Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...
Jak na výrobu a barvení skal a modelového zdiva
Tento článek popisuje postup výroby skal a skalních bloků včetně jejich barvení a včetně použitých materiálů a pomůcek.
Pokud chcete číst dále, klikněte myší na nadpis článku...
Formy pro odlitky skal
Modely skal a zdiva podél tratí si děláme sami. Skály i zdivo si odléváme ze sádry do speciálních forem. Formy na skály od firem Noch a Woodland Scenics, případně i jiných výrobců se dají koupit v modelářských obchodech v cenách za 300 až 500 Kč za kus. Formy jsou z černého materiálu připomínajícího gumu.
Pokud chceme postavit větší skalní masiv nebo delší kus trati ve skalním zářezu, měli bychom si koupit více různých forem, aby se vzor skály neustále neopakoval. Také se dají zaformovat kameny nebo jiné materiály. Výborně se k tomu hodí kusy některých druhů uhlí, které svoji strukturou povrchu připomínají skály. Formujeme do lukoprenu nebo se nám osvědčila i obyčejná plastelína. Ta je sice mastná, takže několik prvních odlitků budeme obyčejnými vodovými barvami jen obtížně barvit, ale další odlitky již budou vyhovující.
Formy pro odlitky zdiva a povrchů dlážděných silnic
Modelové zdivo a portály tunelů stejně jako povrchy dlážděných i asfaltových silnic můžeme odlít do vynikajících forem německé firmy Langmesser. Ty jsou vyrobeny z bleděmodrého lukoprenu a výborně se do nich odlévá, protože mají hladký povrch rubové strany a dá se tak rub odlitku vyhladit. To je vhodné při lepení odlitku do kolejiště. Cena těchto forem je 500 až 700 Kč za kus.
Jak se dělají odlitky za sádry?
Formu položíme na stůl, podložíme si ji starými novinami, abychom neznečistili stůl sádrou. Je vhodné formu položit vodorovně, aby nám sádra při lití nepřetékala. Proto je vhodné si z tvrdého papíru nebo z dřevěných latí udělat vhodný rámeček, do kterého formu umístíme. Po usazení formy si rozmícháme sádru. Na míchání je vhodná úzká špachtle bez ostrých hran. Já používám na míchání sádry starý příborový nůž s úzkou kulatou špičkpou a kulatý gumový kelímek. Je vhodné rozmíchat sádru v potřebném množství, aby jí vám po nalití do formy nezbývalo příliš mnoho. K tomu je potřeba mít dobrý odhad. Všechny práce je vhodné provádět na starých novinách, abychom neznečistili pracovní stůl. Sádru sypeme pozvolna do vody a pozorujeme, jak se zvolna potápí. Mícháme na konzistenci hustší smetany, která ale musí být dost řídká, aby šla dobře lít. Po rozmíchání nalijeme sádru co nejdříve do formy. S formou několikrát klepneme o stůl, abychom vyhnali z odlitku bubliny vzduchu, který jsme při míchání dostali do sádry. Potom uhladíme na formě vršek sádry. Proto formu plníme jen po okraj, abychom přebytečnou sádru neshazovali zbytečně na stůl kolem formy. Sádra po půlhodině bezpečně ztvrdne a můžeme ji opatrně vyndat z gumové (silikonové, případně jiné) formy.
Opracování odlitků a lepení odlitků do kolejiště
Pokud chceme odlitek dále tvarově opracovat, tak jej můžeme strouhat nožem nebo jej můžeme řezat pilkou na železo. K tomu je vhodné, aby byla sádra dobře proschlá. Ze sádrových bloků můžeme sestavit větší skalní masivy. Pokud se chceme v budoucnu vyhnout praskání sádry, pak je vhodné, aby sádra nebyla aplikována přímo na dřevěný podklad kolejiště. Jako podložka je vhodný pěnový polystyren nalepený na dřevěný podklad kolejiště (nebo jiné podobné materiály) ze kterých tak jako tak děláme podklad krajiny. Sádru nejsnadněji připevníme (přilepíme) k polystyrenovému nebo jinému podkladu nikoliv lepidlem, ale opět řídkou sádrou. Je to proto, že disperzní lepidla nesmí přijít na viditelný povrch sádry. Nechytala by nám na sádru totiž dobře vodová barva, kterou budeme budeme skály, zdivo nebo silnice barvit. Kdybychom lepili sádrové odlitky lepidlem, museli bychom přesně vytvarovat podkladní polystyren nebo zadní strany odlitků, aby přesně na podklad padly a přilepily se celým povrchem rubové strany. Pokud lepíme sádru řídkou sádrou, je vhodné sádrové odlitky před lepením na několik minut namočit do vody. Pokud lepíme řídkou sádrou, můžeme snadno prostor za odlitky celý vyplnit, protože namočený odlitek prostě do řídké sádry zatlačíme. Tímto způsobem můžeme vyvořit větší skalní bloky. Na spojích mezi jednotlivými odlitky řídká sádra vyteče na povrch. Ještě než zcela zatvrdne (i po zatvrdnutí), můžeme sádru tvarovat různými nástroji. Mě se osvědčil nejlépe menší ostrý šroubovák, který používám jako dlátko.
Odstranění mastných skvrn nebo skvrn od lepidla
Skály ze sádrového odlitku (nebo i z více kusů sádrových odlitků spojených sádrou) barvíme obyčejnými vodovými barvami. Je ale nutné, aby nikde na povrchu skály nebyly mastné fleky od rukou ani fleky od lepidla (jako je např. Herkules, Dispercol nebo Duvilax). Tyto fleky částečně nebo úplně znemožňují nabarvení daného místa. Nevýhodou těchto skvrn je, že je před barvením většinou ani nevidíte. Těmto nepřilnavým skvrnám se můžete vyhnout tak, že skály nebudete zbytečně osahávat prsty a že je do kolejiště budete lepit na polystyren řídkou sádrou (konzistence odpovídá zhruba smetaně) a nikoliv disperzními nebo jinými lepidly, viz dále.
Co dělat, když zjistíte po vlepení skály do kolejiště, že jsou na ní nepřilnavé skvrny? Jedinou pomocí je skálu v takovém místě oškrabat ostrým šroubováčkem. Takovým nástrojem také tvarujeme sádrové spoje mezi jednotlivými odlitky, aby pasovaly pěkně na sebe a spoj nebyl vidět.
Skládání větších skalních bloků z jednotlivých odlitků
Jak jsem již poznamenal výše, lepíme sádrové odlitky na polystyren řídkou sádrou (konzistence odpovídá zhruba smetaně). Odlitky ale musíte před lepením sádrou namočit na několik minut do vody!!! Pokud skládáme z jednotlivých odlitků větší skalní bloky, lepící řídká sádra mezi jednotlivými odlitky trochu vyteče. Tu sádru můžete uhladit oblou špičkou starého příborového nože a šroubováčkem nebo podobným nástrojem můžete vysochat pěkné spáry v kameni, pěkné přechody mezi jednotlivými odlitky a podobně. Pokud budete hodně šikovní, nemusí být po skončení vaší práce poznat, kde byly jednotlivé odlitky spojené řídkou sádrou. Jde spíše o to, kolik času můžete tvorbě skal věnovat. Někteří modeláři kamuflují spáry mezi jednotlivými částmi skal pomocí trávy a jiné různé zeleně. Ale já dávám přednost spojení jednotlivých odlitků pomocí sádry a zeleň lepím na skály jen omezeně a spíše na vodorovné plochy skal než do svislých spár.
Barvení skal v kolejišti
Skály je vhodné barvit až po definitivním složení z jednotlivých odlitků přímo v kolejišti. Já skály barvím obyčejnými vodovými barvami. Mohli byste je barvit i jinými barvami, ale s tím já osobně nemám dost zkušeností. V úvahu přicházejí barvy ředitelné vodou, například bílý latex a tónovací barvy, nebo akrylové barvy. Mě ale přijdou vodové barvy jako nejlepší řešení. Pokud budete barvit více skal, narazíte zřejmě na problém, že z vodovek vypotřebujete pár nejpoužívanějších barev a jinak vám celá souprava vodových barev zůstane nepouužitá. Nejdřív vždy spotřebujeme okrovou, případně žlutou a hnědou, ze kterých jde okrová namíchat. Proto kupujeme v podnikových prodejnách firmy Koh-i-noor velké tablety (průměru cca 6 cm) do vodovek. Ty se v běžném papírnictví nedostanou. Kupujeme okrovou, hnědou, černou a někdy je potřeba i trochu bílé na povrch skály. Poměr při nákupu uvedených barev je např. 4:2:1:1, ve prospěch okrové. Poměr při míchání je potřeba vyzkoušet.
Podnikové Koh-i-noor prodejny v Praze:
Nuselská 78/26, 140 00 Praha,
Slezská 126/6, 120 00 Praha,
Národní obrany 963/29, 160 00 Praha
Těch prodejen je v Praze víc, ale mám vyzkoušené tyto tři. Najdete je na webu na mapě
https://www.koh-i-noor.cz/cs/mapa-prodejen
Pravděpodobně se vám stane, že nebudou mít tyto velké špalky barev skladem, ale v podnikových prodejnách by je měli umět objednat a dodat.
Namíchání odstínu barev a technika barvení
Pokud jde o odstín barev, tak záleží na tom, čeho chcete dosáhnout. My začínáme první nátěr okrovou (béžovou) barvou smíchanou jen mírně s hnědou a s černou. Víceméně je to trochu ušpiněný okr. Aby to vypadalo věrohodně, v další vrstvě ten okr ušpiníme ještě více, takže to vypadá spíš jako špinavá voda než jako okr. V té špinavé vodě převažuje kromě základního okru hnědá, černé je tam jen málo. Odstín si musíte vyzkoušet. Tou špinavou vodou pak už barvíte jen některá tmavší místa skály. Můžete zvýraznit stínování při osvětlení skály shora nebo z boku (nejlépe podle přirozeného osvětlení kolejiště). Chce to ty odstíny předem vyzkoušet na zlomcích sádry, kterou používáte na skály. Pozor barva po zaschnutí zesvětlá!!! A také to chce nikoliv skály natírat, ale štetcem "ťupkovat" barvu na skálu. Vzniknou tak na skále skvrny, které jsou na ní i ve skutečnosti. Další více-méně protichůdnou technikou je nechat po skále řídkou barvu stékat. I v přírodě po skalách stékají nečistoty. Ono hodně záleží také na správném ředění barvy. Pokud chceme, aby barva po skále stékala, je vhodné sádru před barvením napustit vodou (štětcem nebo střičkou na květiny), aby se barva okamžitě nevsakovala a více stékala.
Nepočítejte s tím, že hned první pokus bude korunován skvělým výsledkem. Je potřeba zkoušet tak dlouho, až budete s výsledkem spokojeni. Je potřeba vyzkoušet všechny uvedené techniky. Teprve opakování a zkušenost dělá mistra. Proto doporučuji postup předem vyzkoušet na několika odlitcích skal ze sádry a teprve potom barvit skály vsazené do kolejiště. Samozřejmě můžete barvit skály předem mimo kolejiště a pak je teprve lepit do kolejiště, ale tento způsob vám neumožní vytvořit větší kusy skály spojené sádrou
Texty jsou doprovázené fotografiemi ilustrujícími naše pracovní postupy při stavbě krajiny v létech 2013 až 2023.
©A.T. - 18.8.2023
- Provoz kroužku: