Pro přečtení celého článku klepněte levým tlačítkem myši na jeho nadpis...

08/2010 - Jak nám to jde?

Po pravdě řečeno poněkud ztuha. Náš rozlet z července, kdy jsme stihli vyrobit 6 dílů nové stanice Brod, se v srpnu značně zpomalil. Začali jsme totiž už rovnou s jejich konečným opracováním načisto a jejich vzájemným spojováním na přesné ocelové čepy a vlepená futra, což je práce pomalá. Lepí se epoxidem a aby vše perfektně pasovalo, nejde všechno lepit najednou. Tomu samozřejmě musí ještě předcházet i postavení těchto dílů na nohy, a to vše nějakou chvilku trvá.

Původně jsme chtěli tyto dokončovací práce provádět až během školního roku, ale při stavbě se jasně ukázalo, že bez přesného spojení všech dílů stanice a jejich postavení na nohy nebudeme schopni dostatečně přesně vyrobit poslední dva tvarově složité díly, které jsou náročné nejen na výrobu, ale především na přesné vyměření jejich speciálního tvaru. Jedná se o propojovací oblouk mezi průjezdným kolejištěm stanice a částí s kusými odstavnými kolejemi. Tyto speciální díly určují svými úhly přesné umístění ostatních dílů stanice v místnosti, včetně průchodu dveřmi, který musí vyjít dosti přesně. Proto ta péče o přesné vyměření. Aby to bylo ještě pestřejší, zjistili jsme bohužel, že některé místnosti v Hobby centru mají do přesného obdélníkového pravoúhlého tvaru hodně daleko, takže stanici, která prochází z rohu místnosti úhlopříčně místností a musí se trefit traťovými kolejemi přesně k zárubni dveří pro průchod dveřním otvorem nelze vyměřovat jen na výkresu, ale musí se provést korekce kritických míst podle skutečného tvaru místnosti.
Po postavení standardních obdélníkových dílů na nohy a jejich spojení na čepy a ustavení přesně na místo, se dá vyměření úhlů šikmých částí provést obkreslením přímo na povrchovou překližku. Jak prosté! Čmáry, čmáry, a je to. Ale toho času na přípravu před tím, než jsme to mohli takto jednoduše a spolehlivě udělat!

Nyní tedy konečně probíhá výroba těchto atypických dílů. Během výroby docházíme ještě navíc k názoru, že tento složitý díl (oblouk v rohu místnosti) bude lépe udělat oproti původním plánům dělitelný na dvě části. Výhodou bude, že tři díly žst. Ledeč budeme moci nechávat trvale v průchozí místnosti, aniž by překážely v průchodu. Dělení tohoto speciálního dílu provádíme dodatečně vlepením dalšího žebra přesně rovnoběžně k již existujícímu žebru ve vzdálenosti 3 mm. Potom již stačí tyto 3 mm opatrně vyžíznout a obě plochy začistit a také spojit na přesné čepy. Všechno nás to ale stojí dost času a tak je už v půlce srpna docela jasné, že už další díly a moduly do konce srpna nevyrobíme.

Práce v obou letních měsících samozřejmě také zdržují rodinné dovolené i jiné záležitosti. Teplota při příchodu do místnosti KŽM bývá pravidelně kolem 28°C!!! V potu tváře kolejiště jejich stavěti budeš.. Tak jsme si koupili alespoň ventilátor...

Ale dosti nářků, i tak nám to pomalu přibývá a v novém školním roce bude rozhodně na čem s našimi svěřenci pracovat. V srpnu už to asi všechno nestihneme, ale v září ještě před zahájením pravidelných schůzek v novém školním roce bychom potřebovali sčepovat (alespoň nahrubo a třeba nasucho bez lepení) všechny 4 díly velké stanice Světlá a další 3 díly propojovací trati Ledeč Světlá, které máme hotové. A pak teprve můžeme přesně vyměřit a posléze i vyrobit také ten jeden tvarově složitý chybějící modul této propojovací trati.
Stavbu ostatních plánovaných nových modulů tak chtě nechtě budeme muset odložit na příznivější dobu. Ale už jich zase tak moc nechybí. Jde především o propojovací trať mezi Světlou a Brodem, kde by mělo být asi 6 nebo 7 traťových modulů. A z toho jen tři obloukové.

A.T. - 15.09.2010