Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

02/2025 - Naše činnost v KŽM

V minulém díle naši kroniky jsem popisoval práce nás vedoucích a další naše práce v KŽM. V tomto díle kroniky se zaměřím na modelářskou činnost v našich kroužcích...

Na článku se zatím pracuje...

Chcete-li číst dále, klikněte myší na nadpis článku...

Práce v kroužcích
Po celé první pololetí jsme měli v první polovině schůzek teorii a ve druhé polovině schůzek (po teorii) modelový provoz. Bez toho by naši chlapci vůbec nemohli být. A je to dobře, že mají o provoz modelové železnice zájem. Ani zdaleka to není jen přihlouplé hraní s vláčky. Výpravčí nabízejí vlaky do sousedních stanic jako ve skutečnosti. I provoz osobních vlaků a doprava nákladu obstarávaná manipulačními vlaky se blíží skutečnosti, včetně posunu nákladních vozů na manipulační koleje k nakládce a vykládce zboží... To vše je potřeba postupně natrénovat.

Od druhého pololetí (spíše již od poloviny ledna) jsme začali místo teorie modelovat. Se začátečníky budeme až do konce školního roku jednak stavět modely domků a také se vrátíme opět k základům krajinotvorby. Pochopitelně i ve druhém pololetí opět dojde také na modelový provoz. Kroužky pokročilých běží nezávisle na programu začátečníků. Tam chlapci již pracují samostatně, a to především na budovách a dalších stavbách pro naše klubové kolejiště.
V kroužku pro nejmenší jsme začali vystřihovánkou od olomouckých modelářů, která je průpravnou cvičnou prací pro stavbu budov z papírových laserem řezaných stavebnic. Se stavbou z papírových stavebnic začneme hned po dokončení vystřihovánky. Stavebnice nakupuji u firmy KB Model, která má v sortimentu mimo jiné také relativně levné stavebnice domků vhodných pro začátečníky. Naše nároky na malé modeláře zahrnují natření dílů stavebnice vhodnými barvami. Kromě toho ti, kdo již dělali domky vloni, nebo stihnou dokončit domek do konce školního roku, mohou začít pracovat na malém čtverečku polystyrenu, který zatravní pomocí travní foliáže, a potom na malém dioramatu s kolejí a se skálou nebo zárubní zdí (případně s tunelem, přejezdem, domkem, propustkem, nebo mostem, apod.). Některá z těchto dioramat jsou již poměrně pokročilé modelářské práce.
V kroužcích pokročilých děláme také domky, ale z ruky, což znamená, že členové kroužku dostanou podklady pro nějaký domek, který chceme umístit na kolejiště a k této budově si podle půdorysu se skutečnými rozměry a podle fotografií domku vytvoří výkresy a podle nich vyřežou z kartonu stěny a domek slepí. Od nás (vedoucích) mají podporu v tom, že jim uděláme rámy oken a dveře na míru z 3D tisku, pokud si vytvoří náčrt s rozměry a předají nám ho. Proto domky z ruky musejí dělat již starší žáci, kteří jsou schopni samostatně pracovat s měřítkem a kteří si umějí přepočítat rozměry modelu. Nejlepší domky vybereme a umístíme je na kolejiště. Tento projekt jsme zahájili teprve před vánocemi, takže domky zatím hotové nejsou. Jako podporu tohoto projektu jsme udělali to, že jsme stáhli z katastru půdorysy domků s rozměry a nafotili domky ze všech stan (ze kterých šlo fotit). Tím jsme si vybrali domky, které chceme mít na kolejišti. Konkrétně se jedná o zástavbu v ulicích Lipová a Nádražní (případně i Komenského) v Ledči nad Sázavou. Tím na našem kolejišti doplníme oblouk trati za stanicí Ledeč. Délka tohoto úseku trati ve skutečnosti činí asi 600 až 800 metrů, ale my máme k dispozici jen asi 150 cm. Čili si budeme muset pečlivě vybírat, které domky tam dáme a které nikoliv. Je to ale práce na několik let.
Kromě toho již rok běží práce na výstavbě budovy nádražní budovy ve Světlé, která je architektonicky velmi pěkná (nyní nově opravená), ale která má spoustu prvků, které vystupují z fasády, jako podezdívky, římsy, bosáže napodobující nárožní kameny, kamenné ostění oken a dveří, a konečně i samotná okna a dveře. Všechny tyto prvky jsme tiskli na 3D tiskárně. Kompletace této budovy je hodně náročná a pracují na ní hoši Arťom Koňukov a Jakub Kopkan.
Rotundu ve Světelské depu staví Bohouš Daníček ze stavebnice od firmy Rezinové modely (dnes Nové modely). Stavebnici bylo ale nutné hodně upravit (přesné úhly odbočení kolejí z točny, rozměry dílny, aby pasovala mezi koleje od točny, prodloužení rotundy pro stání dlouhých lokomotiv, atd.). Zhruba polovinu vnějších zdí bylo proto potřeba upravit nebo vyrobit úplně znovu. Samozřejmě do všech budov instalujeme osvětlení. Pro úplnost dodejme, že ve skutečnosti žádné depo ve Světlé není, ale my jsme potřebovali využít prostor, který nám vzniknul za obloukem trati vedoucí do předsíně směrem do stanice Brod.

V polovině února jsme s Ondřejem Tykalem začali doplňovat polystyrenový základ krajiny v lomu u Ledče. Narazili jsme na problém příliš vyčnívající dřevěné konstrukce kulatého rohu kolejiště dovnitř prostoru lomu, která bránila nalepení polystyrenu pro skály v lomu stupňovitě ustupující směrem nahoru. Proto jsem o následujícím víkendu odřezal zevnitř rohu okružní pilkou zhruba 15 milimetrů dřeva do hloubky cca 45 mm, ale dál jsem musel již sekat dlátem. Více napoví obrázky na konci článku.

Na článku se zatím pracuje...

© A.T. 05.02.2025, poslední revize článku ...........