Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

12/2021 - Konec roku v našem KŽM

Začátkem prosince jsem pracoval na zprovoznění lokálkové trať na zdvihacím dílu, což se podařilo. Dokončil jsem horní část zdvihacího dílu včetně položení kolejí, takže je už konečně sjízdná lokálka ze Světlé až do Ledče, a to je nyní hlavní. Dále pokračovat nemůžeme, protože čekáme na dodávku soustružených dílů - svislých pouzder a čepů. Po jejich dodání budeme ve stavbě pokračovat.
Chcete-li číst dál, klikněte myší na nadpis článku.

Také nás oba vedoucí postihla nemoc, mě v říjnu, Zdeňka Valtera v listopadu a začátkem prosince. Mě pak znovu před vánocemi. Nešlo o Covid, oba jsme se testovali. Byla to nějaká chřipka. Měli jsme tedy jiné starosti, než dokončovat zdvihací díl. V každém případě na něm budeme po Novém roce pokračovat.

O víkendu 11. a 12.12.2021 jsme konali předvánoční provozní setkání, při němž jsme měli v provozu stanici Brod (v předsíni), žst. Světlá a žst. Ledeč (v naší pracovně). Ve všech uvedených stanicích probíhal modelový provoz. Podrobnou reportáž o předvánočním setkání naleznete ve složce "Akce - uskutečněné" na našem webu

Před koncem roku jsme od vedení Hobby centra 4 dostali finanční prostředky na nákup materiálu. Za tyto peníze jsme pořídili:
- travní foliáže na dokončení povrchu nových částí kolejiště i na cvičné práce
- výhybky na dokončení nové stanice Čáslav
- dva motorové vozy M152.0 včetně dekodérů a několik osobních i nákladních vozů
- točnu Fleischmann (s délkou mostu 312 mm)

Protože se nám nepodařilo nakoupit vozidla v plánovaném rozsahu ani plánované transformátory, nakoupili jsme nakonec točnu, protože jsme ji výhledově chtěli pořídit také. Dokonce máme na kolejišti na točnu už asi 10 let plánované místo...

Vzhledem k tomu, že čekáme na dodání přesných svislých pouzder a čepů, zatím nemůžeme pokračovat na dokončení zdvihacího dílu. Proto jsem se pustil od 29.12.2021 do instalace točny v depu. To znamenalo vytažení části kolejiště ode zdi doprostřed místnosti, vyměření a vyříznutí díry pro točnu do kolejiště. Protože jsme plánovali točnu v depu již dávno předem, měli jsme již připravenou budoucí polohu točny a dokonce vyvrtanou dírku pro její střed. Stačilo tedy do této dírky ve středu plánované točny vložit hřebíček, tyčovým kružítkem narýsovat potřebný poloměr a přímočarou pilkou vyříznout otvor pro točnu.

Nastavení přesné výšky točny pomocí podložek bylo nutné, protože výjezdové koleje z točny jsou systému Fleischmann, zatímco my používáme kolejivo Tillig Elite položené na korku tloušťky 4 mm. Začak jsem tím, že jsem koupil kolejnicové spojky pro výšky kolejnic 2,6 / 2,1 mm pro spojení obou druhů kolejiva. Pečlivým měřením jsem zjistil, že pod točnu bude vhodná podložka tloušťky 2 mm. Naštěstí to vyšlo v celých milimetrech. Použil jsem tedy překližku 2 mm tlustou, jejíž zbytky jsem měl od doby, kdy jsem stavěl kamenné opěry vysokého mostu na traťovém dílu Tr2-03. Z této překližky jsem podložky vyměřil, vyřezal a přilepil. Kolem točny jsem dále vyměřil, vyřezal a přilepil korek 4 mm tlustý, který bude v jedné rovině s korkem pod kolejemi. Tím ušetříme částečně na posypech stěrkem a také bude posyp na pružné polotvrdé podložce, jako na jiných částech kolejiště. Budovu rotundy máme objednanou, ale zatím nedošla. Proto na straně rotundy korek nelepím, do doby než se ukáže, jak jsou řešené základy této budovy a v jaké výšce je potřeba je mít.

Potom jsem ustavil točnu tak, aby co nejlépe pasovala do kolejového plánu, tj. aby přímá kolej nebyla nikde směrově zlomená. Dále jsem vynesl osy ostatních kolejí vycházejících z točny na kolejiště a vytvořil průsečíky s přímými kolejemi (viz obrázek). Pak jsem již snadno pomocí obloukových šablon našel nejvodnější poloměr oblouku pro koleje vedoucí k točně a vynesl tečné kruhové oblouky.

Dále následovala montáž těchto kolejí, položení a přilepení těchto kolejí pomocí šablon do správné polohy. elektrická instalace kolejí kolem točny, instalace ovládání točny. Pro napájení mostu točny je potřeba přepínač polarity, jinak by točna dělala zkraty v kolejišti. Budu volit např. Lenz LK200 nebo jiný dostatečně rychlý přepínač polarity, aby se neopalovala kola lokomotiv.

Výše uvedené práce na instalaci točny postupně provádím, viz fotografie pod článkem.

© A.T. - 31.12.2021, poslední revize textu a fotografií ....