Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

01/2021 - Ohlédnutí za naší prací v roce 2020

Rok 2020 byl pro náš KŽM z různých důvodů zlomový. Jednak kvůli tomu, že vypukla epidemie coronaviru, která zastavila práci v kroužcích, ale ta postihla v různé intenzitě celou naši společnost. Zejména však kvůli tomu, že v létě proběhla dlouho očekávaná přístavba pavilonu A, tedy že jsme mohli rozšířit naši pracovnu, a potom i naše kolejiště, viz dále. Ale vezměme to vše pěkně popořádku.

Chcete číst dál? Klikněte myší na název článku.

První novinkou v roce 2020 pro náš KŽM bylo, že se nám podařilo ve druhé polovině února zorganizovat výlet našeho KŽM na mezinárodní provozní setkání evropského klubu modulové železnice FREMO v německém (resp. saském) Lengefeldu. Pro nás to bylo první zahraniční setkání, které jsme s našimi kluky navštívili. Lengefeld je to kousek za českými hranicemi, takže se to dalo dobře zvládnout. Jel jsem tam velkou služební dodávkou Hobby centra 4 se šesti našimi kluky z našeho KŽM. Vezli jsme s sebou naši lokálkovou stanici Ledeč, která měla dodělané budovy (staniční, vodárnu, skladiště, záchodky), skládkovou plochu a příjezdovou silnici. K úplnému domodelování této stanice již chybělo jen málo, viz obrázky připojené k tomuto článku, viz také reportáž v oddílu "Akce - uskutečněné" na našem vebu.

Bohužel v polovně března byly kvůli epidemii koronaviru zastavny kroužky v Hobby centru a tedy i naše KŽM. Čas při této uzávěře jsme využili se Zdeňkem Valterem (druhým vedoucím KŽM) ke stavbě dvaceti kusů boosterů SPAX pro digitální trakční napájení kolejových obvodů. Tyto boostery budeme později potřebovat, poté co najdeme příležitost k předrátování kolejových obvodů stanice Světlá.

Mrzelo nás, že když po tříletém boji se stavebním úřadem mělo konečně dojít na přístavbu pavilonu A, tak se ji kvůli koronaviru nějak nedařilo zahájit. Nakonec se ale vše v dobré obrátilo a přístavba začala koncem května 2020. Pro nás to znamenalo vyklidit pracovnu KŽM, což byl těžký boj, ale nějak se to nakonec podařilo. Velké části kolejiště nebylo kam vystěhovat, takže musely zůstat v pracovně KŽM, samozřejmě přikryté proti prachu. Přístavba znamenala vybourání jižní obvodové stěny naší pracovny a rozšíření pracovny na dvojnásobnou velikost. Je fantastické, že se to nakonec všechno podařilo. Tato akce byla zdokumentována v samostatném článku v naší kronice 2020/2021.

Stavební akce skončila 31.7.2020, a hned od srpna jsem začal stavět rámy nových dílů kolejiště - zatím jen tří dílů prodlužujících žst. Světlá a nově tvarujících trať Světlá-Ledeč. Jen jediný díl z původního kolejiště jsme museli dát pryč, jinak jsme všechny využili. Práce šla rychle od ruky, takže rámy byly hotové již v polovině září. Současně s tím jsem musel vyrábět přesná ocelová pouzdra a čepy na spojení nových dílů kolejiště, s čímž mi pomohl můj dávný kamarád Václav Kubát, který má k modelům železnice také blízko. Pouzdra jsem pak vlepil do připravených otvorů v rámech. Po přesném spojení nových rámů bylo možno začít se stavbou traťových tělěs a spokládkou kolejí. To už nešlo tak rychle, jako stavba nových rámů.

Současně jsem ale také vyráběl nejnutnější nábytek pro zařízení pracovny. Jedná se o pět nových skříněk (čtyři pro naši novou knihovničku, pátá na rozpracované cvičné modelářské práce pro členy KŽM). Dále jsme museli rozšířit stávající regál. Ten již stojí, ale je ještě potřeba do něj dodělat nové police, viz články v naší kronice na tomto webu.

Píšu teď v první osobě, protože Zdeněk Valter pracuje sice v Praze, ale bydlí v Ústí nad Labeme a byl (a dosud převážně je) během epidemie doma (na home office). Takže do Prahy jezdí jen občas. Při tom mi ale pomáhá, viz dále.

Dále následovalo elektrické zapojení kolejových obvodů nových dílů kolejiště, které jsou buď přímou součástí stanice Světlá nebo přilehlými traťovými díly. Hned potom jsem začal předrátování původních dílů žst. Světlá, které skončí někdy během února 2021. Je to časově náročná práce, která trvá o něco déle, než jsem plánoval. Je to proto, že se musí původní zapojení vyštípat a udělat znovu. Přitom vyštípané vodiče (licny) nevyhazuji a používám je na nové zapojení kolejových obvodů, jak je to jen možné. Při této práci také osazuji na propojení kolejových obvodů speciální vícepólové konektory (až 2x12 pólů). Dosud byly spojeny jednotlivé části žst. Světlá jen dvoupólově. Tuto akci jsme plánovali již delší dobu. Děláme jí kvůli nasazení většího počtu boosterů SPAX i kvůli detekci obsazení kolejí. Nebýt uzávěry KŽM pro děti kvůli koronaviru, vůbec bychom se do této práce nepuštěli, a nechali bychom ji na letní prázdniny.

Zdeněk Valter zrevidoval kabeláž pro hodiny modelového času a později přidá do nové části pracovny ještě jedny hodiny. Nyní doma pracuje na ústředně modelového času a dále na úpravě desek plošných spojů pro obvody detekce obsazení koleje (s proudovými měřicími tranformátory), které jsem před asi dvěma roky vyvinul a odladil. Nyní je potřeba předělat zdroj z lineárních stabilizátorů na spínané, které dávají potřebné symetrické napájení pro IO, ale na vstupu jim stačí normální nesymetrické napájení. Tím se současně zjednoduší i přívod napájení z hlavních transformátorů.

Jsem rád, že tyto práce již brzy dokončíme a že budeme moci zahájit další etapy práce na nových dílech kolejiště. Máme před sebou ještě hodně práce. Bude potřeba do rozšířené pracovny KŽM udělat celkem ještě asi 15 nových dílů kolejiště, a doplnit nábytek na míru, který budeme muset udělat také my. Ale to již tolik nespěchá, jako zde uvedené práce první etapy rozšíření kolejiště.

©A.T.; Článek vložen: 3.1.2020; poslední revize textu 4.2.2021