Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...
03-05/2021 - Dokončení I. etapy stavby nových částí kolejiště a nábytku
Tento článek by měl mít podtitul "Doba zámečnická", kvůli stavbě rámů regálů z jeklů. Stejně tak by se mohl nazývat "Doba truhlářská", a to kvůli plánované stavbě nábytku a rámů kolejiště. Ale teď vážně. Pokračujeme v plánovaných pracích, a to:
- dokončení úprav kolejových obvodů
- I. etapa doplnění regálů a nábytku
Kromě toho také postupně pracujeme se Zdeňkem Valterem na úpravách a vývoji desek plošných spojů obvodů detekce obsazení kolejových obvodů, driverů pro výhybky Želva, propojení signálových konektorů Centronix, sběrnice multiplexu řídicího systému, atd.
Uzavření kroužků kvůli epidemii Covid-19 jsme využili (jak to jen bylo možné) pro provedení prací, které se za chodu kroužků nedají dělat. Děkujeme vedení Hobby centra 4 za podporu této akce.
Nyní k jednotlivým našim činnostem.
Chcete číst dál? Klikněte myší na nadpis článku...
Dokončení úprav kolejových obvodů
V únoru 2021 jsem dokončil úpravy kolejových obvodů v žst. Světlá pro nové napájení a pro připojení obvodů detekce obsazení kolejí (podrobně viz naše reportáž v kronice z února 2021). Dosud byla Světlá realizována jako jeden jediný kolejový obvod napájený z jednoho boosteru SPAX (což s rostoucím počtem lokomotiv a zavedením zvukových dekodérů vedlo postupně k výpadkům napájení). Nyní je již stanice spolu s depem a s přilehlými úseky tratí napájena celkem z pěti SPAXů. Napájení je tak již dimenzováno na počty lokomotiv (a motorových vozů) pro lokálku i dvoukolejnou trať.
Spolu se Zdeňkem Valterem jsme důkladně vyzkoušeli kolejiště stanice Světlá a přitom nalezli a opravili dvě vady (zkraty v konektorech). Dále jsme zkontrolovali, že jsou všechny obvody SPAX ve fázi. Nakonec jsme se Zdeňkem otestovali celé kolejiště jízdami lokomotivou po všech staničních kolejích. Tím je kolejiště od začátku dubna 2021 připraveno k provozu, pro případné otevření kroužků, které by nyní mohlo nastat.
Na obrázcích za tímto článkem vidíte prozatímní připojení kolejových obvodů k jednotlivým boosterům SPAX. Konečné připojení bude později přes obvody detekce obsazení kolejových úseků, na nichž také pracujeme.
Stavba regálů
V březnu jsem usilovně pracoval na stavbě regálu do nové části naší rozšířené pracovny KŽM. Na nosnou konstrukci rámu regálů jsem použil jekly. Na stojiny postačí jekly 50x30x2, na krátké police do 2 metrů stačí jekly 40x20x2, ale na vodorovnou podporu polic dlouhých téměř 4 metry jsem musel kvůli průhybu použít jekly 80x40x2 mm. Z nich jsem svařil rám, který ponese dvě police. Počítám s celkovým užitečným zatížením do 800 kg. Ono by to nejspíš uneslo podstatně více, ale nebudeme pokoušet štěstí. Ta dimenze velkých jeklů není kvůli únosnosti, ale kvůli průhybu! Průhyb jeklů jen vlastní vahou je na délce 3,7 metru zhruba 4 mm. Po zatížení policemi a věcmi by byl průhyb podstatně větší. Proto jsme v polovině délky nosníku museli použít šikmé táhlo, které zabrání průhybu předního nosníku. Na něm spočívá i váha horního regálu (viz fotografie po dohotovení prací). Kdo se vyzná ve statice, ten ví, že tímto opatřením omezíme velikost průhybu nosníku až 8 krát. Zadní nosník je přišroubován ke stojině uprostřed regálu, což nemůžeme udělat u předního nosníku, kvůli nerušenému výhledu na kolejiště (bude tam nově umístěna stanice Ledeč).
O víkendu 6. a 7. března bylo sice ještě zima (šílená!!!), ale již svítilo sluníčko a tak jsem venku provedl svářecí práce. Navařil jsem patky na stojiny a svařil velký rám regálu (viz výše). Je to vlastně rozměrově stejný rám, jaký jsem v roce 2008 vyráběl pro model stanice Ledeč. Po dokončení nových částí kolejiště budeme žst. Ledeč stěhovat na nové místo právě pod tímto novým rámem a původní rám zůstane i s nábytkem na místě a bude použit pro novou stanici Čáslav.
Dále jsem navařil na stojiny patky z plocháče 5x50 mm. Všechny jekly bylo nutné odmastit a natřít, dále naměřit a vyvrtat potřebné otvory do svařeného rámu i do stojin, potom vyvrtat otvory do stěny. Místo normálních hmoždinek jsem musel použít chemické kotvení, potom jsem začal s postupnou montáží regálu. Po dohotovení má velký regál (jak je patrno z obrázků) dvě police, každá s délkou 3,73 m. Obrázky za tímto článkem ilustrují postup výroby ocelového rámu regálu z jeklů.
Stavba nábytku
Po dokončení stavby velkého regálu jsem začal stavět nábytek. Jako první jsem vyrobil novou část věšákové stěny a novou část botníku v předsíni. Využil jsem tak uvolněné místo po vystěhované skříňi od leteckých modelářů. To jsme sice původně neplánovali, ale bylo potřeba využít tuto možnost. Zejména původní botníky nebyly dostatečně dimenzované na počty žáků v kroužcích železničních modelářů.
Jako další nábytek jsem vyráběl postupně skříňky do pracovny KŽM, které jsou umístěny pod novým regálem. Celkem to je 5 skříněk. Na těchto skříňkách bude nová dvoukolejná trať a nad ní bude nově stát stanice Ledeč. Výroba skříněk zahrnovala výrobu korpusů skříněk, přišroubování zad na korpusy, výrobu soklů pod skříňky, navrtání děr pro podpěry polic (ocelové kolíky), a finální montáž (tedy usazení polic do správných výšek, montáž dvířek na závěsy a osazení úchytů na dvířka, osazení skříněk na místo, vypodložení do vodováhy, svrtání skříněk a jejich vzájemné sešroubování). Výroba skříněk tedy kromě výroby samotných korpusů představovala poměrně dost práce. Dokončení těchto skříněk se protáhlo až do května.
Začátkem dubna po skončení špinavých prací jsme po důkladném úklidu naší pracovny a kolejiště zkontrolovali sjízdnost všech kolejí a oživili celé kolejiště k provozu. Ke konci dubna jsme oficiálně za přítomnosti zástupců magistrátu hl. m. Prahy otevřeli kolejiště pro provoz. Mezitím ministerstvo školství opět povolilo činnost kroužků, a tedy i našich železničněmodelářských. Na to jsme byli připraveni a od 19.5.2021 jsme kroužky otevřeli. Nyní se již jen dokončují drobné práce na novém nábytku, jako usazení (a vypodložení) nových skříněk, připevnění nových úchytů na dvířka, apod.
Jsme velmi rádi, že jsme stihli dokončit první etapu rozšíření kolejiště a také vybavení naší pracovny novým nábytkem a regály ještě před znovuzahájením činnosti kroužků.
©A.T.; Článek vložen: 5.3.2021; poslední revize textu a fotografií 3.6.2021
- Provoz kroužku: