Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...
+++Návěsti před vjezdovými nebo oddílovými návěstidly
Tento článek popisuje uspořádání návěstidel před vjezdem do stanice a před hlavními návěstidly na trati. Doporučuji čtenáři méně zběhlému v této problematice, aby si přečetl úvodní kapitolu, kde jsou definovány základní pojmy, které zde používáme. Jak jsem napsal v úvodní kapitole, musí být předvěst umístěna před hlavním návěstidlem na zábrzdnou vzdálenost.
Uspořádání návěstidel před vjzedem do stanice přináší obrázek č. 1.
Pokud vjíždíme (z levé strany obrázku) do stanice, mineme nejprve vzdálenostní upozorňovadlo se třemi šikmými pruhy na bílém podkladu, pak se dvěma a nakonec s jedním pruhem. Ta jsou rozmístěna před předvěstí ve vdálenostech po 75 až 100 metrech. Těsně před předvěstí (cca 1,5 m) je velké upozorňovadlo se dvěma šípy proti sobě. Předvěst je umístěna na zábrzdnou vzdálenost před vjezdovým návěstidlem, což je 1000, 700 nebo 400 metrů podle traťové rychlosti.
Zábrzdná vzdálenost je 400 m pro trati s maximální rychlostí do 60 km/h, 700 m pro rychlosti do 100 km/h a 1000 metrů pro trati s maximální rychlstí 160 km/h.
Vjezdová návěstidla bývají dnes již většinou světelná ale dříve bývala mechanická, často se dvěma rameny.
Za vjezdovým návěstidlem je nejméně na vzdálenost 50 m umístěn na levé straně koleje označník, který má podobu bílého kůlu s modrou čepičkou. Označník je návěstidlo vymezující oblast posunu ve stanici.
Uspořádání návěstidel před oddílovým návěstidlem na trati, viz obrázek č. 2 je velmi podobné jako před vjezdem do stanice. Pokud přijíždíme k oddílovému návěstidlu, opět mineme nejprve vzdálenostní upozorňovadlo se třemi rovnými pruhy, pak se dvěma a nakonec s jedním pruhem. Ta jsou rozmístěna před předvěstí ve vdálenostech po 75 až 100 metrech. Těsně před předvěstí (cca 1,5 m) je velké upozorňovadlo se s černým křížem na bílém podkladě. Předvěst je umístěna na zábrzdnou vzdálenost před oddílovým návěstidlem, což je 1000, 700 nebo 400 metrů podle traťové rychlosti. Zábrzdná vzdálenost je určena na základě maximální traťové rychlosti.
Výše popsané oddílové návěstidlo s předvěstí a upozorňovadly je ovládáno pomocí hradla s lidskou obsluhou. Tato návěstidla bývala převážně mechanická, ovládaná pákami z hradla, ale v pozdější době mohla být i světelná. Hradla i mechanická návěstidla z nich ovládaná však z našich tratí pomalu ale jistě mizí. V dnešní době na našich tratích převažují na tratích oddílová návěstidla ovládaná autoblokem. Autoblok je popsán v samostatném článku.
Na článku se zatím pracuje...
- Provoz kroužku: