Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

06.-09.09.2012 Mezinárodní provozní setkání FREMO a Zababov v Milevsku

Ve sportovní hale v Milevsku se opět po dvou letech uskutečnilo další mezinárodní provozní setkání nad moduly ve velikosti HO. Pořadatelem byl český klub Zababov spolu s mezinárodním klubem FREMO. Náš KŽM z Hobby centra se podílel zařazením naší klubové stanice Ledeč do společného layoutu a účastí našich vedoucích a pěti našich žáků. Akce jsme se zúčastnili od středy večera do neděle večera, naši kluci přijeli se svými rodiči na sobotu. Ve čtvrtek ráno jsme začali stavět moduly na nohy a postupně je spojovat do celého layoutu. Ve čtvrtek večer začal zkušební provoz, v pátek ráno se mohlo začít již s provozem podle grafikonu (jízdního řádu).

Setkání se mimořádně vydařilo. Na celé ploše sportovní haly přesahující 1000 m2 byla rozmístěna zatím největší sestava modulů v historii klubu Zababov, který poskytoval opravdu spoustu zajímavostí. Kromě účasti modulů od modelářů ze 6 zemí Evropy (Česko, Slovensko, Německo, Rakousko, Polsko a Maďarsko), kromě dvoukolejky i lokálky a řady velkých i malých stanic, nabízel layout dosud největší síť úzkorozchodné železnice, a také tramvajovou síť (kolem žst. Rodaun). Další zajímavostí byl cukrovar do kterého se vozila ze všech nakládkových míst cukrová řepa (ve vozech řady E) a tam se také pomocí vakuového systému z vozů elegantně, bez dotyku lidské ruky i vykládala (tedy spíše vysávala). Řepu simulovala bílo-žluto-hnědá semínka pohanky. Další zajímavostí byl uhelný důl, odkud se vozilo uhlí. Samozřejmě se vozila i řada dalších nákladů, jako např. štěrky, dřevo, trubky a další ocelové profily, auta, traktory a pod., a také spousta pomyslného neviditelného nákladu v uzavřených železničních vozech. To vše obstarávaly manipulační i ostatní nákladní vlaky. Samozřejmě se na layoutu odehrávala i přeprava osob ve vlacích Os, Sp, R, Ex apod. Je těžké zde vyjmenovat všechny další "lahůdky", které se zde letos sešly. Layout obsahoval lokomotivní depa, skryté stanice a samozřejmě i mnoho traťových modulů umožňujících jejich propojení, viz schema layoutu a jeho podrobný plán.

Kluci z našeho KŽM se zúčastnili jako obsluha naší stanice Ledeč, kterou již dobře znají z našeho kroužku a dále i jako strojvedoucí. V případě manipulačních vlaků, kde se k řízení lokmomotivy přidává i úřad s vozovými kartami a nákladovými listy, se někteří naši kluci zaučovali pod dohledem dospělých. Ostatní vlaky zvládali sami a bez problémů. Pro kluky je to vždy velký zážitek a motivace pro další modelářskou práci.

Celkově lze konstatovat, že setkání předčilo očekávání. Proto jsme rádi, že naše úsilí s balením, nakládámím, přepravou a stavbou naší stanice Ledeč nepřišla nazmar. Ledeč má celkem 5 dílů o celkové délce přes 5 metrů, z toho tři staniční po 120 cm a dva kratší připojovací.

Samozřejmě jsme celou tu přepravní monstr-akci absolvovali i v opačném gardu, kdy jsme vezli stanici v neděli večer zpět ze setkání do Hobby centra. Celou tuto logistickou akci jsme zvládli dobře, nic jsme nezapoměli sebou vzít, nic jsme pak nezapomněli přivézt zpět. Ono to není jen 5 dílů stanice, ale např. i nohy, na které se stanice v hale postaví, napájecí zdroje, bostery pro digitální řízení, spousta propojovací kabeláže a také mnoho šroubů podložek a matic na montáž všeho dohromady, dále potřebné nářadí, modelová vozidla, ovladače lokomotiv a celá řada dalších věcí, na které se nesmí zapomenout. Abychom se s tím vším vešli do auta ve dvou lidech (sám to člověk do auta ani nenaloží, ani nevyloží), museli jsme z auta vyndat všechna zadní sedadla. Auto je vždy nabouchané až po střechu. Takové velké setkání je vždycky mega akce, která navíc stojí několik dní dovolené, ale přes to všechno, stojí za to se jí účastnit.

Nyní máme již vše opět nainstalováno zpátky v našem KŽM, a můžeme tak s novou sestavou žáků zahájit další školní rok...

Aleš Trdý
vedoucí KŽM
tel. 731 55 22 66

10.09.2012