Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

Spojení rámů kolejiště pomocí přesných čepů a pouzder

Na co potřebujeme přesná pouzdra a čepy
Pokud je kolejiště nutné sestavit z více rámů, je nutné nějak vyřešit jejich spojování tak, aby koleje na spojích přesně pasovaly proti sobě. K tomu používáme přesná ocelová pouzdra a čepy. Tento článek popisuje stručně jejich výrobu a montáž.

Co je potřeba všechno udělat?

Příprava výroby
- koupit materiál, viz dále,
- plochou ocel 5x25 nařezat na díly 40 až 45 mm (my jsme volili 42,5 až 43 mm).
- ocelovou kulatinu průměr 8 mm nařezat na délky 68 mm
- ocelovou trubku průměr 8/12 mm nařezat na délky 24 mm

Vlastní výroba
Začistit délku plocháčů na 42 mm, na soustruhu kulatinu na 66 mm (pro tloušťku stěny rámu 18 mm), trubku na 21,5 mm (pro tutéž tloušťku stěny).
V nařezaných a začištěných plocháčích vyvrtat tři díry. Dvě krajní pro vruty 4x20mm, zahloubit pro zapuštěné hlavy vrutů, prostřední pro naražení tubky 12 mm. Vystružit díru pro naražení trubky 12 mm. Nalisovat (trubku 12 mm do vystružené díry. Vytočit závity M8 na koncích kulatiny. Délka závitů je 12 mm. Upravit průměr kulatiny na 8 mm. Vyzkoušet průchodnost kulatiny (průměr 8 mm) skrz trubku (světlost 8 mm). Protože se při lisování se mohla světlost trubky zmenšit, je případně nutné vystružit trubku pro průchodnost kulatiny průměr 8 mm.

Montáž pouzder (futer) do rámu kolejiště
To byl stručný popis technologického postupu při výrobě přesných pouzder a čepů. Důležitou součástí této technologie je i přesné vlepení pouzder do rohraní rámů lepidlem, které se nehne a dlouhodbě vydží. Protože lepíme ocelovou trubku do dřeva, tedy se musí použít lepidlo, kterým se trubka zajile do větší díry ve dřevě. Tedy Epoxy 1200. Vhodnější by byl licí Epoxy 1500, který lépe zatéká, ale ten se hůře schání. Samozřejmě se musí před lepením futra přesně usadit a zafixovat pomocí vrutů (zápustné 4x20). Pak už s nimi nehýbeme a zalijeme je epoxydem. Pokud stavíme novostavbu, tak to jde docela dobře, novrch traťových (staničních) plání nalepíme korek (tloušťky 4 mm), který potom na spojích přebrousíme do stejné výšky. Nejhůř se trefuje usazení futer při dodatečné nastavení (prodloužení) kolejiště, kde na jednom dílu jsou již z jedné strany přilepené koleje a my k nim musíme připojit "holý díl, na který se budou koleje teprve pokládat.

Alternativní řešení
Samozřejmě lze udělat přesné rozebíratelné spojení dřevěných rámů i řadou jiných způsobů, např. s pouzdry (futry) soustruženými z jednoho kusu materiálu (bohužel při velkém odpadu materiálu), a podobně. My jsme volili výše uvedený postup, protože materiál se dá koupit běžně v prodejnách hutního materálu a protože práce nejsou zase až tak náročné a běžně dosahovaná přesnost spojení je kolem 0,1 mm a vykazuje vysokou dlouhodobou spolehlivost. Místo přesného výstružníku se dá v nouzi použít i vrták, konce trubek lze sice ručně zapilovat, ale zde je přeci jen vhodnější soustružení (při lisování - narážení trubky pozor na kolmost trubky k plocháči).

Rozhodně nedoporučuji k tomuto účelu dřevěné kolíky, ani šrouby skrze dřevo bez pouzder a to kvůli otlačení dřeva, čímž dojde postupně ke zvětšování vůlí v rozebiratelném spoji.

Četnost spojování a rozebírání
Samozřejmě záleží také na četnosti rozebírání spojů. Naše zkušenost je taková, že se i fixní části kolejiště rozebírají asi 20 x až 40 krát během 3 až 5 let, a to z důvodů postupné výstavby a údržby kolejiště i místnosti (jako např. pokládka kolejí, zapilování kolejnic na hraně dílu kolejiště, otočení dílu kolejiště při zapojování elektrických obvodů kolejí, pokračovací práce elektro při automatizaci, modelářské práce na méně přístupných částech, různé předělávky a dodělávky předchozích prací, ale i mytí oken za kolejištěm, malování, různé další úklidy, interní stěhování, atd.). Ale to ještě není tak mnoho úkonů.

Za to u dílů kolejiště, které vozíme 2 krát až 4 krát ročně na provozní setkání modulové železnice se rozebírá a spojuje při každém jednom výletu obvykle 8 krát:
- rozebrat kolejiště na díly
- montáž do přepravní "bedny" a převoz na setkání
- vybalit z bedny
- sestavit do kolejiště na místě setkání
- po skončení setkání rozebrat kolejiště
- montáž do přepravní "bedny" a převoz zpět
- vybalit z bedny
- sestavit do kolejiště doma v kroužku
Každý výše popsaný úkon znamená šroubování právě pomocí zde popsaných futer a čepů.