Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

+++Návěsti omezující traťovou rychlost

Návěstidla pro tvalé omezení traťové rychlosti
Každá trať má již od svého návrhu (projektu) stanovenou maximální (nejvyšší) rychlost pojíždění. Na trati jsou však místa, kde musí být rychlost trvale snížena, např. v obloucích. Trať je tak rozdělena na úseky s různou maximální traťovou rychlostí, návěstěnou pomocí rychlostníků.

Rychlostníky jsou návěstidla s trvalou návěstí, omezující traťovou rychlost v následujícím úseku trati. Rychlostníky jsou obdélníkové tabule umístěné vedle koleje (většinou po pravé straně), na kterých je černými číslicemi s odrazkami v bílém poli signalizována maximální dovolená rychlost v následujícím úseku. Rychlost na rychlostnících je uváděna v km/h a odstupňována je v desítkách km/h.

Rychlostíky kruhového tvaru omezují rychlost vozidel skupiny přechodnosti "3", pro která platí v některých úsecích tratí přísnější omezení rychlosti, viz samostatný článek "Přechodnost vozidel". Na jednom sloupku mohou být umístěny rychlostník obdélníkový i kruhový.

Předvěstníky, které mají tvar trojúhelníku postaveného na špičku a upozorňují ještě před rychlostníkem na snížení rychlosti, aby strojvedoucí včas zareagoval a stihnul vlak přibrzdit. Proto se převěstníky umísťují v dostatečné vzdálenosti před rychlostníky. Na předvěstnících je předvěstěna rychlost černou číslicí na žlutém podkladě v desítkách km/h, např. 5 znamená očekávej traťovou rychlost 50 km v hodině.

Pro vozidla skupiny přechodnosti "3" platí předvěstníky kruhového tvaru se černými písmeny na žlutém poli, viz samostatný článek "Přechodnost vozidel". Na jednom sloupku mohou být umístěny předvěstník trojúhelníkový i kruhový.

Návěstidla pro omezení traťové rychlosti nákladních vlaků
Traťovou rychlost nákladních vlaků lze omezit rychlostníky obdélníkového tvaru, nad nimiž je umístěno šikmo žluté rameno s bílými příčnými pruhy. Předvěstníky pro nákladní vlaky jsou standardního trojúhelníkového provedení, ale nad nimi je umístěno opět šikmo žluté rameno s bílými pruhy.

Návěstidla pro přechodné omezení traťové rychlosti
Jak jsem již uvedl výše, předvěstníky a rychlostníky omezují rychlost na trati trvale. Někdy je při opravách na tratích nutné omezit rychlost dočasně. K tomu se užívají přenosná návěstidla pro přechodné omezení rychlosti. Předvěstní štít vypadá vypadá stejně jako předvěstník pro rychlostníky, ale navíc je vybaven dvěma žlutými odrazkami umístěnými šikmo pod sebou na stožáru. Dříve se místo odrazek používala v noci dvě žlutá světly a předvěstní štít se navíc osvětloval. Číslice v předvěstním štítu signalizuje rychlost v desítkách km/h.

Na zábrzdnou vzdálenost od předvěstního štítu se umísťuje návěst začátek pomalé jízdy, za kterou již vlak musí vjíždět rychlostí signalizovanou předvěstním štítem. Návěstidlo začátek pomalé jízdy je obdélníková tabule, kde je ve žlutém poli písmeno Z.

Návěst konec pomalé jízdy je signalizována obdélníkovou deskou, ve které je na bílém poli písmeno K. Teprve, až mine i poslední vůz vlaku návěst konec pomalé jízdy, může vlak opět zvýšit rychlost.

První obrázek:
- vlevo dole předvěstník pro rychlost 80km/h,
- nad ním rychlostník pro rychlost 80 km/h
- uprostřed dole předvěstník pro rychlost 60km/h pro vozidla přechodnosti "3",
- nad ním rychlostník pro rychlost 60 km/h pro vozidla přechodnosti "3",
- vpravo dole předvěstník pro rychlost 40km/h pro nákladní vlaky,
- nad ním rychlostník pro rychlost 40 km/h pro nákladní vlaky

Druhý obrázek:
- předvěstní štít pomalé jízdu - v tomto přípdě 30 km/h - v noci osvětlený dvěma žlutými světly
- Návěst začátek pomalé jízdy
- návěst konec pomalé jízdy

Na článku se zatím pracuje...