jsme mohli znovu zahájit provoz na kolejišti s novými třemi díly kolejiště a přestěhovanou stanicí Ledeč na nové provizorní místo. Koncem roku 2022 jsme již měli provozuschopné další čtyři traťové díly a stanici Ledeč jsme již provozovali na svém novém definitivním místě. Nakonec jsem postavil dalších 4 díly trati do Čáslavi pod stanicí Ledeč a dalších 5 dílů samotné stanice Čáslav a některé další díly kolejiště. Potom následovala pokládka kolejí. Ačkoliv jsou dnes, v lednu 2025, již na všech nových dílech již položené koleje, dosud se mi nepodařilo zprovoznit dvoukolejnou trať Světlá - Čáslav ani samotnou stanici Čáslav. K tomu chybí řada dosud neprovedených prací, které bude nutné ještě udělat. Nyní se postupně vracím ke starým restům.
První etapa rozšíření skryté stanice Brod.
V lednu 2025 se tedy konečně opět můžu věnovat tomuto malému projektu. Nazývám ho jako první etapu rozšíření stanice Brod nebo též malé rozšíření. Jedná se o položení kolejí na dvou dalších dílech stanice Brod (na přiloženém plánku kolejiště vpravo u vstupních dveří). Jde vlastně jen o položení několika kolejí a přidání jedné obloukové výhybky, ale také o prodloužení kolejí přes maličký díl kolejiště nepravidelného tvaru. Ten jsem musel vyrobit, kvůli neomezenému průchodu dveřmi do předsíně, když se kolejiště neprovozuje. Připomeňme, že stanici Brod provozujeme jen několikrát ročně a že její vjezdovou (a odjezdovou) část musíme vždy před provozem smontovat a po ukončení provozu rozmontovat a uložit. Skrytá stanice Brod bude mít ale ještě ve svých dalších částech uložených TRVALE pod okny v předsíni odstavné koleje.
Přidáním jedné výhybky spojíme na zadním zhlaví stanice Brod všechny koleje její vjezdové části. Tím se značně zjednoduší a urychlí objíždění lokomotiv v této koncové stanici, kde všechny vlaky musejí udělat úvrať. Kromě toho nám realizace první etapy rozšíření umožní pokračovat ve stavbě odstavných kolejí a ranžíru ve stanici Brod.
Během prací jsem musel přímo do kolejiště zakreslit polohu kolejí kolem obloukové výhybky a dbát na to aby nikde na kolejích nebyl jakýkoliv zlom. Vyměřování mi komplikoval fakt, že oblouková výhybka Roco má na vnějším oblouku kus koleje v úrovni jazyků zcela přímý. Toho si na první pohled nevšimnete. Na druhou stranu to umožnilo vůbec zkonstruovat oblouk a umístit výhybku ve stísněných poměrech stanice Brod v předsíni. My používáme na našem kolejišti všude kolejivo Tillig, ale Výhybka Tillig se svou geometrií vůbec nešla použít. Podle tohoto zákresu tužkou na desce kolejiště jsem přilepil pásy podkladního korku, na ně znovu vytyčil pomocí tyčového kružítka přesnou polohu kolejí, položil koleje a elektricky je zapojil včetně propojení jednotlivých dílů kolejiště pomocí bohatě dimenzovaných konektorů. Oproti původním plánům (přiloženým k tomuto článku) jsem prodloužil kusé koleje z vjezdové části stanice Brod až na další díl této stanice.
- Provoz kroužku: