Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

07-08/2013 - Co jsme dělali o prázdninách

Prázdniny jsou pro KŽM zvláštním obdobím. Utichne provoz žákovských kroužků a vedoucí KŽM se mohou konečně pustit do prací, které by se během školního roku daly dělat jen těžko. Můžeme tak realizovat časově náročnější úkoly, aniž bychom museli každý den vše dodělat, uklidit a opět zprovoznit kolejiště pro modelový provoz. Pojďme se tedy podívat, co jsme za toto léto zvládli ...
Chcete-li číst dále, klikněte myší na nadpis článku.

1) Příprava přestavníků výhybek pro montáž
Pro přestavování výhybek používáme výborné robustní motorické přestavníky Tortoise se kterými jsme spokojeni. Přesto jsme se rozhodli ještě mírně vylepšit způsob jejich elektrického přijení do obvodů kolejiště a vybavili je místo pájecích ploch robustním konektorem, což je pro provoz v klubovém kolejišti vhodnější. Všechny výhybky dosud namontované ve stanici Světlá jsou již vybaveny přestavníky s konektory. Nyní jsme dodělali dalších 30 přestavníků s naletovanými konektory pro další výhybky, které budeme postupně montovat.
Úprava přestavníku je poměrně snadná, a je popsaná v oddíle "Postupy, návody normy" v článku "Výhybky - přestavníky".

2) Úprava středního zhlaví žst. Světlá s odbočkou do depa
Jde o výhybkové spojení kolejí 9 a 11 (koleje u staniční budovy), nové skladištní koleje 11a a koleje do depa, což znamenalo zřízení tří nových výhybek a nové skladištní koleje. Pro usnadnění provozu kolem skladišť a volné skládkové polochy jsme prodloužili původně krátký "šturc" až na cca jeden metr, čímž jsme museli trochu zasáhnout do vyvýšené kolejové pláně depa a snížit v této části výšku terénu. Výsledek této akce zachycuje připojený obrázek. Dále jsme provedli montáž výhybky s odbočkou pro druhý vjezd do depa (z druhé strany).

3) Pokládka kolejí v lokomotivním depu
Po položení kolejí středního zhlaví jsme se pustili do stavby kolejiště lokomotivního depa. Stanovili jsme přesnou polohu popelových a revizních jam, zauhlování, zbrojení naftou, olejny, atd., a tak jsme mohli začít se stavbou kolejiště depa. Vzhledem k tomu, že celé zhlaví depa je v oblouku, vycházejí téměř všechny výhybky v depu jako obloukové. Proto bylo během stavby nutné velmi pečlivě upřesňovat a kontrolovat polohu a geometrii každé výhybky i poloměry oblouků přilehlých kolejí. Takto jsme položili celé zhlaví depa a část rovných kolejí před točnou včetně popelové a revizní jámy.
Chybí už jen točna s rotundou (tj. oblouková budova výtopny), koleje kolem a pochopitelně i detailní domodelování celého depa. Točnu budeme muset buď koupit hotovou (ale pak by neodpovídala vzorům našich drah) nebo ji postavit a vymodelovat sami. Obě varianty mají své výhody a nevýhody.

A to je asi tak vše, co jsme přes prázdniny dělali. A na závěr několik obrázků ilustrujících prováděné práce:

Obrázek 1: Nově položené koleje - skládková kolej (vpravo vzadu) a střední zhlaví pro připojení lokomotivního depa a této nové skládkové koleje. Odbočka depa zatím končí pár centimetrů za výhybkou, fotografie je z doby, kdy se kolejiště depa teprve začínalo stavět.

Obrázky 2 a 3: Začátek stavby lokomotivního depa. položena první výhybka od které se odvine další stavba kolejiště depa. Otvory pro montáž popelových jam jsou připraveny, jedna popelová (resp. revizní) jáma s přilehlou kolejí se již lepí do kolejiště.

A.T. - 15.09.2013