Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

11/2010 - A co dál? ... aneb inventura prací

Někdy je potřeba se alespoň na chvilku zastavit a ohlédnout se za tou hromadou vykonané práce, a pohlédnout směle i na to kvantum práce, co je ještě před námi, a nezbláznit se z toho. Toto nezbytné bilancování a plánování jsme udělali na přelomu října a lisopadu 2010 s následjícím výsledkem:

Co už máme uděláno:

Chcete-li číst dál, klikněte myší na nadpis článku.

Od července 2008, kdy jsme dostali přidělenu novou místnost pro KŽM, jsme zatím do dnešních dnů udělali tyto práce:
- hrubá stavba 4 modulů odbočné stanice Světlá
- hrubá stavba 3 modulů lokálkové stanice Ledeč
- hrubá stavba 8 modulů skryté stanice Brod včetně 2 modulů pro odstavné nádraží
- hrubá stavba 3 modulů malé skryté stanice Vlkaneč
- hrubá stavba 4 traťových modulů souběhu tratí Světlá - Ledeč a Světlá - Vlkaneč
- přesné spojení všech 3 modulů žst. Ledeč na ocelové čepy a pouzdra
- přesné spojení všech 8 modulů sst. Brod na ocelové čepy a pouzdra
- pokládka kolejí a část elektro na modulech žst. Ledeč
- zprovoznění stanice Ledeč včetně výroby provizorního ovládacího pultu
- první "ostré" nasazení žst. Ledeč na mezinárodním setkání modelářů FREMO v Milevsku v červenci 2010

- kromě toho všeho je za námi i vlastnoruční stavba a montáž nábytku (tj. zejména nosná ocelová konstrukce skříňové stěny, 15 úložných skříněk, stůl vedoucích, velký pojízdný box na nářadí, velká nástěnná police na spojovací materiál a součástky, otevřené regály, velká nástěnka na plány kolejiště, 2 nové pracovní stoly), což se vše dělalo jaksi za pochodu při stavbě klubového kolejiště a což nás stálo nemálo úsilí. Dá se říci, že veškeré vybavení úložným nábytkem a moduly kolejiště jsme postavili vlastní rukou, tj. naprosto vše kromě 2 starších pracovních stolů a židlí. Je tomu tak proto, že nábytek se dělá na míru podle plánů výstavby kolejiště, a ne naopak. Současně se tím šetří prostředky DDM, protože nás nábytek stojí jen cenu materiálu. Práce vedoucích na stavbě kolejiště a vybavení KŽM mimo schůzky s dětmi jsou totiž zdarma.

Co nás čeká v nejbližší době:
Tak jak postupně pokračuje stavba klubového kolejiště a jak se přibližují jednotlivé milníky tohoto projektu, nabývá výhled dalšíhoho vývoje konkrétnějších rysů a dá se už lépe provést detailnější inventura zbývajících prací. Tu jsme udělali k začátku lisopadu 2010. Tak například, aby bylo možno zahájit provoz na trati Světlá - Ledeč, je nutné provést následující práce (středně podrobný rozpis):
- dokončení hrubé stavby všech modulů Tr2-1 až Tr2-4 (trať Světlá Ledeč)
- přesné spojení modulů trati Ledeč - Světlá na ocelové čepy a vlepená pouzdra
- stavba tělesa trati lokální dráhy Ledeč - Světlá
- přesné spojení modulů stanice Světlá na ocelové kolíky a vlepená pouzdra
- definitivní pokládka kolejí trati Světlá - Ledeč
- elektrické zapojení traťových modulů trati Světlá - Ledeč
- tvorba krajiny a traťových staveb (mosty, tunely, zdivo) na modulech trati Světlá - Ledeč
- provizorní pokládka a zprovoznění několika staničních kolejí v žst. Světlá
- výroba provizorního ovládacího pultu žst. Světlá.

Další plánované práce zatím v tomto výhledu prací neuvádáme.

Závěr
Myslím si, že můžeme bez nadsázky prohlásit, že jsme za posledních 28 měsíců udělali docela dost práce, za kterou se vůbec nemusíme stydět. Ještě nás hodně práce čeká, ale to už je práce radostnější. Postupně se konečně dostáváme od hrubé a prašné práce truhlářské k práci modelářské a k řídící elektronice, jako je pokládka kolejí, tvorba krajiny, modelování detailů, zapojování eletrické části kolejiště, stavba ovládacích pultů a zabezpečovacího zařízení stanic. Zejména práce modelářská otevírá prostor pro uplatnění našich svěřenců (žáků v KŽM) a jejich dovedností získaných u nás v KŽM, kde jejich nejlepší výtvory bude možno použít na klubovém modelovém kolejišti.

A.T. 18.11.2010