Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

09-11/2024 - Naše práce v KŽM

Jako každoročně máme náplně kroužků rozdílnou v začátečnických kroužcích a v kroužcích pro pokročilé. V tomto článku popíši činnost v našich kroužcích od konce září do konce listopadu 2024.

Chcete-li číst dále, klikněte myší na nadpis článku.

V kroužcích začátečníků máme v prvním pololetí výuku teorie (o skutečné železnici a také o způsobu řízení modelů v digitálu). Od začátku školního roku jsme se dostali až k rychlostní návěstní soustavě. Tyto hodiny teorie zvládám za ty roky, co vedu kroužky, vykládat zpaměti, ale příprava je nutná pro tisky listů, které si chlapci nalepují do sešitů. Jedná se naposledy o přehled nejčastěji používaných návěstí světelných návěstidel, apod. V prosinci již začneme modelovat. Pochopitelně je celoročně k dispozici modelové kolejiště.

V kroužcích pro pokročilé modelujeme hned od začátku roku. Teorii probíráme jen výjimečně. Spíše jen tehdy, pokud se týká modelování. V pokročilých hoši staví rozmanité modely. Jako vedoucí usiluji, aby členové kroužku (žáci, studenti i dospělí) dělali své práce co nejvíce samostatně, ale dohlížím na to, aby pokud možno nedošlo k nepodařeným výrobkům (modelům) díky chybnému postupu. Také předem vyhodnocuji, co je který člen kroužku schopen zvládnout vlastními silami a co ne. Do práce členů zasahuji co nejméně, aby si chlapci mohli na konci své práce říci: "To jsem dokázal vlastními silami!"

Staniční budova ve Světlé pomalu roste. Nyní máme již všechny 3D výtisky kamenných podezdívek, říms, oken, dveří a bosáží a také plný profil podkroví, na které budeme moci přímo položit střechu. Chlapci všechny 3 D výtisky zapasovávají je do otvorů ve zdech a na svá místa a potom je barví. Drobné spáry (např. na římsách) se tmelí. Návrhy pro 3D tisk provedl náš dospělý člen Vojta Chalupa. 3D výtisky zhotovil na svých tiskárnách druhý vedoucí Zdeněk Valter. Na kompletaci a nátěrech dílů budovy pracují Arťom Koňukov a Jakub Kopkan. Já pomáhám jen drobně s organizací (postupu prací) a také s instalací osvětlení pomocí LED.

Role Vojtěcha Chalupy v našem KŽM.
Vojta byl první, kdo začal u nás v KŽM se zavedením 3D tisku (z počátku PLA). Koupil jsem si PLA tiskárnu od Průši, ale pro množství jiné práce v KŽM jsem neudělal žádný návrh pro tisk. Na tiskárně ale začal tisknout Zdeněk Valter podle mých požadavků. Brzy potom si Zdeněk Valter pořídil rezinovou tiskárnu. Vojta nicméně vytisknul doma na své strunové tiskárně (PLA) celý most do Pivovarského údolí do Ledče podle skutečnosti, jeho díly slepil a nabarvil. Most má tři kamenné oblouky a jedno ocelové pole z plnostěnných nosníků. Most jsme vlepili na své místo na kolejišti v roce 2022.
Dále Vojta navrhnul a nechal vyřezat z překližky kostru (stěny) staniční budovy pro Světlou. Opět podle skutečnosti. Dále navrhnul všechny díly této budovy pro 3D tisk (kamenné podezdívky, římsy, okna, dveře, bosáže a také plný profil podkroví, na který se potom už jen přímo nalepí střecha). Tisk jemných dílů provedl většinou Zdeněk Valter na rezinové tiskárně.
Na dalším Vojtově projektu jsem spolupracoval trochu více. Jedná se o ocelový most v Ratajích nad Sázavou, jehož délka 72 metrů (mezi opěrnými body) je úctyhodná. Přesně v měřítku vznikl i návrh modelu tohoto mostu. Návrhu jsem se zúčastni i já, protože se vyskytly potíže s návrhem únosného spodku mostu. Jeho krajní spodní nosníky jsou totiž ze dvou rovnoběžných svisle uložených pásů (plechů) vzdálených cca 50 cm a je mezi nimi vidět dolů do řeky!!! Takže jsme tam nemohli dát výztužný materiál. Hodně jsme si s Vojtou nad tím lámali hlavy. Součástí naší práce byly zkoušky kombinovaného nosníku z kevlaru a 3D výtisku, kde jsme testovali tepelnou roztažnost v rozmezí teplot -20°C až 60°C a samozřejmě s tím i pevnost lepidel.
Vojta ratajský most již vytisknul PLA tiskem a z jednotlivých dílů (zhruba 20 až 25 cm dlouhých) slepil. Bylo na tom neskutečné množství Vojtovy práce. Doufám, že zatěžkávací zkoušky mostu dlouhého cca 83 cm projdou na výbornou. Most by měl unést zhruba 2 kg zátěže. Teď chápu jak asi musí být inženýrům při návrzích a zkoušení skutečných mostů. Já již pracuji na traťovém modulu, který ponese model mostu přes Sázavu.
V současné době Vojta navrhuje pro 3D tisk celou budovu pivovarské sýpky do Ledče, která je zapasovaná těsně pod železniční most. Ve skutečnosti to bylo tak, že se při stavbě lokálky Světlá - Ledeč - Kácov dohodla dráha s pivovarem v Ledči, že ubourá jedno patro již existující sýpky a že dráha přes spodní patro sýpky postaví most. Proto má most v ledečském pivovarském údolí tři kamenné oblouky, ale také jedno ocelové pole, právě přes bývalou pivovarskou sýpku. Ocelová část mostu je jen necelý metr nad plechovou střechou sýpky. Pivovarská sýpka je tedy poslední Vojtův modelářský projekt u nás.
Je veliká škoda, že Vojta odjíždí v lednu za prací mimo naši republiku a opouští tak naše KŽM.

Další budovy pro Ledeč
Nádraží Ledeč jsme domodelovali již zhruba před rokem. Sice na něm chybí návěstidla a osvětlení, možná doplníme i nějaké křoviny, ale jinak je domodelované. Jinak je tomu na sousedních dílech na obě strany od nádraží. Po přístavbě a rozšíření naší dílny v roce 2020 jsem postavil celkem 16 nových dílů kolejiště. V sousedství stanice Ledeč jsou celkem 4 díly, na kterých je potřeba zahájit modelářské práce. Zejména nám dělají starosti modely městských budov v Ledči, kterých bude potřeba postavit celkem asi 15 kusů. S Vojtou Chalupou jsme se dohodli, že tím pověříme kluky z obou pokročilých kroužků. Vojta pořídil obrázky půdorysů jednotlivých budov z katastru nemovitostí včetně rozměrů, já jsem budovy v Ledči nafotil. Máme tak podklady pro stavbu jejich modelů, viz odkaz:
https://kzm-praha4.cz/content/technicke-podklady-pro-stavbu-budov-v-ledci
Modely budov, které chceme v Ledči postavit jsou v ulicích Lipová, Nádražní a Komenského. Musíme si bohužel vybrat jen některé typické budovy, protože tuto část kolejiště máme výrazně kratší, než odpovídá skutečnosti. Na dalším dílu kolejiště je Pivovarské údolí, nad nímž se tyčí ledečský hrad. To je stavba pro nás veliká a zatím ji ani nepřipravujeme, natož abychom ji modelovali. Ale až se do ní jednou pustíme, bude to dominanta našeho kolejiště. Druhým směrem od stanice Ledeč je opuštěný kamenolom, jehož základy jsem postavil již v létě 2024. Tam bude potřeba vymodelovat skály.
Budovy z ruky z kartonu staví i členové KŽM. Nejdál se zatím ve stavbě dostal Karel Tonika, dalšími staviteli budov pro Ledeč jsou: Ondřej Tykal, Tadeáš Pohludka, Antonín Zelenka a Matěj Žemlička. V obrazové příloze tohoto článku je stavba restaurace u přejezdu na rohu ulice Lipová.

Rotunda pro PLD Světlá
Pobočné depo jsme si ve Světlé (oproti skutečnosti) vymysleli. Je to tedy fiktivní PLD Světlá, které zásobuje lokomotivami lokálku a částečně i přilehlé hlavní trati (na Brod a Čáslav). Točnu jsme již vymodelovali před dvěma roky. Na modelářské části se podílel Matouš Havel. Na modelu rotundy (ze stavebnice od firmy Rezinové modely) pracuje již delší dobu Bohouš Daníček. Stavebnici bylo nutné hodně upravit, aby pasovaly úhly kolejí z točny, aby se dílna vešla mezi koleje, dále Bohouš zhotovil prodloužení stání pro dlouhé parní lokomotivy, dále bylo nutno vyrobit panty vrat od rotundy z měděného drátu, Bohouš udělal zařízení dílny nábytkem a stroji, dále si musíme zhotovit komíny dílny a dýmníky lokomotivních stání z 3D tisku, musíme si udělat také vlastní materiál na pokrytí střechy rotundy, Bohoušovi také pomůžu s osvětlením této budovy, atd. atd... Jde to sice pomalu, ale rotunda pomalu v dobré kvalitě přibývá.

Vodivá dvojkolí pro vagony
V létě jsem s Filipem Vondruškou odladil novou desku detekce obsazení kolejových úseků. Nyní máme tedy desku s moderním napájecím zdrojem s měniči a se dvěma kanály detekce. Zdrojová část je schopná napájet celkem 25 až 30 obvodů (kanálů) detekce. Ve Světlé jich budeme potřebovat zhruba 60 a v Ledči 4 kanály. V ostatních stanicích jsme zatím potřebu detekce neřešili. V každém případě detekce obsazení umožňuje ve stanici (i na trati) zavést automatizaci.
Aby tato automatizace řádně fungovala, je nutné mít vodivá dvojkolí modelových vozidel. Lokomotivy jsou od "přírody" vodivé dostatečně, minimální proud do lokomotivy je zhruba 20 mA, pokud lokomotiva jede a má zapnutý zvuk, je proud zhruba 100 mA nebo více. U vozů je to horší. Ty vykazují prakticky nekonečný odpor, resp. nulový (neměřitelný) proud. Proto je potřeba jedno nebo dvě dvojkolí vozů natřít odporovým lakem, a to tak, že se odpor na jedno dvojkolí pohybuje od 10 kΩ do 15 kΩ. U krátkých vozů stačí jedno dvojkolí, u dlouhých (rychlíkových) vozů raději dvě dvojkolí.
Natírání dvojkolí vodivým lakem je nimravá a zdlouhavá práce, protože je po natření potřeba počkat na zaschnutí odporového laku a měřit skutečný dosažený odpor. Potom případně dvojkolí opravit. Odporový lak se musí pravidelně odmíchávat, protože uhlík v něm obsažený po zamíchání pomalu sedimentuje ke dnu. Této práce se ujal Jiří Hloušek a již udělal asi 7 krabic vozů (tj zhruba 60 kusů vozů).

Domácí dioráma - část elektro
Domácí dioráma, které má jít provozovat v knihovničce (samozřejmě jen posunem) staví již ve druhé verzi Matěj Škrob. Zatím začal s přípravou kolejové části a jejich elektrické připojení. To provádí pěkně odspodu kolejnic, aby nebylo na modelu vidět. Jelikož se jedná o dioráma pro soukromé použití doma, Matěj si veškerý materiál nakoupil a u nás v KŽM používá jen naše nářadí. I když nepracuje pro naše KŽM, v práci ho podporuji, protože je to vždy lepší, než kdyby nedělal nic a čuměl do mobilu. Také si zvyšuje elektrotechnickou kvalifikaci, takže ať už to použije dále kdekoliv, je to užitečné.

Stavba budov a příslušenství pro vlastní potřebu
Lenka Nováčková je dospělý člen našeho kroužku pokročilých. Ona si pro své domácí kolejiště staví různé budovy. Již si postavila výtopnu z papírové laserované stavebnice, nyní staví poměrně velkou budovu hotelu, kterou umístí na nároží ulic na svém kolejišti.
Dalším členem kroužku pokročilých je malý kluk Matěj Paur. Je to malý šikula, který staví z ruky jednu z budov do Ledče. Momentálně pracuje na stavebnici hasičského auta, ale ke stavbě budovy se po získání rozměrů pro umístění oken opět vrátí.

Obrazová příloha tohoto článku ilustruje naše modelářské snažení...

© A.T. - 20.11.2024, poslední úprava textu a fotografií 1.12.2024