Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...
07-09/2021 - Další rozšíření kolejiště - II. etapa
Kroužky železničních modelářů skončily 24.6.2021. O prázdninách opět pokračuji na dalším rozšíření našeho kolejiště, viz připojený náčrt plánu. Celkem plánujeme 15 nových dílů kolejiště. Rozšíření kolejiště začíná pochopitelně od stavby rámů nových dílů kolejiště a pokračuje přesným spojením rámů pomocí pouzder a čepů, dále stavbou traťových těles na těchto rámech, pokládkou kolejí a elektrickým zapojením kolejových obvodů. Následné modelováním krajiny si samozřejmě necháme jako společnou činnost s našimi staršími svěřenci v kroužcích. Výše vyjmenované činnosti (kromě modelování krajiny a budov) jsme nakonec stihli provést do zahájení kroužků v září 2021 kromě zdvihacího dílu..
Tento článek postupně dokumentuje stavbu nových dílů kolejiště od července do poloviny září 2021.
Pokud chcete číst dál, klikněte na nadpis tohoto článku...
Co plánujeme v této etapě postavit
Předesílám, že ve druhé etapě budeme stavět už jen kolejiště (a nikoliv nábytek, jako jsme to museli dělat v první etapě). Čtyři díly označené na připojeném plánku zelenou barvou (na plánku nahoře) stavíme nyní. Na plánku na pravé straně dole je dalších 6 plánovaných dílů kolejiště (skrytá stanice Čáslav), z nich musíme postavit alespoň rámy, aby nám materiál nepřekážel v pracovně.
Jako druhý obrázek je přiložen detailní plán dílů, které přednostně vyrábíme. Na něm je vlevo stávající díl Tr2-04 (vyrobený v roce 2010) a vpravo stanice Ledeč (také z roku 2010). Uprostřed jsou zelenou barvou orámovány díly k výrobě nyní. Všimněte si, že pod lokální jednokolejnou tratí (plná čára) je v dolní úrovni hlavní dvoukolejná trať celá v tunelu (nakreslená čárkovaně). Poloměry oblouků i výšky kolejí jsem musel mírně upravit. Na hlavní dvoukolejné trati jsem zvýšil poloměry oblouků na 1018 a 1068 mm. Na plánku jsou různé varianty vedení spodní dvoukolejné trati. Původně jsem ji chtěl vést nejjednodušší a nejkratší cestou, ale potom jsem zvolil variantu, kdy dvoukolejná trať povede kvůli čištění a údržbě co nejvíce vpředu.
Dále jen pro přehled uvedu, že v první etapě od srpna 2020 do dubna 2021 jsem prodloužil regálovou stěnu o více než 6 metrů a postavil 12 skříněk nábytku na míru. Dále jsem také postavil a zprovoznil výše uvedené tři nové díly kolejiště (na připojeném plánku vlevo označené červenou barvou). Nyní s novým nábytkem půjde stavba rámů kolejiště rychleji, protože se už s novými díly kolejiště zaměřujeme do existujícího nábytku. Celkem plánujeme postavit 15 rámů nových dílů kolejiště. Uvidíme, kolik jich od 1.7. do 15.9.2021, tj. do zahájení kroužků stihneme postavit. Během léta chceme položit koleje na 4 nových dílech kolejiště a tyto díly zprovoznit, abychom zajistili provoz kolejiště v prodloužené trati Světlá - Ledeč. Dále bude již volnějším tempem následovat stavba dalších dílů kolejiště.
Přípravné práce
Nejprve jsem nakoupil laťovku a překližku. Laťovku jsem nechal na fomátovací pile nařezat na "prkna" široká 95 mm, která posloužila jako podélné i příčné nosníky rámů kolejiště. Tato "prkna" jsem obrousil na hranách po řezání a roztřídil podle rovinnosti řezů. Ne že by na formátovací pile neuměli řezat rovně. Problém je v tom, že po řezu se vlivem vnitřního pnutí v materiálu uříznutý nosník může mírně ohnout nebo zkroutit, což se zhruba u dvou třetin nosníků stalo. Proti skutečným "rostlým" prknům z masivu je ale kroucení a ohýbání laťovky minimální. Překližku na rámy kolejiště jsem volil truhlářskou, břízu a buk (podle toho co zrovna bylo k dostání), tloušťky 9 mm resp. 8 mm. Překližku jsem na potřebné rozměry nařezal sám.
Výroba dílů kolejiště
Nařezal jsem nosníky z laťovky na délku pro budoucí díly kolejiště. Každý řez jsem zabrousil na kolmé brusce do pravého úhlu a na rozměr. Samozřejmě musím krátit laťovková "prkna" tak, aby vznikal co nejmenší odpad. Po tomto výběru a nařezání (nakrácení) materiálu a zabroušení na kolmo jsem konečně mohl začít s výrobou nových dílů kolejiště. Nejprve jsem vyráběl tvarově jednoduché rámy pro pět dílů skryté stanice Čáslav o celkové délce 6 metrů. Záměrně jsem začal nejjednoduššími tvary rámů (na rozcvičku). Tím jsem spotřeboval zhruba polovinu materiálu rozloženého v dílně a udělal si tak místo na další práci. Hotové rámy stanice Čáslav jsme hned uložili na jejich budoucí místo.
Teprve potom jsem se mohl pustit do výroby čtyř rámů spojovací trati Světlá - Ledeč, které mají speciální tvary (Tr2-05, Tr2-06, Tr2-07 a Tr2-08). Celková délka těchto čtyřech dílů (měřená po trati) je přes 5 metrů. Tyto díly ponesou dvě trati. Na vrchu již zmíněnou lokálku a vespod dvoukolejnou hlavní trať Světlá - Čáslav, která bude skrytá v tunelu. Dva velké rámy z těchto čtyř dílů již máme slepené (Tr2-07 a Tr2-08).
Podstatně více práce nás čekalo na výrobě traťových těles, pokládce kolejí a jejich elektrickém zapojení. Dost času také zabralo udělat "podlahu" horního patra (resp. strop spodní trati) na oblouku u Ledče i na navazujícím dílu s mosty a tunelem, dále také nalepení podkladu krajiny a další práce. O některých činnostech se dále rozepíšu trochu více.
Přeci jen ještě trocha nábytku - regál u okna
Mezitím došlo v polovině srpna také konečně na montáž poslední části regálové stěny u okna. Díly regálu máme již dávno připravené, jde jen o montáž. Pod ten regál přijde oblouk u Ledče (Tr2-08), takže po jeho umístění by se přes něj již regál nedal montovat. Proto jsme museli prostor vyklidit, čímž jsme se ovšem připravili o odkládací prostor pro překližky, jekly, latě a podobné materiály, které jsme tam skladovali. Většinu materiálu sice zpracujeme do kolejiště, ale přesto nám bude ten odkládací prostor chybět. Nad kolejištěm ale vznikly v regálu dvě nové police. Nyní zpět ke stavbě kolejiště.
Sčepování dílů kolejiště
Aby koleje mezi jednotlivými díly kolejiště na sebe přesně navazovaly, používáme spojení dílů kolejiště pomocí přesných ocelových pouzder a čepů. Ty jsme vyráběli s mým kamarádem Václavem Kubátem ve větším množství loni v létě. To byla velmi přesná práce, která vyžadovala pečlivost a čas. Čepy jsou do pouzder nalícovány suvně. Stejně náročné na přesnost bylo nyní i vlepení pouzder do krajů jednotlivých částí kolejiště. Teprve potom mohla následovat stavba traťového tělesa do přesné výšky horní i dolní trati a hrubých základů krajiny kolem trati. Hned potom jsme mohli položit i koleje dolní svoukolejné trati i horní trati (lokálky). Pak jsme ještě museli zapojit kolejové obvody a bylo prozatím hotovo.
Pokládka kolejí
Nejprve jsme museli položit koleje dolní dvoukolejné trati, a to na těch místech, kde budou trvale nepřístupné seshora. Jiná místa dvoukolejky můžeme udělat až později. Lokálku jsem začal pokládat až 1. září, tak nevím, jak to stihneme dodělat do 15. září 2021.
Co nám ještě chybí dodělat
Nyní zbývá udělat speciální zdvihací díl ("most") se dvěma šikmými krajními částmi ("opěrami"), na které bude dosedat. Levou šikmou opěru (Tr2-05) musíme ke stávajícímu obloukovému dílu Tr2-04 připojit pomocí čepů a pouzder. Druhou šikmou opěru naopak přilepíme natrvalo k velkému dílu Tr2-07 a stane se tak jeho součástí. Mezi šikmými opěrami částmi Tr2-05 a Tr2-07 bude vložena zdvihací část Tr2-06. Celková délka těchto dosud chybějících dílů je cca 1,4 metru. Je to však i s opěrami nejsložitější částí rámů kolejiště. Na zdvihací část přijdou položit koleje rovněž ve dvou patrech (stejně jako na sousedních dílech Tr2-04 a Tr2-07).
©A.T.; Článek vložen: 6.7.2021; poslední revize textu a fotografií 20.9.2021
- Provoz kroužku: