Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

Duben - červen / 2019 - Ke konci školního roku

Toto období se neslo ve znamení tří akcí, na kterých jsme pracovali velmi usilovně:
1) příprava provozního setkání ke konci školního roku
2) programování driveru pro ovládání multiplexu pod ŘS SAIA
3) dokončování stavby stanice Ledeč a okolí

Příprava na červnové provozní setkání pro mě znamenala především dokončit výstavbu stanice Brod. Jednalo se o montáž, kontrolu geometrie a položení (přilepení) dvou zbývajících výhybek, což obnáší, jak známe z předchozích reportáží, cca 6 hodin práce. Dále bylo nutné udělat pokud možno definitivní elektrickou instalaci kolejových obvodů a přestavníků výhybek. Dále jsem musel v Brodě udělat druhý provizorní ovládací pult pro výhybky. To se všechno podařilo do konce května. Potom následovaly zkoušky elektrické a jízdní ve stanici Brod, dále jsem musel pro tuto stanici koupit nohy, navrtat je, stanici Brod na ně postavit a vyzkoušet, že je tato stanice vůči trati ze Světlé ve správné výšce. Podlahy nemáme zcela rovné, takže zkouška byla zcela na místě.

Programování driveru pro ŘS SAIA
Potřebný driver se týkal multiplexu, který rozšiřuje počet vstupů/výstupů (dále jen I/O) stanice SAIA PCD1 ze 64 na cca 700. Volba padla na systém SAIA zejména proto, že i nejmenší stanice SAIA pro několik desítek I/O má procesor i paměť velkou stejně jako velká stanice SAIA pro několik set nebo několik tisíc I/O. Hardware tohoto multiplexu demultiplexu jsem navrhnul, postavil a vyzkoušel před 20 léty. V té době jsem chodil do práce a neměl jsem moc času jej někam instalovat. Mezitím děti odrostly a domácí kolejiště jsem byl nucen zrušit. Protože jsem vstupní i výstupní desky měl k dispozici, rozhodnul jsem se je použít pro automatizaci stanice Světlá. Mezitím běžel čas, firmy zanikaly a jiné vznikaly, lidé se rozešli do důchodu a já jsem pracně sháněl někoho, kdo mi ten driver upraví pro nové použití. Několik let jsem sháněl někoho, kdo ovládá dostatečně programování v asembleru systému SAIA. A takových lidí u nás moc není. Jedině v asembleru se totiž dá z hlediska časování driver úsporně napsat. A já asembler SAIA (tedy instruction list) zase tolik neovládám. Konečně letos na jaře jsem sehnal dávného kolegu, který tyto dovedností má a který mi pomohl. Já jsem samozřejmě musel asistovat při zkouškách a odlaďování, protože to celé je koneckonců můj výmysl. Dneska bych to dělal jinak, ale tehdy jsem celý multiplex postavil na logice CMOS připojené k rychlým I/O SAIA. Jedna moje I/O karta umí buď 32 vstupů nebo 32 výstupů.
Bývalý kolega Langpaul mi pomohl, driver raději znovu napsal než by studoval, jak byl původně napsán a já jsem konečně mohl začít programovat. Jde to velmi pomalu, protože především musím do stanice SAIA PCD1 nacpat všech cca 700 symbolických adres vstupů/výstupů a zhruba stejně tolik adres vnitřních pamětí, aby se vůbec mohlo začít programovat. No ale pomalu to jde. Programování ovšem nedělám v asembleru, ale v grafickém prostředí FUPLA skládám z funkčních bloků (jako And, Or, klopák RS, časovač, atd.). Prostě luxusní programovací prostředí. Naprogramoval a vyzkoušel jsem blikač (pro návěstidla), jedno vzorové návěstidlo, kousek volby cesty ve stanici (tlačítka odkud-kam jako u reléovky) a postupně dopisuji symbolické adresy proměnných. Ten blikač vypadá jako úplná trivialita, což by byl, kdyby se ta blikavá nemusela z procesoru procpat na výstupy skrz ten demultiplex, který má oběh cca 300 ms. Ale překvapivě to funguje na první dobrou, z čehož mám radost. Zato volba cesty mi dá ještě hodně zabrat. Ale abych se zde příliš nerozepisoval jen o programování. O tom bude některý z příštích samostatných článků.

Modelářské dokončování stavby stanice Ledeč a okolí si slibujeme již několik dlouhých měsíců, ale teprve letos na něj konečně dochází. Letos na jaře udělal Bohouš Daníček úpravu nedokončené budovy vodárny podle našich potřeb. V Ledči je totiž přístavba u vodárny širší než je ve stavebnici podle normálie 32/H KkStB. Takže přístavbu odříznul, udělal novou, z desek Evergreen udělal dřevěné obednění horního patra, které vypadá podstatně lépe než původní papírové, z nějaké plastové nádobky udělal vodní nádrž, přendal okna a dveře do nových částí vodárny, dále rozměrově upravil a natřel eternitové střechy z papíru od pana Bartáka... Ještě nám chybí udělat komíny, které mají speciální tvar a ve střeše jsou na koso, dále se bude muset udělat patina a vodárna bude hotová.

Mezitím se Matouš Havel pustil do stavby rampy a budovy skladiště, ale to už se pomalu přesouváme do července.

V příští reportáži si povíme něco o stavbě skladiště a skládkové plochy v Ledči vydlážděné z betonových panelů, dále o dokončení mostu na dvoukolejce, okolí tunelu a přejezdu, stavbě domku pro závoráře a zahrádky kolen něj, dále o problémech se závorami, atd.

© A.T. 15.07.2019