Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

***433.0 - Skaličák

Typická lokomotiva našich vedlejších tratí a lokálek, vyráběné v ČKD v roce 1948 v počtu 60 kusů. Jedná se vlastně o pokračování lokomotivní řady 423.0, s jejíž poslední sérií je řada 433.0 v podstatě shodná. Viz též popis řady 423.0

Uspořádání náprav 1'D 1'. Výkon 590 kW a adhezní hmotnost 54 t předurčovala lokomotivu prakticky na všechny běžné výkony na vedlejších tratích, a to jak na osobní, tak na nákladní vlaky. I když adhezní hmotnost měla tato lokomotiva prakticky stejnou jako řada 387.0, nemohl výkon lokomotiv řady 433.0 (ani jejich maximální rychlost) postačovat na vozbu rychlíků.

Lokomotivy řady 433.0 byly personálem celkem oblíbené, i když byly poněkud náchylné ke strhávání vody do válců při změně nivelity tratě, a to zejména při jízdě v obráceném postavení (jak se říkalo uhlím napřed). Tato řada byla v roce 1965-66 modernizována dosazením ploché dyšny Giesel. S nasazováním motorové trakce na vedlejších tratích ustupuje postupně řada 433.0 ze slávy. I po převedení na posun dokazují tyto lokomotivy své kvality. Díky své slušné adhezní hmotnosti totiž zvládají docela dobře i těžký posun. S vyřazováním řady 433.0 se začalo až na samém konci parního provozu. Tato řada u ČSD oficiálně končí v roce 1980.