Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

17. a 18.12.2022 - Předvánoční provozní setkání našeho KŽM

Vážení příznivci modelové železnice,
v tomto článku přinášíme reportáž z předvánočního provozního setkání, které proběhlo ve dnech 17. a 18.12.2022 celkem ve čtyřech částech. Letos byla novinka v tom, že jedna část setkání byla určena veřejnosti.
Setkání se vydařilo, což dokládají fotografie přiložené k tomuto článku a i odkaz na krátké video pořízené během setkání s veřejností. Video je zde: https://youtu.be/rc9QEZXyIzQ.

Chcete-li číst dál, klikněte myší na nadpis článku...

v sobotu 17.12. a v neděli dopoledne 18.12.2022 proběhly všechny tři plánované neveřejné části setkání železničních modelářů z našich kroužků v Hobby centru 4. Protože vedeme již šest kroužků, museli jsme setkání rozdělit na tři části a všechny části setkání byly zcela naplněny našimi svěřenci. Celkem se akce zúčastnilo 35 chlapců z našich kroužků.

V neděli 18.12.2022 odpoledne proběhla veřejná část setkání, kdy si naši hosté mohli zajezdit s modelovými vlaky. Celkem se akce zůčastnilo 37 lidí (včetně hostů s dětmi a nás pořadatelů z řad našich KŽM). Naši kluci odváděli skvělou práci, když jako strojvedoucí-instruktoři pomáhali dětem našich hostů řídit naše vlaky. S mašinkami si ovšem zajezdilo i nemálo našich dospělých hostů.

Na všech čtyřech částech setkáních jsme provozovali jednak lokomotivy a vozy našeho KŽM, ale také zapůjčené lokomotivy a vozy od našich členů, předvším dieselové ale také parní a elektrické (střídavé nebo dvousystémové). V provozu byla hlavní dvoukolejná trať Brod - Světlá a dále lokálka Světlá - Ledeč. Pokračování dvoukolejné trati ze Světlé do Čáslavi je zatím ve stavbě.

Během provozu jsme kromě osobních vlaků, rychlíků a expresů přepravovali i náklad. V manipulačních vlacích jsme vozili uhlí, štěrk, dřevěné klády, řezivo, kari sítě, motory, ocelové nosníky, cukrovou řepu, ocelové trubky pro potrubí, výměník, atd. Přepravovali jsme i chladicí a kryté vozy, kde si lze náklad jen představovat. V každé stanici byla na manipulačních kolejích určena nakládací místa pro jednotlivé komodity. Například cukrovka, dřevo a motory se nakládaly v Ledči, atd. Přepravou nákladu mimo jiné učíme naše svěřence, aby si při hře mimoděk uvědomili, jak je železnice pro přepravu nákladu důležitá. Bohužel si to ne zcela uvědomují naši politici. Silnice přecpané kamiony s dálkovou a dokonce včetně tranzitní dopravy to dokazují.

Setkání jsme připravovali v pátek odpoledne. Již před prvním setkáním jsme postavili stanici Brod v předsíni včetně spojovací trati Světlá-Brod, což znamenalo postavil tyto staniční a traťové díly na nohy, mechanicky a elektricky je spojit, natáhnout nutnou propojovací kabeláž (pro telefony a ovládací sběrnici pro digitální řízení) a připojit napájecí zdroje. Dále jsme připravili lokomotivy (včetně zapůjčených), zkontrolovali nastavení adres v jejich ovladačích a v některých případech jsme provedli nutnou údržbu lokomotiv. Všechny části setkání se díky této důkladné přípravě velmi vydařily.

Jediná negativní zkušenost byla při provozu depa, kde se hromadila spousta odstavených (záložních) lokomotiv a při každém zkratu na výhybkách (kterým se jen těžko lze vyhnout) se napájecí zdroj jen těžko restartoval (kvůli najetí digitálních lokomotivních dekodérů). To se nám za provozu v kroužcích běžně nestává. V běžném provozu tolik lokomotiv nepotřebujeme, při setkání jsme měli v depu parní i elektrické lokomotivy pro oživení provozu. Celkem jsme provozovali přes 20 lokomotiv. Výhledově by bylo vhodné rozdělit napájecí obvody depa a přidat ještě jeden napáječ (SPAX). Znamená to ale zásah do drátovačky pod kolejemi.

Jinak vše na setkání fungovalo bezvadně. Doufám, že stejný pocit měli i naši hosté.

Během setkání bylo natočeno toto video: https://youtu.be/rc9QEZXyIzQ

Ing. Aleš Trdý, Ing. Zdeněk Valter, vaši vedoucí KŽM
© A.T. - 19.12.2022, aktualizováno: 20.12.2022