Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

Tipy pro nákup modelů železničních vozidel

Modely železničních vozidel velikosti H0
V tomto článku dále se zabýváme nabídkou našeho trhu modelových vozidel bohužel jen ve velikosti H0 (měřítko 1:87), protože sledovat modely vozidel ostatních velikostí není pro nás (jako modelářský kroužek) již časově únosné. Modeláři ostatních velikostí se však můžou u nás inspirovat, protože sortiment nabídky v ostatních velikostech (zejména v TT) je obdobný.
V tomto našem doporučení se zaměříme na vozidla typická pro naše trati, především z období námi modelované epochy IIIc až IVa, tedy období ČSD. Řada ze zde uvádených modelů existuje i ve verzi pozdějších epoch (ČD), tj. modely podle existující reálné předlohy našich drah (ČSD, případně ČD).
Cílem našeho snažení, není za každou cenu zvyšovat obraty prodejců, ale vytipovat kvalitní a zajímavé modely podle reálné předlohy našich drah a pro naše dráhy pokud možno typické.

Dále jsou uvedeny tyto kategorie:
- start sety
- lokomotivy dieselové
- lokomotivy parní
- vozy osobní
- vozy nákladní

Zde uvádíme modely vozidel běžně dostupných na našem trhu, i těch, které se objevily na trhu teprve nedávno a ne každý o nich ví. Může se stát, že v době, kdy budete tyto stránky číst, budou už zde uvedená vozidla vyprodaná. Pak je třeba zkoušet hledat na webu, kde by se ještě dala sehnat
.

START SETY
Zde se jedná o soupravy pro pořízení počáteční výbavy pro začínající modeláře. Někdy si i zkušení modeláři pořídí start set, protože ceny bývají výhodné.

Start set: Loko čmelák ČD + 2 nákladní vozy ČD + digitální ovládání
Tento start set obsahuje: Lokomotivu řady 770 ČD (dříve T669.0) včetně digitálního dekodéru, 2 nákladní vozy, koleje pro vytvoření oválného okruhu, digitální ovladač Roco Multimaus a digitální booster (zesilovač) s výstupem do 3,2 A a s možností připojení počítače. Jen pro vysvětlení. V digitálním systému Roco je centrálou ovladač (Multimaus) - jako Master. V případě ovládání více lokomotiv pomocí několika ovladačů, může jako master pracovat pouze jeden z ovladačů.
Uvedený start set byl novinkou v roce 2015, ale ještě před vánoci (2016) se u některých prodejců najde, v Praze např. Ben-Zerba na Smíchově, nebo Svět vláčků v nákupním centru v Edenu.
Katalogové číslo: Roco 51287, cena 7990,- Kč

.
DIESELOVÉ LOKOMOTIVY

T478.1 - dieselová lokomotiva ČKD z šedesátých let (Zamračená, nebo Bardotka), běžná lokomotiva našich tratí až do nedávné doby, dnes se už z provozu postupně stahuje. Pro modeláře je to vděčná záležitost, protože se jedná o typickou lokomotivu našich tratí od konce šedesátých let, až dosud. Původní typické zbarvení je tzv. polomáčená, tj. dole šedá nahoře červená (viz obrázek), od sedmdesátých let čeločervená.
Model vyrábí česká firma MTB (od roku 2012), a rakouská firma Roco(od roku 2013). Oba modely jsou srovnatelné kvalitou i cenově, oba výrobci dodávají jak analogovou verzi, tak digitální se zvukovým dekodérem, u obou existují verze v různých barevných schematech, cena analogové verze je kolem 4 tis. Kč, cena se zvukovým dekodérem kolem 6 tis. Kč., více viz webové stránky prodejců.

T478.3 - dieselová lokomotiva ČKD ze sedmdesátých let (Brejlovec), běžná lokomotiva našich tratí, dodnes v provozu. Pro modeláře vděčná záležitost, protože se jedná o typickou lokomotivu našich tratí od konce sedmedesátých let, až dosud. Původní typické zbarvení je zeleno-šedá kombinace, od poloviny sedmdesátých let čeločervená (někdy se šedou střechou).
Model vyrábí rakouská firma Roco (od roku 2011), jak v analogové verzi, tak i v digitální, případně se zvukovým dekodérem, u obou existují verze v různých barevných schematech, cena analogové verze je kolem 4 tis. Kč, cena se zvukovým dekodérem kolem 6 tis. Kč., více viz webové stránky prodejců.

T435.0 - dieselová lokomotiva ČKD z šedesátých let (Hektor), sloužila jak v traťové službě, tak na posunu. Byla to jedna z vůbec prvních poválečných konstrukcí, která se dočkala výroby ve větších sériích. Pro modeláře vděčná záležitost, protože se jedná o typickou lokomotivu našich tratí (v provozu od šedesátých do devadesátých let). Původní typické zbarvení je modro-krémová kombinace, od poloviny sedmdesátých let čeločervená (někdy se šedou střechou).
Model vyráběla kolem roku 2000 firma ČS Train, ten je však již vyprodán. Od roku 2010 se však dá koupit model od německé firmy PMT, který je původnímu řešení ČS Trainu velmi podobný. K mání je verze analogová i digitální, u obou existují verze v různých barevných schematech, cena analogové verze je kolem 4 tis. Kč, cena se zvukovým dekodérem kolem 6 tis. Kč., více viz webové stránky prodejců.

T669.0 - dieselová lokomotiva ČKD z šedesátých a sedmdesátých let (Čmelák). Jedná se o těžkou šestinápravovou nákladní lokomotivu, pro těžký posun i traťovou službu, která se po několik desetiletí vyráběla ve velkých sériích pro export do SSSR, dále i do Indie, Iráku, i jinam do světa. Z toho důvodu se jedná o početně největší lokomotivní řadu dieselových lokomotiv (přes 7000 kusů), která kdy byla ve světě vyrobena. Byla dodávána i pro ČSD. U nás běžná lokomotiva našich tratí až do roku cca 2000. Dnes se už u nás v provozu nevyskytuje. Pro modeláře je to vděčná záležitost, protože se jedná o typickou lokomotivu našich tratí od šedesátých let. Původní typické zbarvení je kombinace světle zelené a krémové, od sedmdesátých let čeločervená (s šedou střechou a rámem).
Model vyrábí už několik let česká firma TechImage, od konce roku 2013 začíná i německá firma Piko, a od jara 2014 je v prodeji i od rakouské firmy Roco. Model od české firmy TechImage je velmi pěkně a pečlivě propracovaný, ale cenově poměrně vysoko (7500 Kč). Modelář ale dostane kvalitní model. Model Piko je naopak cenově velmi příjemný (cca 2700 Kč), v obvyklé kvalitě této firmy. Za tu cenu jde o výhodnou koupi. Model Roco má cenu kolem 5000 Kč za model v kvalitě obvyklé pro Roco. Samozřejmě, že ceny digitálních verzí těchto modelů jsou v případě zvukového dekodéru jako vždy ještě asi o 2 tis. Kč vyšší. Více viz webové stránky prodejců.

T679.1 - dieselová lokomotiva - dovoz ze SSSR z konce šedesátých a sedmdesátých let (Sergjej). Jedná se o těžkou šestinápravovou nákladní lokomotivu, pro traťovou službu která se v rámci spolupráce států RVHP dovážela do Československa, NDR, Polska a možná i jinam.
U nás běžná lokomotiva našich tratí až do roku cca 2000, kdy se rušila ze dvou důvodů: pokles zátěže u ČSD a namáhání železničního svršku třínápravovými podvozky. Dnes se už u nás v provozu nevyskytuje. Pro modeláře je to vděčná záležitost, protože se jedná o typickou lokomotivu našich tratí od šedesátých let. Původní typické zbarvení Sergejů u ČSD je červená višňová (se šedou střechou a rámem), které se zachovalo prakticky po celou dobu provozu.
Model vyráběla v historii východoněmecká firma Gützold pod hlavičkou Piko, ale to je dnes již uzavřená kapitola (pokud ovšem firma Gützold znovu neobnoví výrobu a model Sergeje nezmodernizuje pro digitální ovládání). Dnes vyrábí model této lokomotivy firma Roco ve velmi dobré kvalitě. U nás je k dostání v analogové verzi kolem 5 tis. Kč a v digitální se zvukem kolem cca 7 tis. Kč. Více viz webové stránky prodejců.

.

PARNÍ LOKOMOTIVY

431.0 - parní lokomotiva slovenských lokálek z první republiky. Model vyrábí jí firma Roco. I když na českých tratích tyto lokomotivy téměř nejezdily, přesto je typově dosti podobná lokomotivě 423.0(velký bejček). Model se dá pořídit za rozumnou cenu, tj. kolem 5000 Kč.

423.0 - parní lokomotiva našich lokálek (velký bejček), vyráběná za první republiky v ČKD. Poslední série se vyráběla ještě v roce 1946. Model vyráběla v omezené sérii moravská firma Abatros model za cca 17 tis. Kč. V současné době je model vyprodán, ale snad se výrobce ještě k její výrobě vrátí.

464.0 - parní lokomotiva našich tratí z první republiky (Ušatá), vyráběná za první republiky v ČKD v počtu kusů 76. Svoji přezdívku dostala podle velkých kouřových deflektorů. Lokomotiva je typická pro naše hlavní trati (např. Jihlava - Havlíčkův Brod - Kolín, a další) i pro některé lokálky. Model vyráběla v omezené sérii moravská firma Abatros model za cca 20 tisíc Kč. V současné době je vyprodána, ale snad se výrobce ještě k její výrobě vrátí.

475.1 - univerzální parní lokomotiva našich tratí (Šlechtična) z poválečné výroby lokomotivky Škoda Plzeň. Tato lokomotiva vozila osobní vlaky i rychlíky a lehčí nákladní vlaky prakticky na všech hlavních tratích ČSD.
Model nyní vyrábí v omezené sérii moravská firma Abatros model za cca 40 tis. Kč. V současné době je snad ještě možné ji objednat (2016).

555.0 - parní lokomotiva ze čtyřicátých let (Němka). Jedná se o válečnou zjednodušenou konstrukci německé těžké nákladní parní lokomotivy řady 50 podle německých plánů. Tyto lokomotivy (tehdy označované řadou 52) byly vyráběny v lokomotivkách celé válečné Evropy, a tedy i v naší plzeňské Škodovce. Němky měly zatížení náprav jen 15 tun, proto měly přechodnost i na trati s menší zatížitelností. Tyto lokomotivy sloužily u ČSD od války až do začátku sedmdesátých let pod řadovým označením 555.0 v počtu cca 200 kusů. Pro modeláře vděčná záležitost, protože se jedná o typickou lokomotivu našich tratí.
Model vyráběla řada firem, (Piko, resp. Gützold, Liliput, a další.), my nyní mluvíme o modelu firmy Roco, který je v označení ČSD. Model je velmi zdařilý a je k dostání ve verzi analogová i v digitální (i se zvukem). Cena analogové verze je kolem 7 tis. Kč, cena se zvukovým dekodérem kolem 9 tis. Kč, více viz webové stránky prodejců. Verze ČSD je nyní (květen 2014) sice už momentálně vyprodána, ale verze jiných drah by měly jít ještě koupit. Nebo můžete koupit tuto lokomotivu od jiných výrobců.

556.0 - parní lokomotiva z padesátých let (Štokr). Jedná se o naší poválečnou konstrukci těžké nákladní parní lokomotivy, které se zhostila plzeňská Škodovka. Pojezd byl inspirován lokomotivou 555.0 (Němka, viz výše) a byl použit v podstatě beze změny. Na kotel byly použity moderní konstrukční prvky (přikladač, natřásací rošty, servopohon rozvodu, dvojitá dyšna Kylchap. Model této lokomotivy vyrábí slovenská firma Elkom, na pojezdu Roco. Vzhled modelu této lokomotivy je naprosto skvělý, jízdní vlastnosti odpovídají pojezdu Roco. Cena je však značná, kolem 50 tisíc korun.

.

OSOBNÍ A NÁKLADNÍ VOZY

Osobní vůz Bai - osmidveřový
V prodeji od konce roku 2013. Jde o typické vozy tratí ČSD z období od konce let padesátých až do let osmdesátých, kdy se už začínaly stahovat z provozu. Jde o velkoprostrový čtyřnápravový vůz, nejprve nasazovaný na dělnické a předměstské vlaky - proto 8 dveří pro urychlení nástupu a výstupu. Tyto vozy byly vyráběny ve Vagonce Tatra Smíchov. Po nasazení předměstských elektrických motorových jednotek a patrových vozů se osmidveřové vozy Bai dostávají koncem šedesátých let i na další trati ČSD. Tyto vozy jezdily už v období parní trakce, později i za trakce motorové a eletrické.
Model udělala firma Šikulové a musím konstatovat, že jde o velmi zdařilý model, na který se na našem trhu čekalo dlouho, protože jde o typicky československou záležitost. Objevil se na trhu koncem roku 2013 a první série byly hned vyprodány. Dá se ale očekávat, že výrobce pustí na trh další serie tohoto vozu. Model je vzhledově velmi zdařilý, dají se mu vytknout jen drobné chyby. Před zasunutím spřáhla je nutné ořezat otřepy na zadní straně šachty. Poněkud horší vada je, že jízdní odpory jsou asi dvakrát vyšší než u rozměrově srovnatelných vozů Y od firmy Tillig. Je to způsobeno jednak drhnutím tlustých náprav o brzdové zařízení v podvozku, možná i uložením náprav. Možnost zlepšení se ještě zhoršuje volbou netypické délky osy dvojkolí a tlustou izolační trubičkou navlečenou na nápravě. Zručný modelář si s tím nejspíše poradí, začátečník asi bude dost tápat, pokud si ovšem tuto vlastnost vůbec řádně uvědomí. Z hlediska modelového vzhledu jde o modelově velmi zdařilé vozy. Cena je do 1500 Kč za kus, což je možná poměrně vysoko (rozměrově srovnatelné vozy Y od Tilliga jsou dnes zhruba za 1200 Kč), ale jde o relativně malou sérii pro český trh, a navíc novou, tak si holt musíme připlatit, pokud do toho chceme jít. Tři vozy Bai, jeden služební vůz Da k tomu, zapřažené za chrochtající Barčou (T478.1) a máme krásnou a velmi reálnou soupravu z tratí ČSD.

Služební vůz Da
V prodeji od května 2014. Služební vůz Da od firmy Šikulové (dnes již firma Igra Model) je logickým pokračováním modelové řady vozů Bai, se kterými je v řadě částí konstrukčně shodný. Služební vozy Da byly typické na rychlících i osobních vlacích od konce padesátých let až do konce let devadesátých. Jde tedy opět o velmi typické vozodlo našich drah. Model je vydařený se stejnými přednostmi i nedostatky jako modely vozů Bai. I cena do 1500 Kč je shodná. Viz výše osobní vůz Bai.

Osobní vozy Y
Jedná se o typické vozy našich tratí od let šedesátých až dosud. Výrobcem vozů této konstrukční řady byla východoněmecká vagonka Görlitz, proto byly i jako modely vyráběny především v tehdejší NDR (H0 - Schicht, TT - Berliner TT Bahnen).
Dnes jsou modely těchto vozů (H0) vyráběny firmou Tillig a to v nejrůznějších provedeních (A, Ab, B, Bc, WLAB, a pod.) i v různých barevných schematech různých drah. Kolem roku 2000 se tyto modely prodávaly za cca 1200 Kč, dnes jsou již některé typy (např. B/ČSD) k dostání i kolem 1000 Kč.
Dalším výrobcem modelů těchto vozů je i firma Roco. I když by mělo jít o identické vozy, modely se v různých drobnostech mírně liší. Cena modelů vozů Y od firmy Roco je mírně vyšší (cca 1200,- Kč).

Nákladní vůz Sas -
V prodeji od konce roku 2012. Nákladní vozy Sas (dnes Faccs) jsou dalším typickým představitelem vozového parku našich drah. Jde o otevřené samovýsypné vozy, pro přepravu sypkého nákladu, typicky pro štěrky, písky a štěrkopísky. Vozy Sas jsou v nasazení od let šedsátých, takže vozily materiál už na stavbách socialismu (jak se tehdy říkalo), tehdy ještě za parními lokomotivami a na našich drahách fungují dodnes. V modelovém provedení byly hromadně vyráběny jako první v modelové velikosti TT, nyní se konečně dočkala i velikost H0. Model vozu Sas od firmy ČS train je pěkně propracovaný, vzhledově vydařený a vychází postupně v různých provedeních a variantách vozových čísel.

A.T. 01.05.2014
Naposledy doplněno 30.11.2016

Tato stránka bude postupně doplňována o další modely a materiál.