Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

***Mechanická návěstidla ČSD a ČD a jejich návěsti

Těm, kdo se v této problematice dosud zcela neorientují, doporučuji před studiem tohoto článku nejprve nastudovat kapitolu "Návěsti a návěstidla ČSD a ČD - základní pojmy", a zejména pak tyto pojmy:
- hlavní návěstidla
- předvěsti
- zábrzdná vzdálenost

Chcete číst dál? Klikněte na nadpis článku.

Vznik a funkce mechanických návěstidel
První mechanická návěstidla se na rakouských drahách začala zavádět již před rokem 1880, ale v té podobě, jak je známe na našich drahách dnes, se vyráběla až podle vzoru z roku 1898. Po první světové válce je v roce 1918 převzaly v této podobě i ČSD (Československé dráhy) a na našich drahách existují beze změny vzhledu již přes 120 let. Pravda, dnes je najdeme již jen na nemnoha našich zapadlých nádražích.
Jak mechanické návěstidlo funguje? Na stožáru je otočně upevněno červenobílé rameno, které je ovládáno pákami, řetězy a dráty ze stavědla nebo dokonce přímo od pracoviště výpravčího (dopravní kancelář, obvykle umístěná ve staniční budově). Aby byla návěst dávaná návěstidlem vidět i v noci, návěstidlo se osvětlovalo petrolejovou lampou, která svítila přes jednu ze clonek upevněných na rameni návěstidla. Petrolejovavá lampa se musela každé ráno spustit dolů, vyčistit, naplnit perolejem a před soumrakem opět vytáhnout na návěstidlo pomocí jednoduchého výtahu. Teprve později (až řadu let potom, co byla do stanic zavedena elektřina) se v mechanických návěstidlech mohlo uplatnit elektrické osvětlení nočních znaků.

Hlavní mechanická návěstidla
Zopakujme si, že hlavní návěstidlo povoluje nebo zakazuje jízdu vlaku narozdíl od předvěsti, která jen informuje o návěsti na následujícím návěstidle. Nejjednodušší hlavní mechanické návěstidlo má jedno rameno.

Rameno může mít jen dvě polohy, které odpovídají dvěma základním návěstem:
- Stůj = rameno vodorovně (noční znak červené světlo)
- Volno = rameno šikmo vzhůru (noční znak zelené světlo)

Původní noční znaky
V noci se návěstidla kvůli viditelnosti osvětlovala lampou, která svítila skrz clonky (barevná skla) na rameni návěstidla. Původně (až do roku 1941) byly barvy světel nočních znaků:
- červená pro návěst stůj
- bílá pro návěst volno.
Barvy ramene, přední strany stožáru byly červená a bílá. Byly tedy shodné s barvami nočních znaků.

Za první republiky se na mechanická návěstidla přidávala další ramena, která byla v základní poloze svisle a v poloze šikmo vzhůru signalizovala směr, kterým má vlak jet. Takže dvouramenné návěstidlo mohlo návěstit:
- stůj = horní rameno vodorovně, dolní rameno svisle,
- volno = horní rameno šikmo vzhůru, dolní rameno svisle,
- pomalu, vjezd nebo odjezd odbočkou = obě ramena šikmo vzhůru

Tříramenné návěstidlo mohlo kromě toho ještě návěstit:
- pomalu, vjezd nebo odjezd druhou odbočkou= všechna tři ramena šikmo vzhůru

Od druhé světové války se přidávala ještě žlutá ramena pro návěst výstraha. Potom dvouramenné návěstidlo s přidaným ramenem pro výstrahu mohlo návěstit:
- stůj = horní rameno vodorovně, za ním schované žluté rameno, dolní rameno svisle,
- volno = horní rameno šikmo vzhůru, žluté schované za ním, dolní rameno svisle,
- výstraha = horní rameno šikmo vzhůru, žluté vodorovně, dolní rameno svisle,
- pomalu (40 km/h) a výstraha = obě ramena šikmo vzhůru, žluté vodorovně

Změna barvy nočních znaků
Barvy světel nočních znaků se do dnešní podoby změnily až návěstním předpisem z roku 1941 za německé okupace (a to i v Rakousku). Dnes tedy znamená červené světlo návěst stůj, zelené světlo návěst volno, samotné žluté světlo návěst výstraha. Přitom však stožáry hlavních mechanických návěstidel mají z přední strany dodnes barvy původních rakouských nočních znaků (červená = stůj, bílá = volno).

Mechanické předvěsti
Po zavedení mechanických (hlavních) návěstidel a se zvyšováním rychlosti vlaků se ukázala nutnost nějakým způsobem strojvedoucímu návěstit včas (tj. na zábrzdnou vzdálenost) jaká návěst jej na hlavním návěstidle očekává. Proto byly v roce 1906 na našich drahách zavedeny mechanické předvěsti a návěstním předpisem z roku 1913 byly zavedeny povinně předvěsti vjezdových návěstidel. Mechanická předvěst měla na stožáru čtvercový terč (později kruhový terč), který se sklápěl do vodorovné polohy.

Mechanická předvěst má tyto návěsti:
- výstraha = terč sklopen svisle proti vlaku - (noční znak žlutá)
- volno = terč sklopen vodorovně - (noční znak zelená)

Později bylo přidáno na předvěsti před vjezdovými návěstidly ještě šikmé rameno, které při svisle sklopeném terči mohlo dávat návěst pomalu:
- pomalu (40km/h) = rameno šikmo dolů - (noční znak žlutá a zelená)

Změny u předvěstí za druhé světové války
I terče mechanických předvěstí prodělaly změny v roce 1941. Jak je již uvedeno výše, byla to změna barvy (ze zelené na žlutou), ale i změna tvaru. Původní (rakouský) obdélníkový tvar se změnil na kruhový (německý). Stejně tak se změnily noční znaky (volno z bílé na zelenou, výstraha ze zelené na žlutou).

Umístění předvěstí před hlavními návěstidly
Předvěst musí být umístěna před hlavním návěstidlem dotatečně daleko, aby strojvedoucí stihnul bezpečně zabrzdit vlak před návěstí stůj. Předvěst tedy musí být umístěna na zábrzdnou vzdálenost.
- pro maximální traťovou rychlost do 60 km/h je zábrzdná vzdálenost 400 m
- pro maximální traťovou rychlost do 100 km/h je zábrzdná vzdálenost 700 m
- pro maximální traťovou rychlost do 160 km/h je zábrzdná vzdálenost 1000 m

Mechanická seřaďovací návěstidla
Jak víme seřaďovací návěstidla řídí posun ve stanicích. V roce 1918 byla převzata z rakouského návěstního systému. Za první republiky byl upraven tvar návěstní desky z kruhového na čtvercový. Mechanická seřaďovací návěstidla mají na stožáru čtvercovou modrou bíle orámovanou desku, která je postavená na koso na jednom rohu. Tato návěstidla mohou signalizovat jen dvě základní návěsti:
- terč sklopen svisle proti posunujícímu dílu = posun zakázán
- terč sklopen vodorovně = posun povolen

Noční znaky (světla) mechanických seřaďovacích návěstidel jsou modrá pro návěst posun zakázán, bílá pro návěst posun dovolen.
Barvy nočních znaků, stožáru a návěstní desky seřaďovacího návěstidla jsou dosud v původně zavedených barvách (z období Rakouska-Uherska), to jest modrá a bílá.

Čtěte další článek: Světelná návěstidla a jejich návěsti

© Aleš Trdý, 19.10.2019, poslední revize textu 16.1.2022