Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

19.12.2015 - Velké předvánoční ježdění

V plánovaném termínu se uskutečnilo vánoční setkání s modelovým provozem klubového kolejiště. Akce byla určena především pro členy ze všech tří kroužků našeho KŽM, ale i veřejnost se (po předchozím přihlášení) mohla zúčastnit. Jak to všechno probíhalo? Čtete dál...

Akce se zúčastnili tito naši žáci:
Filip Mansfeld, Václav Hrádek, Tadeáš Verner, Pavel Sýkora, Jan Zuzánek, Štěpán Soukup, Adam Polák, Jonáš Šafránek, Štěpán Souhrada, František Dohnal, Bohumil Daníček, Matouš Havel, Jakub Hlaváč, Michal Záhora a Tom Bartoň.

Pro velký zájem jsme rozdělili chlapce do dvou týmů, první začínal v 10 hodin (do 13 hodin), druhý tým pak od 14 hodin do 17 hodin. I tak si kluci zajezdili, myslím, docela dobře. Těm kdo se přihlásili z řad veřejnosti jsme odpověděli a jejich přihlášku potvrdili.

Příprava byla letos náročnější než dříve. Přeci jenom naše počty rostou, ale znalosti mají jen naši starší žáci (tedy většinou). Museli jsme zajistit dostatek kvalifikovaných výpravčích a jejich pomocníků do dvou stanic a to včetně jejich vystřídání. Služba výpravčího je totiž dosti náročná a vyčerpávající. Výpravčí ve stanici nejen přijímá a vypravuje vlaky (a staví jim ručně pomocí výhybek cestu), ale musí i efektivně řídit posun. A s tím byl asi největší problém. Jinak si hoši zajezdili až, až. Samozřejmě strojvedoucí museli čekat, až na ně dojde řada, protože vlaky jezdili po jedné jednokolejné trati. Pokud však výpravčí nespali, probíhal současně ve stanicích intenzívní posun, takže 3 až 4 strojvedoucí byli v neustálé permanenci. Tím byly naše týmy zaměstnány tak na 90 procent. Kromě toho probíhala i stavba budov a jednoho dioramatu - krajinného výseku v okolí úzkorozchodné lesní železnice z období první republiky.

Aby naše ježdění nebylo pouhou přihlouplou hrou, mělo i nějaký dopravní smysl. Modelovali jsme provoz na trati se silnou osobní dopravou, kterou zajišťovaly dva osobní vlaky. Přeprava nákladů probíhala takto: Uhlí se vozilo z nákladiště uhelných skladů vzadu ve Světlé do Ledče, z Ledče se vozily zkompletované naftové motory, do stavebnin a do Prefy do Ledče se vozily betonářské sítě. Z Ledče se vozily hotové betonové roury. Do Světlé ve speciálních vozech vozila kyselina fluorovodíková na leptání skla pro sklárny Bohemia. Kromě toho se vozil na osobním vlaku spěšninový vůz, který se odpojoval a přistavoval ke skladišti v Ledči i ve Světlé.

Další vám napoví několik fotografií z našeho setkání. Fotky byly pořízeny ke konci setkání, kdy už jsme některé nákladní vozy stáhli z provozu, nebo odstavili. I přesto dával provoz ještě i v této etapě ježdění chvílemi dost zabrat. Fotografie jsou pouze ilustrační, to největší z provozu nafocené nemáme, protože jsme sami byli účastníky.

Obrázek 1 - Lokomotiva T478.1230 v Ledči při objíždí osobního vlaku. V pozadí vidíte odstavené otevřené nákladní vozy po vyložení uhlí připravené pro další manipulační vlak, který je odveze do Světlé.
Obrázek 2 - Pohled do Ledče na novou rampu (vpravo). Zbývá přilepit některé "betonové" zdi, nalepit nahoru na hranu úhelník, upravit vršek rampy (zásyp plus jemně zatravnit), a provést nátěry betonu a úhelníků.
Obrázek 3 - Osobní vlak Os5412 s "bardotkou", která jej již objela, je připraven k odjezdu ze stanice Ledeč.
Obrázek 4 - Výpravčí v Ledči postavil pro osobní vlak cestu, před odjezdem nabízí telefonicky vlak výpravčímu do Světlé.
Obrázek 5 - Výpravčí ve Světlé přijímá nabízený osobní vlak.
Obrázek 6 - Posun ve Světlé.
Obrázek 7 - Malý strojvedoucí s velkým osobním vlakem na vjezdu do Světlé.
Obrázek 8 - Celkový pohled do Světlé (levá část stanice).
Obrázek 9 - Zázemí setkání: Zdeněk Valtr u počítače znovu programuje dekodér zlobivé lokomotivy. Tom Bartoň lepí jako cvičnou stavbu vodárnu ze stavebnice. Ta naše vodárna má trošku odlišné proporce, ale měla by jít postavit úpravou stavebnice.
Obrázek 10 - Právě sestavený manipulační vlak před odjezdem z Ledče.

A.T. - 22.12.2015