Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

+++Ovladače lokomotiv v našem KŽM - FRED, FREDi

V našem KŽM používáme lokomotivní ovladače FRED a FREDi, s konstrukcí převzatou od evropského klubu modulové železnice FREMO a od českého klubu Zababov, který je rovněž používá pro digitální ovládání lokomotiv (trakčních vozidel). Je tomu tak proto, že chceme mít možnost jezdit s našimi lokomotivami a moduly (staničními, případně traťovými) na setkání obou těchto klubů. Proto dodržujeme v digitálním ovládání jejich normy a to včetně ovladačů FRED a FREDi a včetně použití povelové sběrnice loconet. Podrobné vysvětlení najdete v dalším textu.

Podívejme se na připojený obrázek, na kterém jsou obě varianty lokomotivního ovladače FRED a FREDi. Na obrázku vlevo je novější konstrukce (FREDi) s inkrementálním ovládáním rychlosti, na obrázku vpravo je starší typ (FRED) s ovládáním rychlosti pomocí potenciometru. To má dopad do ovládání směru a nouzového stopu. Jinak se ale ovladače neliší. Proto popíšeme nejprve odlišnosti v ovládání rychlosti lokomotivy v horní části ovladačů, potom dolní část ovladačů s funkčními tlačítky, která je pro oba typu shodná.

Ovladače FRED s ovládáním rychlosti normálním potenciometrem (obrázek vpravo)
Vlevo nahoře na pravém obrázku vidíme červenou svítivou diodu (LED), která signalizuje chybu ovladače, při které ovladač není schopen řídit lokomotivu.

Rychlost lokomotivy se ovládá knoflíkem potenciometru, točením ve směru hodinových ručiček se rychlost lokomotivy zvyšuje, točením proti směru hodinových ručiček se rychlost snižuje. Pozor, potenciometr má mechanické dorazy, přes které se nesmí otáčet, ani se o to snažit.

Pod knoflíkem potenciometru je přepínač směru lokomotivy. Směr lokomotivy je signalizován dvěma svítivými diodami (LED). Je výhodné mít lokomotivu na kolejích postavenou tak, aby skutečný směr pohybu lokomotivy souhlasil se signalizací směru na ovladači. Pokud je na kolejišti používána točna, nelze tuto shodu (zejména u parních lokomotiv) vždy zaručit.

Tlačítko nouzového stopu není potřeba používat. Totéž lze dosáhnout přepnutím směru u jedoucí lokomotivy. Pokud tlačítko směru bliká, znamená to, že přepínač směru byl přepnut, aniž byl ovladač rychlosti stažen na nulu.

Ovladače FREDi s inkrementálním ovládání rychlosti (obrázek vlevo)
Vlevo nahoře na levém obrázku vidíme červenou svítivou diodu (LED), která signalizuje chybu ovladače, při které ovladač není schopen řídit lokomotivu.

Ovladač rychlosti je inkrementální, což znamená, že když přidáte až za "elektrický doraz", dále se lokomotiva nezrychluje, ale vy můžete točit dále. Stejně tak když uberete až pod nulu, lokomotiva stojí a vy můžete opět točit dále. Slovo inkrement znamená "přírůstek", čili rychlost se zvyšuje (nebo snižuje) z rychlosti před pootočením podle rozdílu poloh před a po otočení ovladačem rychlosti. Ovladač rychlosti nemá dorazy pro točení, a je možno s ním točit vpravo i vlevo bez jakéhokoliv omezení (třeba pětkrát dokola). Je ale potřeba vždy kontrolovat pohledem rychlost lokomotivy! Točení ve směru hodinových ručiček zvyšuje rychlost lokomotivy, točením proti směru hodinových ručiček se rychlost snižuje.

Důsledek inkrementálního ovládání rychlosti je to, že stiskem knoflíku inrementálního ovládání rychlosti se mění směr lokomotivy. Současně funguje stisk tohoto knoflíku jako nouzový stop.

Ovládání dalších funkcí lokomotivy pomocí tlačítek F0 až F8
Následující text platí pro oba druhy zde popisovaných ovladačů. Funkcí se zde myslí zapnutí (nebo vypnutí) nějaké reálné funkce lokomotivy. V drtivé většině fungují funkční tlačítka jako tzv. "toggle switch", kde jedním stiskem se funkce zapne, dalším stiskem vypne. Může to být zapnutí (vypnutí) světel, nějakého zvuku, přepnutí lokomotivy do režimu posun, atd.

V dnešní době lokomotivní dekodéry umožňují lokomotivám až 24 funkcí. A některé ovladače skutečně mohou tolik funkcí ovládat. Je to ale podle mého názoru zbytečně. Co od lokomotivy vlastně potřebujeme?
Zapnutí (vypnutí) světel, přídavných světel, zapnutí a vypnutí zvuku motoru nebo parního stroje, zapnutí (vypnutí) houkaček (až 4 typy), případně zapnutí (vypnutí) režimu posunu. Na tyto funkce bohatě stačí 8 funkcí, devátá je rezervní. Dnes ale výrobci, kteří nahrávají do lokomotivních dekodérů zvuky lokomotiv, mají v zásobě zvuk kompresoru, lopaty pro přikládání, pískání kol v oblouku, píšťalku výpravčího, hlášení ve stanicích a podobné další zvuky, které ani na lokomotivu mnohdy nepatří.

Přitom zvuk kompresoru, lopaty pro přikládání, zvuk pojišťovacích ventilů u parních lokomotiv, atd. se může aktivovat automaticky (tak to má ostatně spousta modelových lokomotiv), na pískání kol v oblouku můžeme použít rezervní funkci (viz výše) a píšťalka výpravčího a hlášení ve stanicích podle mne ani do lokomotivních zvuků nepatří.

Další potíží je to, že každý výrobce má své vlastní rozvržení funkcí na funkční tlačítka, takže například zapínání zvuku bývá na tlačítku F8 (nebo F1, případně F2), podobně je to u zapínání režimu posun, který může být na tlačítku F3 (nebo F5, případně F6), atd. Z toho vzniká chaos, který ztěžuje ovládání lokomotiv. Snad jedině zapnutí světel lokomotivy bývá téměř vždy na tlačítku F0.

Uvést všechny lokomotivy v KŽM do jednotného uspořádání sice lze, ale je to velmi obtížné, zejména s ohledem na rychlost (spíše pomalost) načítání parametrů lokomotivy do počítače a také rizika vymazání zvukového projektu. Přesto jsem měl snahu, uvést lokomotivy alespoň v těch hlavních funkcích do vzájemného souladu. Tuto moji snahu ovšem nabourává vždycky nějaký nový trik výrobců zvuků a také to, že změnit namapování funkcí sice lze, ale u zvukových projektů je nemůžete uložit, aniž byste přišli o zvuk. To je ochrana autorských práv výrobců zvuků. Takže pro každou jednu lokomotivu musíte vypátrat, kde je která funkce uložena a jestli jde jednoduchým způsobem přemapovat. U zvuků to většinou lze, ale některé funkce spojené s hardwarem lokomotivy (jako režim posunu, ovládání světel) tomuto tvrdě vzdorují, takže na tato tvrdě naprogramovaná tlačítka nemůžete namapovat nějaký zvuk. A vyrábět nové desky plošných spojů v lokomotivách bychom sice mohli, ale je za tím spousta vývojové práce, která mi nedává příliš smysl. Další nesmysl od výrobců lokomotiv (např. Roco) spočívá v tom, že když zapnete světla, zapnou se automaticky s nimi na zadní straně lokomotivy světla červená a nejdou vypnout. Tento naprostý nesmysl dělala donedávna většina výrobců. A to se bez zásahu do zapojení elektroniky uvnitř lokomotivy odstranit nedá. A ty lokomotivy, které mají oddělené zapínání bílých a červených světel mívají složité ovládání světel podle různých železničních správ. Takže jeden velký chaos, který vznikl díky neomezené tvořivosti výrobců a který ztěžuje dětem v našich kroužcích ovládání lokomotiv. My totiž nemáme jednu lokomotivu, jako řada domácích modelářů, kteří si na ovládání své mašinky po čase zvyknou. My v našich kroužcích provozujeme zhruba 30 až 50 lokomotiv od různých výrobců (ponejvíce od firem Roco, MTB, Piko, Trix...), kde je ovládání dosti rozdílné.

Další hnusný trik výrobců lokomotiv a zvukových projektů je, že na funkce F0 až F8 dávají nesmyslné zvukové funkce, které vůbec rozumný modelář nepotřebuje (pískání průvodčího, hlášení ve stanicích, apod.), nebo takové, které by se měly ovládat automaticky (např. zvuk kompresoru, zvuk parního dynama, pojišťovacích ventilů, přikládání lopatou, apod.). Naopak potřebné funkce, jako houkání jsou někde na funkcích F9 až F25, ke kterým se našimi ovladači FRED nedostaneme. Tím výrobci ignorují velkou skupinu modelářů evropské modulové železnice FREMO, Zababov a dalších klubů, které provozují ovládání lokomotiv pomocí povelové sběrnice Loconet a ovladačů FRED. Bohužel to výrobci lokomotiv, resp. zvukových projektů dělají zřejmě záměrně, protože si od nich nekupujeme (drahé) ovladače, a další komponenty digitálního řízení.

Zde následuje pokus o výpis všech našich devíti dostupných funkcí spolu s funkčními tlačítky a přiřazenými funkcemi:

Tlačítko F0
Zapnutí (vypnutí) světel lokomotivy.
Zde je prakticky dokonalá shoda všech výrobců.

Tlačítko F1
Dříve se toto tlačítko využívalo spíše pro první zvuk houkačky.
U některých lokomotiv zapnutí (vypnutí) přídavných světel lokomotivy,
nebo např. zapnutí zvuků... Dnes také pro ovládání čehokoliv dalšího.

Tlačítko F2
Dříve se toto tlačítko využívalo pro druhý zvuk houkačky.
Dnes pro ovládání čehokoliv, u některých lokomotiv např. zapnutí zvuků.

Tlačítko F3
Dříve se toto tlačítko využívalo pro třetí zvuk houkačky
nebo pro režim posunu (od výrobce).
Dnes pro ovládání čehokoliv jiného.

Tlačítko F4
Dříve se toto tlačítko využívalo pro další zvuk houkačky,
nebo ovládání čehokoliv jiného...

Tlačítko F5 (dvojhmat tlačítek F1 a Shift)
Speciální funkce (například světla v kabině strojvedoucího),
nebo ovládání čehokoliv jiného...

Tlačítko F6 (dvojhmat tlačítek F2 a Shift)
Režim posunu (pokud jej výrobce nenaprogramoval jinam),
nebo ovládání čehokoliv jiného...

Tlačítko F7 (dvojhmat tlačítek F3 a Shift)
Speciální zvuk (např. pískání okolků v oblouku),
nebo ovládání čehokoliv jiného...

Tlačítko F8 (dvojhmat tlačítek F4 a Shift)
Zapnutí (vypnutí) zvuku parního stroje a kotle nebo motoru lokomotivy,
nebo ovládání čehokoliv jiného...

To je zatím k tomuto tématu všechno...

© A.T. - 21.10.2019, poslední úprava textu 5.11.2024