Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...
02/2022 - Ukázky práce v našich kroužcích
V tomto článku trochu více popíšu činnosti našeho čtvrtečního kroužku pokročilých, ve kterém se sešli zajímaví lidé se zajímavými projekty. O tom budou první fotografie pod článkem. Dále popíšu a na fotografiích ukážu tvorbu krajiny na jednom z traťových dílů, který jsem vyrobil již v létě 2020. Nyní konečně došla řada na jeho krajinu.
Chcete-li číst dál, klikněte myší na nadpis tohoto článku...
Práce čtvrtečního kroužku pokročilých
Ve čtvrtek večer v kroužku pokročilých se schází zajímavá parta lidí. Náš starší člen Vojta se pustil do 3D tisku a na přiložených obrázcích je vidět, že se mu jeho první projekt 3D tisku ledečského mostu podle skutečné předlohy daří. Na mostu bude ještě dost práce, bude jej potřeba obrousit a nastříkat. Dalším naším členem je Honza, který vyrábí různé náklady do vozů. Nyní dělá balíky řeziva, které bychom chtěli transportovat v budoucnu po vlečce z pily. Tu ale budem muset nejdříve postavit. Již nyní ale vozíme tyto náklady mezi Ledčí a Světlou. Dříve dělal Honza náklady uhlí, štěrku, trubek, atd. Naše kroužky mají dobrovolného asistenta Matouše, který pomáhá začátečníkům tu radou, tu ukázkou pracovního postupu, ale také umí sám postavit atypické budovy, na které neexistují stavebnice. Za několik posledních let již postavil budovy skladiště v Ledči, záchodky v Ledči, nyní pro stanici Ledeč dělá poslední budovu, obytný dům ve slohu kubismu. Všechny modely budov děláme podle skutečné předlohy. Bohouš je také zdatný modelář, ale jeho modely si představíme jindy. Dále k nám ve čtvrtek do kroužku pokročilých chodí tři více-méně začátečníci, jejichž samostatné práce však vypadají s ohledem na jejich věk velmi dobře. Na fotografiích vidíme práce od Jakuba, Adama a Václava.
Práce se začátečníky a práce na základech krajiny na traťovém dílu Tr2-01
S mladšími dětmi v našich kroužcích začátečníků jsem začal dělat cvičné práce zaměřené na stavbu krajiny. V lednu jsme začali s nácvikem pokládání trávy, nyní začátkem února jsme začali nácvik odlévání sádrových skal do gumových forem a dále budem pokračovat další cvičnou prací stavbou dioramatu s kolejí a se skálou, na kterém se probrané činnosti ještě jednou procvičí. V únoru jsem také začal připravovat stavbu krajiny na kolejišti (konkrétně na traťovém dílu Tr2-01), aby děcka mohla pozorovat správné postupy i výsledky práce přímo na kolejišti. Samozřejmě finální modelování krajiny nechávám na starších členech kroužku.
Při stavbě základů krajiny, tedy jejího hrubého tvaru, se musí respektovat zákadní zásady krajinotvorby. Tvorba krajiny vždy vyžaduje trochu představivosti. Musíme dodržet zásady odtoku pomyslné dešťové vody z krajiny mimo kolejiště a také alespoň nějakou logickou tvarovou strukturu povrchu krajiny. To je někdy těžké, protože se přitom střetávají požadavky na realistický model krajiny s dobrou pozorovatelností dominant modelu krajiny (čili většinou potřebujeme sklon krajiny k divákovi). S tímto problémem se potkáváme na všech našich dílech, protože potřebujeme staniční budovy orientované až za kolejemi stanic, tedy dobře pozorovatelné ze strany od kolejí a nepřekážející při provozu, např. při rozpojování vozidel, navíc nám tato orientace vyšla automaticky při projektování. Ve skutečnosti je na kolejišti sklon krajiny k řece Sázavě, tedy od diváka. Naštěstí celá část stanice Ledeč včetně části města až po zastávku s hradem vychází podle skutečnosti, tedy skloněná od diváka, ale nemělo by to vadit, protože hlavní dominanty jako budovy ve stanici, budovy v městě, most přes pivovarský potok, hrad i zastávka Horní Ledeč budou dobře pozorovatelné. Naopak skalnatá část trati Světlá - Ledeč má sklon k divákovi, tedy opačný oproti skutečnosti, a to proto, aby byla dobře viditelná. Ale ve Světlé musí přejít opět do správného sklonu, i když jen symbolicky na okraji kolejiště, naštěstí je však traťová pláň samozřejmě rovná a jde jen o mírně zdvižený okraj kolejiště.
Přechod sklonu máme tedy na našem kolejišti na dvou místech. Jednak na dílu Tr2-04, kde to snad tolik netluče do očí, protože je tento díl v oblouku a přechod sklonu je oddělen silnicí. Díl Tr2-04 jsme modelovali již před několika léty. Druhý přechod sklonu je mezi díly Tr2-00 a Tr2-01, které budeme modelovat nyní. Na dílu Tr2-00 bude řeka Sázavka tekoucí od nás, zatímco díl Tr2-01 navazuje na skály, které musí být skloněné k divákovi. Jde o to, udělat tento přechod sklonu co nejméně nápadný. Snad nám k tomu pomůže trochu i nosný betonový sloup, který musel zůstat z původní zbourané vnější stěny budovy a který musejí koleje tratí nyní objíždět, viz přiložený obrázek, viz též článek 06-07/2020 - Přístavba pavilonu A aneb rozšíření pracovny KŽM.
S tvorbou základu krajiny jsem začal již při pokládce kolejí koncem roku 2020, protože jsem měl od stavby traťových těles plno zbytků polystyrenu a potřeboval jsem je zpracovat. Přední část základu krajiny jsem proto vytvořil již tehdy, viz další přiložený obrázek. Zadní část krajiny jsem začal tvořit až nyní začátkem února 2022, když mi zbylo trochu času. Začal jsem pracovat na traťovém dílu Tr2-01. Nejprve jsme musel vytvořit "bednění" ze sololitu na zadní straně tohoto traťového dílu. Nemám rád kolejiště, na která když se podíváte ze strany nebo zezadu, tak z nich koukají části desek pěnového polystyrenu. Po přilepení sololitových desek na zadní stranu traťového dílu jsem je nahoře zařízl podle plánovaného tvaru krajiny. Chce to při tom pozorovat své dílo a představovat si budoucí krajinu. Potom jsem do prostoru mezi koleje a sololitové desky postupně vlepil kusy pěnového polystyrenu vytvarované předem na odporové řezačce do potřebného tvaru. Po jejich vlepení jsem je dotvaroval již víceméně načisto. Se začátečníky v kroužcích jsme opracovávali polystyren a jednotlivé kusy skal a lepili je na místo do budoucí krajiny.
Na článku se zatím pracuje...
© A.T. - 06.02.2022, poslední revize textu a fotografií ....
- Provoz kroužku: