Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

duben - květen 2020 - Pracujeme alespoň doma - výroba SPAXů

Když vypukla epidemie Coronaviru Covid19 a byly zastaveny schůzky kroužků železničních modelářů, nechtěli jsme zastavit veškeré práce. Proto jsem doma pokračoval v jednom rozpracovaném projektu, na kterém děláme již od loňska, a to výrobu elektrických napáječů lokomotiv digitálním signálem (boosterů). Napáječ se jmenuje SPAX a je to konstrukce evropského klubu modulové železnice FREMO. Výhodou SPAXu je to, že poskytuje poměrně malý proud (cca 2,5 A), takže je pro nás vhodný, protože při případném zkratu netečou velké proudy a nevznikají tak zásadní škody. SPAX je navíc zkratuvzdorný, takže při zkratu velmi rychle vypne proud do kolejí. V naší verzi umí sepnout při zkratu externí houkačku i signálku, dále má chladič pevně přišroubovaný k desce plošných spojů. Proto můžeme napájení kolejí na našem kolejišti v Hobby centru 4 rozdělit do cca 15 kolejových obvodů a napájet každý obvod zvlášť (z vlastního SPAXu). Přitom ale řídicí signál pro digitální řízení vozidel, rozvedený do všech SPAXů pomocí sítě Loconet, je ve všech kolejových obvodech shodný.

Proto jsme se pustili do výroby 20 SPAXů. Výroba má několik etap: návrh desky plošných spojů, osazení a ověření funkce prototypové desky plošných spojů (tyto dvě etapy proběhly již v roce 2019), výroba série desek plošných spojů, a konečně výroba série 20 SPAXů pro KŽM včetně vyzkoušení a oživení. V tomto článku popíšeme tu poslední etapu, která probíhala letos. Od února 2020, kdy jsme dostali desky plošných spojů, jsme začali s jejich osazováním součástkami. Součástky jsme předtím museli objednat, což jsme udělali prostřednictvím firmy GM Electronic.

Můj kolega Zdeněk Valter začal osazovat postupně desky součástkami SMD, což jsou miniaturní odpory a kondenzátory, které se pájí na desku ze strany spojů. S touto prací Zdeněk skončil v polovině března. Potom jsem se toho chopil já a převezl rozpracované desky a součástky domů, abychom mohli pokračovat. Doma jsem začal postupně na desky pájet dosud neosazené součástky s klasickými drátovými vývody, jako elektrolytické kondenzátory, komunikační svorkovnice, atd. Viz přiložené obrázky.

Dále jsem se postaral i o chladiče. Rozhodli jsme se použít normální hliníkový profil "L" o rozměrech 80 x 30 x 3 mm. Tyto úhelníky na chladiče jsem koupil v Králově Dvoře od firmy Keramet v metrových tyčích. Ty jsem doma nařezal na požadované délky 75 mm na jeden chladič. Ještěže mám doma v dílně pilu, pomocí které to šlo řezat celkem rychle, viz přiložené obrázky. Zapilovat plochy po řezu jsem musel již ručně pilníkem.

Následuje již jen finální montáž a vyzkoušení a oživení každé jedné desky. K tomu se do ní musí vložit čip s nahraným programem. Dá se říci, že jsme se Zdeňkem Valterem na výrobě SPAXů pracovali oba rovným dílem.

V květnu jsem dokončil SPAXy, a začal plánovat definitivní ovládací pult pro stanici Ledeč...

Jenže nakonec je to všechno jinak, protože nás zasáhla šťastná zpráva, a to, že se bude konečně dělat přístavba pavilonu A, což pro nás znamená rozšíření pracovny železničních modelářů a samozřejmě také spousty práce. O přístavbě je následující reportáž.

© A.T. 20.5.2020