Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

524.1 - Pětikolák, Pukl, Buštěhradka

Lokomotivy řady 524.1 (s uspořádáním náprav 1´E 1´) byly tendrové lokomotivy ryze československé konstrukce, bez zadání z vídeňského ministerstva. Byla to první traťová tendrová lokomotiva na území Rakouska Uherska. Prvních 6 strojů této řady postavila První Českomoravská v Libni pro Buštěhradskou dráhu v roce 1918 na základě svých vlastních předchozích zkušeností s výrobou vlečkových lokomotiv řady GBK (s uspořádáním náprav E) pro Ústecko-teplickou dráhu. lokomotiva měla výkon 919 kW a adhezní váhu 69 tun.

Buštěhradská dráha použila tyto stroje pro postrkovou službu z Prahy - Buben do Veleslavína a z Chomutova do Vejprt. Těchto prvních 6 strojů dostalo přezdívku "Buštěhradka", ostatním strojům této řady se říkalo "Pukl" nebo "Pětikolák". Výroba pak pokračovala až do roku 1943 v celkovém počtu 147 kusů. Posledních 15 lokomotiv této řady je však již dosti odlišných. Měly trámcový rám, a výkon 1014 kW.

Stroje řady 524.1 se zařadily mezi naše nejvýkonnější lokomotivy. Jejich nedostatkem však byly nedostatečně vyvážené rotující hmoty, a tak i přes dostatečně výkonný parní stroj měly nejvyšší povolenou rychlost jen 55 km/h.

Lokomotivy řady 524.1 byly od svého vzniku postupně nasazovány v provozu snad do všech služeben ČSD. Mimo jiné jezdily ken konci svého života i na dolním Posázavském Pacifiku, a posledním působištěm byl Rumburk (a trať do dolní poustevny. Tyto lokomotivy měly totiž lepší přechodnost než tehdy nasazované dieselové lokomotivy T466.0. Tato řada zaniká až s ukončením parního provozu v roce 1980.